2021-11-18, 14:44
Medlem
Någon som testat detta mot ångest/depp? Har det nån verkan?
Tål inte ssri och tänkte på dessa preparat…men det kanske bara e bluff 🤔

Någon som provat?
Citera
2021-11-18, 14:52
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Någon som testat detta mot ångest/depp? Har det nån verkan?
Tål inte ssri och tänkte på dessa preparat…men det kanske bara e bluff 🤔

Någon som provat?

Jag har inte provat men jag kanske kan dela en tanke ändå. Jag vet inte vad du menar med att du inte tål SSRI, allergisk? På FASS står följande

Citat:
Johannesört Salus är ett traditionellt växtbaserat läkemedel använt vid lätt nedstämdhet och lindrig oro.
Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning.

Om du menar att SSRI ger konstiga effekter eller att det inte fungerar så tvekar jag på att Johannesört ger mycket effekt, kanske om det är lindrig oro men inte mot depression.

Jag går själv på SNRI sedan två månader och jag känner ingen skillnad, tycker det blir värre. Jag självmedicinerar med andra preparat istället. Om du verkligen lider av dina problem så finns det inte en chans att Johannesört löser din situation, men det skadar väl inte att prova
Citera
2021-11-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Jag har inte provat men jag kanske kan dela en tanke ändå. Jag vet inte vad du menar med att du inte tål SSRI, allergisk? På FASS står följande

Om du menar att SSRI ger konstiga effekter eller att det inte fungerar så tvekar jag på att Johannesört ger mycket effekt, kanske om det är lindrig oro men inte mot depression.

Jag går själv på SNRI sedan två månader och jag känner ingen skillnad, tycker det blir värre. Jag självmedicinerar med andra preparat istället. Om du verkligen lider av dina problem så finns det inte en chans att Johannesört löser din situation, men det skadar väl inte att prova
Handlar inte om att ssri inte funkar utan jag får en konstig biverkan i form av som ett tryck i huvudet, alla intryck blir som muller i huvudet och det känns som myrornas krig i huvudet… och detta är inget insättningsbesvär utan något bestående.
Citera
2021-11-18, 15:37
Medlem
Citat:

Vad för preparat självmedicinerar du med? Om du nu vill dela med dig
Citera
2021-11-18, 15:44
Medlem
Citat:
Vad för preparat självmedicinerar du med? Om du nu vill dela med dig

Jag vet inte om man bryter mot någon regel nu men jag använder i första hand opioider i form av Oxy och Tram, det är helt magiskt vilken ångestdämpande effekt de har, sedan gräs på kvällarna. Benso till hands vid attacker.

Oftast så är depression eller liknande temporärt, vilket det är i mitt fall pga långvarig sjukdom, och min medicinering är självfallet temporär. Om man har viljestyrka, vilket kan vara oerhört svårt när tankarna tar över, så kan man medicinera med droger utan att fasta. Det är absolut ingen hållbar lösning men det är egentligen inte SSRI heller. Tanken med de är att man medicinerar i kanske ett halvår och sedan trappar ner. Annars är psylocobin helt magiskt mot depression men interagerar tokigt med antidepp. Jag ger alltid sjukvården en chans och har lovat min läkare att testa antidepp under en tid, sedan får vi se vad som händer.

Om man nu skulle fastna i ett beroende så finns det bra vård och hjälp mot det. I min nuvarande hjärnsituation så knaprar jag hellre opioider, annars är risken hög att jag inte kommer att orka mer.

Jag förespråkar inte droganvändning i icke medicinsk syfte, detta är för mig en temporär lösning som gör att jag orkar stiga upp på morgonen.
Citera
2021-11-18, 16:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte om man bryter mot någon regel nu men jag använder i första hand opioider i form av Oxy och Tram, det är helt magiskt vilken ångestdämpande effekt de har, sedan gräs på kvällarna. Benso till hands vid attacker.

Oftast så är depression eller liknande temporärt, vilket det är i mitt fall pga långvarig sjukdom, och min medicinering är självfallet temporär. Om man har viljestyrka, vilket kan vara oerhört svårt när tankarna tar över, så kan man medicinera med droger utan att fasta. Det är absolut ingen hållbar lösning men det är egentligen inte SSRI heller. Tanken med de är att man medicinerar i kanske ett halvår och sedan trappar ner. Annars är psylocobin helt magiskt mot depression men interagerar tokigt med antidepp. Jag ger alltid sjukvården en chans och har lovat min läkare att testa antidepp under en tid, sedan får vi se vad som händer.

Om man nu skulle fastna i ett beroende så finns det bra vård och hjälp mot det. I min nuvarande hjärnsituation så knaprar jag hellre opioider, annars är risken hög att jag inte kommer att orka mer.

Jag förespråkar inte droganvändning i icke medicinsk syfte, detta är för mig en temporär lösning som gör att jag orkar stiga upp på morgonen.
Men utvecklar du inte tolerans på dom preparaten? Det går väl inte att använda varje dag långsiktigt?
Citera
2021-11-18, 16:12
Medlem
Citat:
Men utvecklar du inte tolerans på dom preparaten? Det går väl inte att använda varje dag långsiktigt?

Det stämmer men det är inte en långsiktig lösning, det är inte SS/SNRI heller. Dessutom använder jag inte opioider varje dag, avtändning är det sista jag behöver just nu. Tolerans är inte lika illa, då får man använda lite mer. Det välbefinnande jag känner när jag väl tar ger även en form av "afterglow" som gör att jag inte behöver ta varje dag. Sedan diffar det lite från dag till dag. De dagar jag tar är när det är som mörkast.
Citera
2021-11-18, 16:23
Medlem
Jag kan tillägga att eftersom Johannesört finns på FASS så är effekterna inte påhittade, det är möjligt att du får någon form av lindring. Om du aldrig har tagit någonting starkt så skulle jag börja med örten och se vad som händer. När man väl har upplevt vilka sjuka mediciner som finns så är det svårt att vänja sig med någonting sämre, men så är det med allt och inte bara mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in