Citat:
Ursprungligen postat av
SelinaKyle69
Visst är det väl så? Dvs i de fall då det finns pengar kvar efter den döde.
Om förfallodatumet för begravningsbyråns kostnader nås innan då bouppteckningen kommer vara stämplad och klar, och den döde hade sparpengar på en nischbank, behöver då inte denna nischbank antingen hjälpa till att betala räkningen med den dödes sparpengar eller i alla fall föra över endel pengar till ett annat konto i den dödes namn, vars bank går med på att betala räkningen?
Eller kan nischbanken neka till detta pga att bouppteckningen inte är klar? Bouppteckningen kan ju ta ett hyffsat bra tag men begravningsbyrån kan ju inte vänta på detta. Någon som vet vad som gäller?
I de fall jag varit med där det inte funnits så gott om tillgångar i dödsboet, så har den delen som dödsboet skulle stå för (det lilla som fanns dvs) betalats ganska snabbt - innan bouppteckningen är klar. Jag har för mig att det var Nordea som var bank i det fallet? Vi fick ju lägga till pengar för att få det som vi ville ha det.
Man kan även få hjälp till en begravning av de flesta kommuner om medel saknas (men förstod det inte så i ditt fall).
I värsta fall kanske du får betala, men ersättas av dödsboet dvs att du har en fodran på dem.
När min mamma gick bort var det handelsbanken, och där var det inga problem att få begravningen betald innan bouppteckningen.