2021-11-17, 20:33
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Hejsan, ska skicka ett brev (bubbelkuvert) till Tyskland och jag har kollat lite på Postnords "Skicka lätt" och såg att det går att köpa frakten Online på deras sida. Då ska man fylla i adress och sånt och det verkar väl hyfsat enkelt.

Men eftersom min hjärna är betydligt mindre än alla andras så har jag en fråga som jag vill få besvarad:

När man ska välja pakettyp (se länken nedan) så kan man ju välja just ett bubbelkuvert så jag antar att det är det jag ska välja. Det är dock en bild på Postnords egna bubbelkuvert och jag har några hemma som jag köpt på biltema. Kan jag använda dessa i stället? Helt vanliga, helvita bubbelkuvert.

Kommer säkert med fler frågor i morgon när det är dags att skicka iväg det, tack på förhand

https://portal.postnord.com/skickadi...productId=2000
Citera
2021-11-17, 20:35
Medlem
mainfurers avatar
Är det bara ett brev så skriver du adressen o sätter på ett frimärke, precis som ett inrikes brev
Citera
2021-11-17, 20:39
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Är det bara ett brev så skriver du adressen o sätter på ett frimärke, precis som ett inrikes brev

Jaha, är det så?

Jag antar att mottagaren vill ha det spårbart dock

edit: Men då går jag bara till mitt postombud och säger att det skall skickas spårbart. Fan vad dum man är

Mod kan ta bort tråden
Senast redigerad av .WhyAreYouGeh. 2021-11-17 kl. 20:44.
Citera
2021-11-18, 00:32
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Postnord vet detta, varför ringer du inte dem å kollar?
Är google trasigt på din dator?
Citera
2021-11-18, 02:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
edit: Men då går jag bara till mitt postombud och säger att det skall skickas spårbart. Fan vad dum man är
Det är dock dyrare hos ombuden för de har inte samma utbud, köper du från hemsidan eller appen så kan du använda ditt vita vadderade kuvert och beroende på vikt finns det från 106kr för 50g eller 130kr upp till 250g till Tyskland spårbart ...skickade själv nyss ca 1kg till Kina och det kostade 150kr från hemsidan men skulle kostat 270kr hos ett ombud.
Citera
2021-11-18, 21:23
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det är dock dyrare hos ombuden för de har inte samma utbud, köper du från hemsidan eller appen så kan du använda ditt vita vadderade kuvert och beroende på vikt finns det från 106kr för 50g eller 130kr upp till 250g till Tyskland spårbart ...skickade själv nyss ca 1kg till Kina och det kostade 150kr från hemsidan men skulle kostat 270kr hos ett ombud.

Brev är tyärr inte spårbara till Tyskland, så om mottagaren vill ha spårning så behöver man skicka paket. Alt EMS.

Men tror paket är billigare än EMS.
Citera
2021-11-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Brev är tyärr inte spårbara till Tyskland, så om mottagaren vill ha spårning så behöver man skicka paket. Alt EMS.

Men tror paket är billigare än EMS.

Jodå. Spårbart brev utrikes och REK är brevtjänster.

https://api2.postnord.com/rest/custo...oad/5355.23365
Citera
2021-11-18, 23:12
Medlem
Lättast är nog att använda PostNord-appen, om det väger under 2 kg. Ange att du ska skicka till Tyskland och vikt bara. Alla måttgränser etc visas i appen.
Citera
2021-11-18, 23:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Jodå. Spårbart brev utrikes och REK är brevtjänster.

https://api2.postnord.com/rest/custo...oad/5355.23365

Ah, tror jag kollade fel på skicka direkt. Fick "Nej" på spårbart på nästan alla tjänster till Tyskland.

Men när jag kollar nu igen så står det spårbart "ja".
Citera
2021-11-19, 13:33
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer

Jag ska skicka ett brev till Finland idag. Det är alltså bara att sätta på 1-2 frimärken precis som vanligt och lägga på låda?
Citera
2021-12-06, 11:08
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Jag ska skicka ett brev till Finland idag. Det är alltså bara att sätta på 1-2 frimärken precis som vanligt och lägga på låda?

Ja det är det. Du måste se hur många frimärken som behövs via en PORTOTABELL.

Och may jesus have mercy on your soul.
Vem fan kan inte skicka ett brev 2021...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in