• 1
  • 2
2021-11-15, 08:07
Medlem
Tvonds avatar
Jag kör billiga pannor i diskmaskinen börjar de kosta över 700-800 så handdiskar jag dem med diskborste. Juttjärn diskas alltid för hand med lite ljummet vatten.
Citera
2021-11-15, 08:18
Medlem
Lite roligt att stekpannan klarar värmen när man steker i den men inte diskmaskinen, vilken smart skalle kom på denna första gången ?
Citera
2021-11-15, 08:26
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Lite roligt att stekpannan klarar värmen när man steker i den men inte diskmaskinen, vilken smart skalle kom på denna första gången ?
Det är inte värmen som är problemet, det är diskmedlet. Men du klarade väl inte av att tänka så långt?

Men visst, vill man så kan man köra sina stekpannor i diskmaskinen utan diskmedel i. Eller om man nu är dum i huvudet och handdiskar med diskmedel så går det bra att köra i diskmaskinen också. För det spelar ingen roll om man förstör pannan för hand eller med maskin.
Citera
2021-11-15, 08:28
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Man gör hur fan man vill.
Går det bra om jag systematiskt inte diskar min stekpanna utan arbetar upp ett lager med inbränt? Är det lämpligt, vilket TS frågar - s.a.s.
Citera
2021-11-15, 08:31
Medlem
Vilken underbar start på dan, att få garva så tårarna rinner Tack till Lakritsfabriken, Bizmarck och Latrygg. OnT: Jag diskar nästan alltid Teflonstekpannor i maskin. De är ju så billiga så det är skitsamma om livslängden förkortas.
Citera
2021-11-15, 08:44
Medlem
friteradkorvs avatar
Keramik & teflon, diska för hand med diskmedel.
Gjutjärn, diska för hand med hett/varmt vatten.
Rostfri, för hand med diskmedel eller diskmaskin.

Föredrar numera keramik då teflon är skadligt och är en såkallad evighets-kemikalie.
Gjutjärn använder jag ibland, mest gjutjärnsgryta för stuvningar / köttgryta.
Citera
2021-11-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Slits dom om man kör på 70 grader med yes platinum?

Ska man köra för hand kanske?

Hej TS!
Det går bra att diska stekpannor av teflon i diskmaskin, men diska inte så intensivt varmt - ta ett litet kortare program på 45°C istället. Säger det av erfarenhet.

Mvh.
Citera
2021-11-15, 10:15
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Man gör hur fan man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Hur fan diskar du din jävla stekpanna då?

Var det ni som låg bakom siten "Vad fan ska jag äta idag?"?: https://arkiverat.nu/mat/
Citera
2021-11-15, 17:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Det är inte värmen som är problemet, det är diskmedlet. Men du klarade väl inte av att tänka så långt?

Men visst, vill man så kan man köra sina stekpannor i diskmaskinen utan diskmedel i. Eller om man nu är dum i huvudet och handdiskar med diskmedel så går det bra att köra i diskmaskinen också. För det spelar ingen roll om man förstör pannan för hand eller med maskin.
Om man har en rätt instekt gjutjärnspanna och inte vill att allt ska smaka gammalt stekflott så är det inget som helst problem att diska med ett par droppar diskmedel och varmt vatten. Vad tror du händer med stekytan av lite YES och en mjuk borste? Det är ju liksom inte frågan om att blötlägga i väteperoxid i flera timmar.
Citera
2021-11-16, 20:33
Medlem
Rostfria pannor utan beläggning kan man väl diska hur stenhårt som helst.

Teflonpannor rekommenderas ofta att inte diska i maskin men man undrar ju exakt varför. Teflonpanna ska väl i teorin klara värmen normal diskmaskinstemperatur på 60-70 grader även under lång tid? Jag tror det framförallt handlar om att många konsumenter har repat ytan i pannan genom att den slår mot andra föremål i maskinen. Men kan va ute och cykla. Själv har jag oavsett följt rådet för man kan inte lita på teflon.

Pannor med keramisk beläggning är liknande som teflon - vissa säger att de går att diska i maskin, andra menar att det sliter snabbare på beläggningen.

Kolstålspannor ska man ju bygga upp en naturlig beläggning av olja som sabbas av diskmedel. Och de rostar om de blir liggandes med vatten på. Men i ärlighetens namn - om man stekt sönder en biff nån gång och måste grovrengöra bort sot i pannan med rejält gnugg så tar man väl bort mycket av beläggningen ändå - så om man råkat steka sönder pannan så den är sotig och jävlig kan man kanske ändå bita i det sura äpplet och sabba ytan med diskmedel för att sen bygga upp ny igen.

Gjutjärn är liknande som kolstål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in