• 1
  • 2
2021-11-21, 17:46
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Läs artikeln jag länkade till i trådstarten. Tareq säger inte att han slutar för att han har fått veta vilket hemskt företag Nestlé är. Han slutar för att "julvärdskapet är viktigt för mig och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas" och "jag förstår att Nestlé-kopplingen kan få en negativ påverkan på allt jag gör".

Ja? Han säger inte att han blivit pressad av någon. Det framstår som om beslutet att sluta jobba för Nestlé är Taylors eget och som han fattat själv.

Citat:
Är det inte helt uppenbart att han slutar för att GP i aktivistisk anda använt guilt by association ("fortsätter du göra reklam för Nescafé stödjer du alltså att barn dör i tredje världen") för att få honom att bryta med Nestlé, för att genom detta sabotera för Nestlé som GP uppenbarligen inte gillar. Det är samma taktik som har använts tidigare av vänstergrupper för att få företag att dra tillbaka sina annonser från högerorienterade nyhetssajter.

Nej, det är inte uppenbart. Jag tycker det låter mer uppenbart att Taylor inte kände till vilket skurkföretag Nestlé är och när han fick reda på att deras varor gör så att tiotusentals bäbisar dör i tredje världen så drog han öronen åt sig. Att han inte uttalade sig mer kritiskt om Nestlé i intervjun kan ha berott på att han var rädd för att göra sig skyldig till kontraktsbrott. Som anställd som ambassadör för ett av Nestlés varumärken fick han antagligen inte uttala sig kritiskt mot företaget.

Citat:
Hade GP bara velat informera Tareq om hur hemska Nestlé är hade de kunnat ringa och säga det till honom utan att efteråt kabla ut det i massmedia.

Men nyheten är ju att han avbryter samarbetet med Nestlé...
Citera
2021-11-22, 17:26
Medlem
Vem0ths avatar
Det är skillnad på cancel culture och vanlig bojkott.

Jag bojkottar t ex vissa företag eller ursprungsländer av moraliska skäl. Jag tänker inte kräva att andra gör det men jag informerar om varför jag gör just det och den informationen kanske uppmanar andra att följa mina spår.

Cancel culture är att jag kräver personer och företag att utesluta eller ta avstånd från personer eller företag jag inte gillar. Hotar med konsekvenser om mina krav inte går igenom.
Citera
2022-01-24, 01:07
Medlem
Dedär är väl jättebra. Precis så det fria samhället ska fungera. Ett företag beter sig som skit och folk gör inte affärer med dom.
Citera
2022-01-24, 13:14
Medlem
merrymaidens avatar
Det här med Nestle och bröstmjölkersättning i Afrika var välkänt på 80-talet.
Jag bojkottade dem själv som barn av den anledningen. Det är väldigt svårt dock är man inser hur många produkter som görs av dem.

Konstigt att (1) Nestle inte lagt av... (2) Tareq Taylor upptäcker detta som +50? Var har han hållit hus fram till nu?
Citera
2022-01-24, 19:50
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Trådens frågeställning handlar inte om att bojkotta Nestlés varor utan om hur en tidning genom underförstådda hot om att framställa en person i dålig dager på grund av hans samarbete med ett företag, försöker frysa ut detta företag från att göra ett reklamsamarbete med nämnda person. När detta sedan blir omskrivet i media kommer andra kändisar bli rädda för att samarbeta med Nestlé.

Hade GP bara velat informera Tareq om hur hemska Nestlé är hade de kunnat ringa och säga det till honom utan att efteråt kabla ut det i massmedia.

Nu är det väl inte precis tidningens uppgift att ringa och informera personer om saker, utan att lyfta fram problem i offentligheten.

Problemet är att en kändiskock/julvärd är ambassadör för ett företag som kritiserats i decennier för detta med mjölkersättningar.

Det märkligaste är att han velat bli ambassadör för Nestlé till att börja med.

Vad menar du att journalisten skulle gjort när Taylor svarade att han avbryter samarbetet? Sagt "Ok, då var problemet löst, vi behöver inte skriva nåt om det här"?
Citera
2022-01-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Nu är det väl inte precis tidningens uppgift att ringa och informera personer om saker, utan att lyfta fram problem i offentligheten.här"?
Jag har inte påstått att det är tidningens uppgift. Tidningens mål var, enligt min uppfattning, att cancelera Nestlé från ett reklamsamarbete och att skapa rubriker då det hade blivit rubriker hur Tareq än hade valt att göra: "Årets julvärd bryter reklamsamarbete" eller "Årets julvärd stödjer företag som dödar barn". Ett säkert case alltså.

Citat:
Problemet är att en kändiskock/julvärd är ambassadör för ett företag som kritiserats i decennier för detta med mjölkersättningar.

Det märkligaste är att han velat bli ambassadör för Nestlé till att börja med.
Hans bransch har väl inte gått så där jättebra under pandemin så att han tackar ja till att göra reklam för kaffe (inte bröstmjölksersättning) för att väga upp förluster är inte förvånande (det är förstås endast min gissning).

Citat:
Vad menar du att journalisten skulle gjort när Taylor svarade att han avbryter samarbetet? Sagt "Ok, då var problemet löst, vi behöver inte skriva nåt om det här"?
Jag tycker inte att journalisten borde ha lagt sig i överhuvudtaget. Man måste skilja på produkt/varumärke och ägare. Speciellt idag när många varumärken inom dagligvaruhandeln har köpts upp av ett fåtal stora företag.
Senast redigerad av Sexuritas 2022-01-25 kl. 00:48.
Citera
2022-01-25, 02:23
Medlem
MrMarios avatar
De får väl se till att koka vattnet och använda utspädning enligt föreskrifterna på förpackningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in