Citat:
Ursprungligen postat av
Smartguy
Jag bytte nyligen från en Passat kombi till en BMW sedan. Jag är 40 år, har två barn (varav ett i barnstol) och är helsvensk.
Anledningen till bytet är för att jag hatade Passat-kombin. Tyckte den var så sjukt tråkig att åka i. Dessutom drog den mycket bränsle. Däremot var den lättlastad och hela familjen, plus alla saker, hade gott om plats.
En ytterligare viktig anledning till bytet var att jag såg till hur ofta vi faktiskt åker i bilen hela familjen. Det är väldigt sällan. 90% av gångerna är det bara 1 vuxen och max 1 barn. Då känns det märkligt att ha en bil anpassad för 10% av användningen. De gånger vi behöver mer utrymme, t.ex under semesterresa, så hyr/lånar jag en takbox är planen.
BMWn är jobbig att komma in i, har ett trångt baksäte och är fullastad i skuffen efter barnvagn och en matkasse. Men den drar 30% mindre bränsle och är så jävla mycket skönare att köra. Jag skulle göra bytet alla dagar i veckan.
Har inte läst hela tråden mer än trådstartarens korkade trådstart… och nåt inlägg till och ditt, så jag ger ett svar till dig som är ganska generellt riktat med.
För det första så är trådstarten totalt idiotisk och endast i provokativt syfte, då den är en direkt lögn då det inte alls är så som TS påstår, och trådstarten följer TS tidigare trådstarters upplägg….
Nåväl, det som är så märkligt är att folk har sådana ”behov” av att bry sig om vad andra väljer och köpa och varför, och av någon anledning försöka påskina att andra som väljer att köpa nåt som de själva inte köper därför skulle vara korkade… Har folk (ja vissa då…) så svårt att begripa att folk kan köpa precis vad som helst som just de tycker är kul eller passar dem…..
Varför skulle det över huvud taget vara nåt fel i att köpa en kombi….? Det är väl för fan inte nån annans åsikter eller val som jag ska bry mig om utifall jag ska köpa nåt och vill ha en viss modell…? Jag köper vad jag har lust med efter att ha grunnat och valt. Sen får andra gladeligen köpa vad de vill.
När det gäller ditt byte av vagn och modell så finns det väl inte så mycket att säga om det, är du nöjd så är det ju bra. Men, jag får känslan av att du försöker racka ner på VW, att den skulle vara sämre på olika punkter jämfört med BMWn? Visst kan det vara så, för båda har såklart fördelar och nackdelar mot varandra. Men, du nämner bränsleförbrukning och man får intrycket att du menar att VW där är sämre, men du talar inte om exakt vilka modeller och motorer etc det är du jämför och som din VW och BMW har.
Min egen erfarenhet av VW Passat är mycket positiv, men kan ju såklart skilja sig mot andras kanske för att det kan vara så att de kört mer snikiga modeller än den jag kör.
Den jag har är en Passat Variant 2018 GTS, fullutrustad i princip, och bättre och snålare bil har jag aldrig haft faktiskt, och jag har ägt ett gäng bilar och kört/åkt det mesta man kan tänka sig i bilväg genom åren.
Med sina 240Hk och 500Nm är dieselmotorn en dröm att köra, hörs knappt, mycket rapp och brutalt stark på alla varvtal, trots dieselmaskin, och med som hittills snålrekord på 0,38L/mil.
Visst, en stor busig sexa eller V8 är ju ännu ballare på sitt sätt, men om vi ser till vad det är.
Full skinn inredning, bra stolar, skön att köra, spänstig på vägen, extremt bra ljudanläggning, mycket bra strålkastare etc etc etc, så är det inte konstigt att Passat är en av de mest sålda bilmodellerna i världen i sin klass. Men, tar man de snikigare modellerna så kan ju upplevelsen såklart ändras en del på flera punkter. En 150Hk dieselPassat ger såklart en helt annan upplevelse vad gäller maskin…
Polaren har en BMW 520 Touring av ganska ny modell. Det är också en retligt vagn, men lite mer av en snik jämfört med min Passat. Den känns inte märkbart bättre eller mer påkostad över lag än min Passat, men har såklart vissa punkter den är bättre eller sämre på. Den känns lite trängre invändigt, drar lite mer bränsle, lite lägre vägljud, inte lika pigg och snabb. Den har egentligen inget alls som verkligen slår Passaten ordentligt på nån punkt, utan Passaten konkurrerar och matchar den mycket bra. Men Polaren är BMW-fan så för honom så är den BÄST såklart… haha…
Själv är jag mer av en allätare av bilmärken, och har själv en BMW av mer lyxig modell i garaget, liksom en Ford, och ja just ja, en BMW till….
Nåväl, man ska väl egentligen inte bry sig i att svara i sådana här trådar med uppenbara inspirationer av Joe Labero i trådstarten, men men.
Gläds åt din BMW, bilar är kul.