2021-11-18, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Jag syftar nu på den anxiolytiska effekten som betyder lugnande/ångestdämpande effekten.

De finns olika former av ångest och du verkar strunta i detta nu.
Varför tror du man gör skillnad på sobril och stesolid?
Min uppfattning är att just sobril är mer fokuserad på att vara anxiolytisk medans stesolid är fokus på sederande.
Resultatet blir att många tycker sobril är värdelös och vill ha stesolid.
Citera
2021-11-18, 17:38
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jag tänker mest att ta det i medicinskt syfte. Jag har aldrig blivit skön på stesolid… likaså alkohol, gillar inte ens alkohol.
Jag tänker att om man kan använda det under längre period om man inte är ute efter rus/missbruk och kunna stå på en å samma dos under längre period.
Jag har bränt upp ett hus på diazepam
Citera
2021-11-18, 20:37
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Jag tänker mest att ta det i medicinskt syfte. Jag har aldrig blivit skön på stesolid… likaså alkohol, gillar inte ens alkohol.
Jag tänker att om man kan använda det under längre period om man inte är ute efter rus/missbruk och kunna stå på en å samma dos under längre period.

Vad räknas som en längre period? Att knapra Stesolid resten av livet är ingen hållbar lösning, du kommer att få det jobbigt när det är dags att trappa ned. Men det tror jag kommer gå super. Lycka till!
Citera
2021-11-19, 10:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Läser detta i FASS ( för vårdpersonal)

”Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar uppträda.”

Tycker det låter märkligt! Det innebär ju att om man använder den i medicinskt syfte mot ångest så utvecklar man inte tolerans, eller vad??
Visst, beroende utvecklar man ju men trodde tolerans även också utvecklades. Låter konstigt att det står så?!

Någon som har koll?

Valium without dependence? Individual GABAA receptor subtype contribution toward benzodiazepine addiction, tolerance, and therapeutic effects
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5973310/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5973310/table/t1-ndt-14-1351/?report=objectonly

GABA-receptorn är som ett träd, där olika grenar i trädet avgör vad du får för effekter.
Du kan alltså bygga tolerans mot vissa aspekter av en GABA-agonist och inte mot andra aspekter, då den kan stimulera vissa subtyper.

Därför bensodiazepiner skiljer sig någorlunda rörande sedering, anxiolytisk effekt etc. De har olika affinitet mot subtyperna. Därför kan olika bensodiazepiner också kan skilja sig rörande tolerans-uteckling om man ska vara minutiös.

I övrigt bör man använda Agmatine för att återställa tolerans gentemot nedreglerade GABA-A receptorer.
(FB) Tråden om substanser som nollställer ALL tolerans mot droger/mediciner

Därför Etiofoxine inte är beroendeframkallande
https://en.wikipedia.org/wiki/Etifoxine

Muskimol är inte heller beroendeframkallande.
Därför också Ashwagandha säljs öppet.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2021-11-19 kl. 10:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in