2021-11-17, 18:54
Medlem
Visst är det väl så? Dvs i de fall då det finns pengar kvar efter den döde.

Om förfallodatumet för begravningsbyråns kostnader nås innan då bouppteckningen kommer vara stämplad och klar, och den döde hade sparpengar på en nischbank, behöver då inte denna nischbank antingen hjälpa till att betala räkningen med den dödes sparpengar eller i alla fall föra över endel pengar till ett annat konto i den dödes namn, vars bank går med på att betala räkningen?

Eller kan nischbanken neka till detta pga att bouppteckningen inte är klar? Bouppteckningen kan ju ta ett hyffsat bra tag men begravningsbyrån kan ju inte vänta på detta. Någon som vet vad som gäller?
Senast redigerad av SelinaKyle69 2021-11-17 kl. 18:59.
Citera
2021-11-17, 19:02
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle69

Om förfallodatumet för begravningsbyråns kostnader nås innan då bouppteckningen kommer vara stämplad och klar, och den döde hade sparpengar på en nischbank, behöver då inte denna nischbank antingen hjälpa till att betala räkningen med den dödes sparpengar eller i alla fall föra över endel pengar till ett annat konto i den dödes namn, vars bank går med på att betala räkningen?

Eller kan nischbanken neka till detta pga att bouppteckningen inte är klar? Bouppteckningen kan ju ta ett hyffsat bra tag men begravningsbyrån kan ju inte vänta på detta. Någon som vet vad som gäller?

Ja det kommer att dras från dödsboets tillgångar.
Citera
2021-11-17, 19:04
Medlem
Har aldrig varit med om bouppteckningar ännu. Så har inte direkt något svar på din fråga. Däremot kanske begravningsbyrån kan ge anstånd på fakturan tills bouppteckningen är klar. Något måste ju någon kunna göra. Om du inte har gjort det, ring och prata med banken samt begravningsbyrån. De har nog ett system för detta. Däremot tror jag att en bouppteckning endast få ta viss lång tid. Tror den ska vara skickad till skatteverket inom 4 månader ifrån dödförklaringen.
Citera
2021-11-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Ja det kommer att dras från dödsboets tillgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Har aldrig varit med om bouppteckningar ännu. Så har inte direkt något svar på din fråga. Däremot kanske begravningsbyrån kan ge anstånd på fakturan tills bouppteckningen är klar. Något måste ju någon kunna göra. Om du inte har gjort det, ring och prata med banken samt begravningsbyrån. De har nog ett system för detta. Däremot tror jag att en bouppteckning endast få ta viss lång tid. Tror den ska vara skickad till skatteverket inom 4 månader ifrån dödförklaringen.

Begravningsbyrån sa i princip att dom inte är en bank. De måste få in pengarna eftersom de ju själva ska betala räkningarna för catering, dödsannonser, kista etc etc. Skulle de ge anstånd till alla skulle det aldrig gå runt.

Jag vet att bouppteckningen får ta max en viss tid, men förfallodatumet för fakturan kommer ju nås före. Inte så kul om det ska gå till inkasso när pengar hos dödsboet finns, bara för att nischbanken vill ha bouppteckningen först.

Har en nischbank ingen skyldighet att göra något för att hjälpa till i detta?
Citera
2021-11-17, 19:16
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Begravningsbyrån sa i princip att dom inte är en bank. De måste få in pengarna eftersom de ju själva ska betala räkningarna för catering, dödsannonser, kista etc etc. Skulle de ge anstånd till alla skulle det aldrig gå runt.

Jag vet att bouppteckningen får ta max en viss tid, men förfallodatumet för fakturan kommer ju nås före. Inte så kul om det ska gå till inkasso när pengar hos dödsboet finns, bara för att nischbanken vill ha bouppteckningen först.

Finns pengarna där så betalar banken ut de pengarna tror jag iaf. Så var det iaf när min farsa dog. Min del av arvet fick jag 1,5 år senare men begravningen skedde inom 14 dagar från döden. Jag har inte för mig jag behövde göra något. Vi bara valde hur begravningen skulle vara, kista etc etc.
Citera
2021-11-17, 19:56
Medlem
Carnills avatar
Jag har varit dödsbodelägare för ett par begravningar och det har aldrig varit problem med att få anstånd på begravningsfakturan. Dom skickar ju fakturan väldigt snabbt men i ett fall så tog det nästan sex månader innan bouppteckningen var klar och det var inget problem med det.
Citera
2021-11-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag har varit dödsbodelägare för ett par begravningar och det har aldrig varit problem med att få anstånd på begravningsfakturan. Dom skickar ju fakturan väldigt snabbt men i ett fall så tog det nästan sex månader innan bouppteckningen var klar och det var inget problem med det.

Kanske är olika från begravningsbyrå till begravningsbyrå.
Citera
2021-11-17, 20:22
Medlem
Ja, dödsboet står för kostnaden för begravning och bouppteckningen behöver inte vara klar. Begravning är prioriterad kostnad som går före allt annat. På Nordea i a f skickar man in räkningen bara och de betalar begravningen från medel på kontot.
Citera
2021-11-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trid3nt
Ja, dödsboet står för kostnaden för begravning och bouppteckningen behöver inte vara klar. Begravning är prioriterad kostnad som går före allt annat. På Nordea i a f skickar man in räkningen bara och de betalar begravningen från medel på kontot.

Detta gör även Handelsbanken. Även nischbanker som t.ex. Marginalen.

Men just denna nischbank snackar om bouppteckning. Har dom ingen skyldighet att betala räkningen eller i alla fall göra pengar tillgängliga så att begravningsräkningen kan betalas i tid?
Citera
2021-11-17, 20:51
Moderator
Maviels avatar
Citat:

I de fall jag varit med där det inte funnits så gott om tillgångar i dödsboet, så har den delen som dödsboet skulle stå för (det lilla som fanns dvs) betalats ganska snabbt - innan bouppteckningen är klar. Jag har för mig att det var Nordea som var bank i det fallet? Vi fick ju lägga till pengar för att få det som vi ville ha det.

Man kan även få hjälp till en begravning av de flesta kommuner om medel saknas (men förstod det inte så i ditt fall).

I värsta fall kanske du får betala, men ersättas av dödsboet dvs att du har en fodran på dem.

När min mamma gick bort var det handelsbanken, och där var det inga problem att få begravningen betald innan bouppteckningen.
Citera
2021-11-17, 21:25
Medlem
Citat:

Att ge anstånd är inte = att inte få in pengar. Men är det en större företag så brukar de ha möjlighet att ge anstånd en eller någon månad. De får ändå in sina pengar. Det är bara att fakturan skjuts upp. De ska inte agera som en bank, utan hjälpa till att pausa fakturan enligt överenskommelse.

Men ring banken prata med de.
Citera
2021-11-18, 00:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Begravningsbyrån vet svaret på frågan "hur får jag dödsboet att betala fakturan innan allt är utrett?"
Banken brukar fixa det. Ge dig inte.
Begravningsbyrån kan hjälpa dig med att se till att någon av dödsbodelägarna får fullmakt att sköta dödsboets betalningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in