Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tacklar det nya uppkomna läget genom att avstå från att köpa de mesta jag tidigare brukade handla: Smör, grädde, chips, ostkrokar och liknande. Dricker vatten ur kranen.

För mig handlar det inte endast om att inte ha råd, utan mer om att jag inte anser en chipspåse vara värd 30 kr. Och då avstår jag hellre. Betalar inte priser som är helt galna. Ägg köper jag bara på extrapris, sätter en egen gräns på vad jag är beredd betala för varje enskild vara, och om extrapriser överensstämmer med den gränsen godkänns produkten och inhandlas. Annars inte. Så jag har inga måste- varor utan handlar efter nedsatta priser när de väl dyker upp, på flera olika affärer.

Så förhåller jag mig till inflations- monstret, undviker att bli styrd och ägd, utan vill vara fri och oberoende i mesta möjliga mån.

Ostbågar och liknande gör man naturligtvis själv: https://www.koket.se/ostbagar
Citera
2022-08-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Förlåt men om du saknar ostbågar förfärligt men avstår att köpa dom för att dom kostar 32:- per påse så är du enligt mig inte bara snål utan riktigt snål, långt över gränsen ”ekonomiskt lagd”. Men det är bara enligt mig.
Du verkar ha dålig självkontroll, vänta tills de säljs till bättre pris och köp fler och spara
Citera
2022-08-20, 10:53
Medlem
Dyr flickvän. 10/10 dock.
Citera
2022-08-20, 12:00
Medlem
De flesta jag vet som har problem med pengar har ofta antingen haft otur i livet med jobb etc.

Men för dom som jobbat heltid och lyft bra lön så är det helt enkelt dålig impulskontroll jag märkt av man vill ha allt nu och här man vill ej vänta o spara ihop för nästa sal utan är snabb på att låna pengar.
Vill dom åka utomlands så gör dom det utan en tanke på om deras ekonomi tillåtet det.
Citera
2022-08-21, 20:22
Medlem
som en annan skrev dyra flickvänner, fest o alkohol varje helg, näthandel man köper grejer som man aldrig ens använder, massa jävla snus, fika med vänner 2-3 ggr i veckan helst i dom dyraste områden, luncha ute varje dag på jobbet.

inget jag gör men det är en standrad grej bland alla hjärntvättade människor och gör man inget av ovanstående är man konstig människa bland sin omgivning och på jobbet, speciellt om du går på en dejt med en tjej. Vill man spara pengar och leva ett bekvämt liv så måste man göra motsatsen vad majoriteten gör i samhället.

jag skiter i om folk tror att jag är konstig eller snål för att jag inte gör ovanstående saker, i slutändan det är jag som är vinnaren ekonomiskt.
Citera
2022-08-22, 17:02
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Det är ju ganska vanligt att utgifter ökar i samband med ökade inkomster.

Men sen har ju vissa människor oerhört svårt med pengar, mitt ex var sådan som TS beskriver.

Människan hade ändå universitetsutbildning men jag fick lära människan om grunder i privatekonomi för att hon skulle få 35 lax att räcka månaden ut.

Vi har alla olika styrkor och svagheter.
Citera
2024-06-04, 00:37
Medlem
Det finns alt 2. Ska man spara allt för leva som miljonär när man är 65+ och kanske inte orker leva.. eller leva nu och bränna pengar på saker som man orker här och nu. Detta uträknat på en vanlig svenne lön.
Citera
2024-06-04, 09:30
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Är man ensam utan barn, så ja. Fast egentligen får man väl inte mycket märkeskläder för den summan. Men man bör ju kunna spara.

Mycket äts upp av boendekostnader för folk tror jag.

Jag var på NK i Göteborg för ett par månader sedan. Är egentligen ointresserad av kläder men drog runt där för att döda lite tid inför mitt tåg hemåt.

Börjar bläddra bland Canada Goose-jackorna. 16.7k! 17 lakan för en jäkla jacka! Hur fan har folk råd att köpa de här jackorna i drivor? Just kläder är något som måste vara det man får minst ut för pengarna. Man kan ju få en fantastisk lunch på restaurang för under 200 kr om man går till rätt ställen, men en jacka som säkert inte är så mycket bättre än något icke-märke ska man alltså betala 17 papp för...helt sinnes.
Citera
2024-06-08, 17:01
Medlem
Tuvtramps avatar
Jag jobbar och tjänar helt ok, bor billigt i hus som är nästintill betalt MEN...
..har även en sambo som bara jobbar halvtid (som cafébiträde = låg lön) men som ändå älskar att handla prylar, blommor & inredningsdetaljer.
Dessutom har vi två stora hundar vilket kostar i både försäkring, hundmat, leksaker & hundgodis (samt veterinärkostnader mellan varven).

Men det gör mig inget, -är nöjd med mitt liv!

Det jag undrar är vad definitionen fattig innebär i denna tråd?
Att man inte har råd men en ny Tesla och två utomlandssemestrar om året eller att man inte har råd att köpa ny kyl & frys om något av dessa rasar(?). För det första fixar jag inte men det andra klarar jag lätt av utan att behöva låna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in