Citat:
Läs artikeln jag länkade till i trådstarten. Tareq säger inte att han slutar för att han har fått veta vilket hemskt företag Nestlé är. Han slutar för att "julvärdskapet är viktigt för mig och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas" och "jag förstår att Nestlé-kopplingen kan få en negativ påverkan på allt jag gör".
Ja? Han säger inte att han blivit pressad av någon. Det framstår som om beslutet att sluta jobba för Nestlé är Taylors eget och som han fattat själv.
Citat:
Är det inte helt uppenbart att han slutar för att GP i aktivistisk anda använt guilt by association ("fortsätter du göra reklam för Nescafé stödjer du alltså att barn dör i tredje världen") för att få honom att bryta med Nestlé, för att genom detta sabotera för Nestlé som GP uppenbarligen inte gillar. Det är samma taktik som har använts tidigare av vänstergrupper för att få företag att dra tillbaka sina annonser från högerorienterade nyhetssajter.
Nej, det är inte uppenbart. Jag tycker det låter mer uppenbart att Taylor inte kände till vilket skurkföretag Nestlé är och när han fick reda på att deras varor gör så att tiotusentals bäbisar dör i tredje världen så drog han öronen åt sig. Att han inte uttalade sig mer kritiskt om Nestlé i intervjun kan ha berott på att han var rädd för att göra sig skyldig till kontraktsbrott. Som anställd som ambassadör för ett av Nestlés varumärken fick han antagligen inte uttala sig kritiskt mot företaget.
Citat:
Hade GP bara velat informera Tareq om hur hemska Nestlé är hade de kunnat ringa och säga det till honom utan att efteråt kabla ut det i massmedia.
Men nyheten är ju att han avbryter samarbetet med Nestlé...