Citat:
Ursprungligen postat av
leera
Finns här någon som handlar med obligationer?
På avanza kan man köpa obligationer, men det kräver en del jobb att sätta sig in i.
Jag har börjat kika på dessa obligationer och även räntefonder för att sprida risk och ändå få lite avkastning.
Räntefonderna är mer bekvämt givetvis men man vet inte riktigt vad man köper för obligationer och villkor, plus att man sänker avkastningen med förvaltningsavgifter.
Jag börjar kika på de obligationer i listan med både köp och säljkurser. Det var bara en handfull, så likviditeten är lite tveksam.
Hade varit bra med en sida med obligationsnoteringar, så man kan vara med från början, kanske få lite rabatt.
Mycket att diskutera om någon mer är intresserad?
Utbudet av obligationer i Sverige är tyvärr väldigt begränsat, som du redan märkt. Det finns dock en del hyfsade att välja på, så om du bara vill köpa ett par olika för att sprida risk finns där väl fullt tillräckligt.
Vill du börja handla enskilda obligationer för lite större summor/antal är det väl antingen andra europeiska länder du får titta på, främst då tyska, eller om du verkligen vill ha lite att välja på är det väl USA. Detta är dock omöjligt att göra på de flesta svenska "standard" brokers (Avanza, Nordnet etc.). Degiro har ett hyfsat utbud av olika europeiska obligationer (majoriteten tyska, en del franska och nederländska också) med regelbunden handel om man jämför med svenska obligationer, det är såklart fortfarande väldigt klen omsättning om man jämför med aktier. Annars är det väl lite mer internationella brokers du får använda dig av, t.ex. Interactive Brokers har ~40.000 olika bonds att välja på.
Fonder skulle jag inte rekommendera för obligationer, dessa tar ofta majoriteten av vinsten i förvaltningsavgift. Med nuvarande låga räntor är t.ex. den ganska standard förvaltningsavgiften på 0.5% så gott som hela kupongbetalningen för majoriteten av europeiska obligationer med låg löptid, speciellt statsobligationer, om du inte vill satsa på high yield obligationsfonder. Problemet med high yield är att dom ofta faller i värde samtidigt som börsen faller.
Om du ändå vill satsa på fonder skulle jag rekommendera ETFer, som oftast har lägre förvaltningsavgift.
Just nu kan det kanske vara intressant att köpa inflationsskyddade obligationer, jag har själv en ETF med sådana. Inflationen har väl som bekant ökat markant senaste året, så jag har pengar som jag annars inte använder i en sån ETF med kort löptid.
Jag är långtifrån ett proffs på obligationer ska väl nämnas, men jag är väl bra mycket mer erfaren än de flesta. Tycker dock att det är kul med obligationer, och dom kan ge ganska bra avkastning till låg risk om man vet vad man sysslar med. Du kommer såklart aldrig göra några 100% per år, men risken är väl som sagt också mindre, och dom är en ypperlig hedge mot stora börsnedgångar, speciellt då statsobligationer som ofta går UPP i pris under stora krascher. Så sitter du på en hög med pengar och hoppas på en börskrasch, köp lite statsobligationer med låg löptid (0-5 år) istället för att ha dom på banken.