2021-11-14, 21:03
Medlem
Jim-Joness avatar
Vad finns det för tecken på hög IQ?

Jag har hört att mörk humor skall vara en.

Skippa gärna svar som "pluggar derivata när alla andra festar".
Citera
2021-11-14, 21:05
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Jones

Professionell yrkestitel utan utbildning. Autodidakter. Ytterst några få som har den talangen och medelmåttorna blir avundsjuka och helt galna över sina högskolepoäng.
Senast redigerad av Mayahem 2021-11-14 kl. 21:08.
Citera
2021-11-14, 21:07
Medlem
mvpys avatar
Kan tänka mig att höga poäng på IQ-test är en bra indikator.

Men allvarligt; jag tror, som du säger, mörk humor. Men även mycket ”wit”; alltså förmågan att uttrycka sig elegant men också effektivt.
Citera
2021-11-14, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Jones

De kan ge enkla förklaringar på komplicerade problem.

De är ofta lite stökiga, svär och vägen i livet brukar inte ha varit den "rakaste"...
Citera
2021-11-14, 21:11
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapar.detta.

De är ofta lite stökiga, svär och vägen i livet brukar inte ha varit den "rakaste"...

“If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself.”
- Albert Einstein.
Citera
2021-11-14, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
“If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself.”
- Albert Einstein.

De måste vara en av de dummaste sakerna han sagt, för hur många 6 åringar begriper vad Einstein pratar om?
Han hade väl grova problem med att göra sig förstådd?
Det borde vara if you can explain it to a six year old, you don't understand it yourself, eftersom en 6-åring inte har lika mycket referenser så måste de hela blivit fel.
Citera
2021-11-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Professionell yrkestitel utan utbildning. Autodidakter. Ytterst några få som har den talangen och medelmåttorna blir avundsjuka och helt galna över sina högskolepoäng.
I mitt yrkesområde konsten så har vi ett eget språk för att intellektuallisera våra verk. Det ska höras att det är konst när en bra konstnär talar om sin konst. Konst brukar i allmänhet klassas som intellektuellt, poesi högst eftersom det är längst från röven.
Tyvärr träffade jag på en krukmakartyp tidigare som sa att: fikonspråk finns i alla branscher så det är inte intellektuellt, det är när du kan förklara så att alla förstår som du är intellektuell, snarare är fikonspråk exkluderande. Jag blev ganska störd på det där, men så tänkte jag att krukmakare och lera är närmast röven så det där kan jag strunta i. Just nu är det modernt att lära upp rasifierade i konstens "fikonspråk", tänk när kolsvarta afrikaner uttrycker sig som det som klassas som intellektuellt och vita män inte inte fattar att de mörka har fått en väg att kvotera sig i i översta konstskiktet (asgarv). Jag har själv bidragit till att exkludera vita från rasifierade grupper på en konsthögskola i Stockholm och lärt upp rasifierade i "fikonspråket" och dess betydelse, det anmäldes till makthavare i konstens arbetsfält och nu har jag ännu finare arbete på en annan konsthögskola.
Citera
2021-11-14, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
De måste vara en av de dummaste sakerna han sagt, för hur många 6 åringar begriper vad Einstein pratar om?
Det borde vara if you can explain it to a six year old, you don't understand it yourself, eftersom en 6-åring inte har lika mycket referenser så måste de hela blivit fel.

Håller inte helt med, jag fattar vad Einstein var "inne på".

Om något e för komplicerat så kan du ofta inte förklara det då du tappar bort dig i "kalkylationen" som är skapad för att kunna förklara det.

Asså han menade bara det jag sa innan.
Kan man ge en enkel förklaring till en 6:åring på ett avancerat problem så är det lättare att förstå det själv.

Citatet får man ta med en "nypa salt", de e va han va inne på som e "poängen"...
Senast redigerad av Gud.skapar.detta. 2021-11-14 kl. 21:40.
Citera
2021-11-14, 21:41
Medlem
Alla vi som har väldigt högt IQ har en gemensam nämnare när du frågar:

Man har 100 tankar hela tiden.

Vilket gör att man alltid ligger flera steg före normalbegåvade som kämpar med 2-3 saker samtidigt.

Det går heller inte att stänga av hur man vill. Det är ett konstant analyserande om ALLT hela tiden.

Man kan också därför alltid förklara varför man tänker/tycker så. Eftersom allt byggs upp av enorm analys som du har gjort på någon sekund och ser direkt vilka vägar det finns och vad konsekvenserna blir av varje.

Det är mer en bestraffning i dag även i yrkeslivet. Nästan ingen kan hänga med dig och man blir mest frustrerad även när du jobbar med folk som skall vara "de bästa". Det är som 10 nivåer till från dem till dig.

Att ens lyssna på någon som Stefan Löfven mer än en mening ger tuppjuck i tankarna och lite som tortyr.
Citera
2021-11-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapar.detta.

Varför är det oftast så att deras väg i livet inte varit den "rakaste"?
Citera
2021-11-14, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Testa att inte tolka saker så bokstavligt så blir det nog lättare i livet.
Citera
2021-11-14, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falafelfel
Varför är det oftast så att deras väg i livet inte varit den "rakaste"?

För att en avancerad hjärna gör att världen blir mer avancerad att förstå.
Men lär man sig att förstå världen med en sådan hjärna så ligger du före andra helt plötsligt då du förstår och ser saker "vanliga" inte ens lägger märke till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in