2021-11-20, 20:59
Medlem
klybans avatar
Frysta, tempurasmet och sen ned i grytan och fritera, glöm inte håva upp tempuran som lossnat också, den är god den med.
Det är nog nästan det godaste man kan göra med denna gröna sak.
Citera
2021-11-24, 13:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Frysta, tempurasmet och sen ned i grytan och fritera, glöm inte håva upp tempuran som lossnat också, den är god den med.
Nja, det vet jag inte om det stämmer.

Oavsett vilket så blir det ju ett himla pill att sitta där och doppa och ha sig ...

Nej, om man ska fritera så ska det vara Champinjoner - hela hattar.
Ner i tempura och fritera.
Servera med varm hjortronsylt.

En tidlös läckerhet.

Annars duger Haricot Verts mycket bra till tex köttbullar.
Särskilt vegetariska sådana.

Man noterar en liten hög vid sidan om på tallriken, och så har man som tillbehör när man smakar.
Antingen gröna ärtor, eller haricot verts alltså.
Och gärna med morötter. Kokta med en lite snabb uppstekning i smör för att runda av.
Sen bara pommes, köttbullar, och bea.

Gärna en hög med vitlöksfräst spenat också, såklart. Det kan man ju inte vara utan som det är idag.

Men det smakar nog ännu bättre att ha haricot verts till en god Potatisgratäng faktiskt.
Men då tillsammans med en fin Dijonaise.
Dvs blanda lite Dijon i mycket Aioli, salta och peppra lätt.

Passar perfekt till haricot verts och Potatisgratäng med smält ost i, o på.

Ja, jag tror att den allra bästa såsen till haricot verts faktiskt är just Dijonaise.
Citera
2021-11-24, 13:44
Medlem
george.sthlms avatar
Harricot verts a'la Wellington

Ta en kraftig bunt harricotter och linda bacon runt.
Stek i olja 2-3 minuter till bacon blir krispigt.

Kavla ut smördeg på mjölat bakbord till en storlek som passar runtom buten. Pensla kanterna med uppvispat ägg.

Bred anklevermousse över smördegen. Fördela stekt svampen över moussen och lägg bunten mitt på. Vik smördegen runt hela och lägg den med skarven neråt i en ugnsform.

Pensla runtom med uppvispat ägg och ställ kallt 30 min. Värm ugnen till 200°. Skär små snitt i smördegen och laga i 20 minuter eller tills den fått fin färg.

Serveras med Rotselleripuré och madeirasås.

Frågor på det ?

Receptet är ursprungligen från Hall anstalten i Södertälje.
Skall vara skapat av Clark Olofsson

Jag har fler krångliga recept på enkla bas råvaror om ni vill ha ?
Citera
2021-11-24, 19:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det vet jag inte om det stämmer.

Oavsett vilket så blir det ju ett himla pill att sitta där och doppa och ha sig ...

Nej, om man ska fritera så ska det vara Champinjoner - hela hattar.
Ner i tempura och fritera.
Servera med varm hjortronsylt.

En tidlös läckerhet.

Annars duger Haricot Verts mycket bra till tex köttbullar.
Särskilt vegetariska sådana.

Man noterar en liten hög vid sidan om på tallriken, och så har man som tillbehör när man smakar.
Antingen gröna ärtor, eller haricot verts alltså.
Och gärna med morötter. Kokta med en lite snabb uppstekning i smör för att runda av.
Sen bara pommes, köttbullar, och bea.

Gärna en hög med vitlöksfräst spenat också, såklart. Det kan man ju inte vara utan som det är idag.

Men det smakar nog ännu bättre att ha haricot verts till en god Potatisgratäng faktiskt.
Men då tillsammans med en fin Dijonaise.
Dvs blanda lite Dijon i mycket Aioli, salta och peppra lätt.

Passar perfekt till haricot verts och Potatisgratäng med smält ost i, o på.

Ja, jag tror att den allra bästa såsen till haricots verts faktiskt är just Dijonaise.
Det är inget pill alls och det var trots allt haricots verts vi pratade om och inte andra grönsaker.
Och att det inte blir nått pill beror på att de är frysta och tempuran fastnar på bönan och inför friteringen.
Dessa friterade haricots verts är mycket goda, och svårt att göra godare på annat tillvägagångssätt, möjligtvis tillsatt i mat kan de bli godare.
Citera
2021-12-01, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Det där gillade jag!
Citera
2021-12-01, 07:10
Medlem
Scalpings avatar
Harry Kuvert lägges i kokande vatten med salt ett par minuter. sen klart. häll olivolja och vinäger över, lite örtsalt och svartpeppar
Citera
2021-12-01, 13:09
Medlem
htdgs avatar
Förväll hastigt i välsaltat vatten. Slunga med lite smör och peppar. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-12-01, 13:13
Medlem
styckets avatar
Ångkoka lär väl vara det hälsosammare alternativet
Citera
2021-12-01, 16:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det där gillade jag!
Du testade?

Och jo, de är väldigt goda och väldigt passande till viss mat.
Citera
2021-12-02, 19:21
Medlem
Stekt
Stekpanna med smör och champinjoner, eventuelt pressa vitlök i med

Kokt
Koka upp vatten, kasta i och grönsaksbuljong, vänta 1minut så det börjar koka igen röra om så buljongen löses upp, sen stänga plattan och
locket på
ta ut efter 15minuter

Ugn
Bacon 2st runt en knippe på planksteken, eller som tillbehör till övriga kötträtter med bacon som till plankstek, fast då gör man flera, tips , vänd efter lite över halvatiden med tång så baconet blir runt
grillad/stekt.

Köper endast frysta
Citera
2021-12-02, 23:21
Medlem
Vem0ths avatar
Kör efter två alternativ.

Tina upp, slunga i flottet som finns kvar efter man stekt en köttbit med en extra klick smör. Servera.

Kasta ned i nykokt nudelsoppa för att snabbt kyla ned den till ätbar temperatur, förutom en snabbare måltid får man även i sig lite extra grönsaker.
Citera
2021-12-03, 00:02
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staynow
Stekt
Stekpanna med smör och champinjoner, eventuelt pressa vitlök i med

Kokt
Koka upp vatten, kasta i och grönsaksbuljong, vänta 1minut så det börjar koka igen röra om så buljongen löses upp, sen stänga plattan och
locket på
ta ut efter 15minuter

Ugn
Bacon 2st runt en knippe på planksteken, eller som tillbehör till övriga kötträtter med bacon som till plankstek, fast då gör man flera, tips , vänd efter lite över halvatiden med tång så baconet blir runt
grillad/stekt.

Köper endast frysta

Du blanda nog inte det ihop med sparris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in