• 1
  • 2
2021-11-18, 22:07
Medlem
De har kört till Åbylund i västerhaninge och där sprungit in i skogen... polis söker med hund och helikopter över området...
Citera
2021-11-18, 22:22
Medlem
Samma ägare till hårsalongen Lilla Paris startade ett byggföretag förra året och har redan fått problem med ekonomin https://kreditrapporten.se/betalning...ter-ab/2021-45
Citera
2021-11-18, 22:52
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najlifer
De har kört till Åbylund i västerhaninge och där sprungit in i skogen... polis söker med hund och helikopter över området...
Det är svårt att springa ifrån en hund, gissar att buset är gripna innan kvällen är slut.
Citera
2021-11-19, 11:21
Medlem
Blaisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Efter stängningsdags? Stänger kl 19. Har väl glömt och betala "försäkringen" till det lokala försäkringsbolaget Mohammed o Co

Sannolikt för så missnöjda kan väl inte någon kund bli? 🤔
Citera
2022-06-13, 18:57
Medlem
Två personer, Mina Majid Ayad och Abaas Dahir Mohammed, har nu blivit åtalade för skottlossningen. Åtalspunkterna lyder grovt vapenbrott och grovt olaga hot.

Det är dock inte de enda åtalspunkterna.

Mina Majid Ayad åtalas för ytterligare ett grovt vapenbrott tillsammans med Juliana Majid Ayad och Sammantha Fredriksson sedan de innehaft en pistol på Bussenhusvägen 6, Spånga, den 29 mars 2022.

Sammantha Fredriksson åtalas därtill för två fall av brott mot vapenlagen för innehav av skarp ammunition och narkotikabrott för innehav av 56,48 gram cannabis/hasch i hennes lägenhet i Borlänge.

Samtliga fyra åtalas slutligen för ett varierande antal fall av ringa narkotikabrott.

Motivet till skottlossningen förblir oklar, men i FUP framgår att "ägaren till den drabbade frisersalongen hade en nära släkting som kunde sättas i samband med grövre kriminalitet. Det nämndes även att det skulle röra sig om kopplingar till ett kriminellt nätverk".

Angående Abaas Dahir Mohammed framgår följande i ett PM:
Jag har arbetat som polis i Haninge sedan 2010 och som områdespolis med huvudansvar Jordbro sedan 2018. Områdespolisen har till uppdrag att arbeta långsiktigt med kontaktskapande men även med en brottsförebyggande och trygghetsskapande verksamhet mot en lokal problembild. Vi har också som uppdrag att arbeta repressivt och ingripande när det är nödvändigt. Jag har under åren spenderat mycket tid i Jordbro och har god kännedom om de kriminella aktörer som bor och verkar där.

Jag har dels ingripit mot Abaas Dahir i ärenden av varierande karaktär men också träffat på honom i det lokala arbetet i våra områden. Jag har mött honom många gånger i mitt yrke som polis, mestadels i Jordbro men även på andra platser i kommunen. Abaas är väl känd av mig och övriga poliser i Haninge sedan många år. Han har under de senaste åren varit inblandad i en betydande andel brott.

Jag och andra inom polisen vet att Abaas under en längre period varit involverad i grov organiserad brottslighet. Han är en av dem som innehaft en ledande position i Jordbros kriminella nätverk. Han har även kontakt med andra kriminella nätverk i Stockholms län men även med kriminella nätverk ute i landet. Som modus använder Abaas hot och våld för att skrämma målsägare till att inte medverka i polisiära utredningar.

Abaas ses ofta i konstellationer bestående av kriminellt belastade individer med liknande problematik som honom själv, inte bara i Jordbro utan även i andra delar av Stockholm samt även i andra delar av landet. Abaas har kontakt med individer som är starkt kopplade till organiserad brottslighet där det finns tidigare – och pågående våldsamma konflikter. Det är min uppfattning att Abaas utmärker sig som individ gällande ljudnivå, språkbruk, attityd och fientlighet gentemot polis och andra människor i lokalsamhället. När Abaas har påträffats har han vanligtvis varit narkotikapåverkad och det är min uppfattning att han har ett pågående narkotikamissbruk.

I kontakt med polis i yttre tjänst och utredare hos polisen uppträder Abaas oftast aggressivt och hotfullt och har heller inte uppvisat motivation till förändring av sitt beteende eller sin livssituation.

Det är min bedömning att Abaas står för en betydande del av otryggheten huvudsakligen i Jordbro men även i andra delar av Stockholm och övriga landet, där han tillsammans med andra individer beskrivs driva narkotikaförsäljning, råna, hota, bötfälla och skrämma människor. Abaas står även för en stor del av nyrekryteringen av unga individer till den kriminella verksamheten.

Sammantaget är min bild att Abaas lever enligt en djupt rotad kriminell livsstil och att han med sitt beteende och våldskapital befinner sig i ett djupt utanförskap.

Södertörns tingsrätt:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in