2021-11-13, 20:39
Bannlyst
Någon har sagt att sugarpaste, eller sockerpasta som vi säger på svenska är marsipan fast utan mandel. Och det är nog det man kan beskriva det som. Det är en pasta av socker i olika varianter och fett. Den innehåller också gelatin, vilket marsipan inte gör.

https://www.tartdecor.se/vad-ar-det-for-skillnad-pa-marsipan-och-sugarpaste

Står att sockerpastan är bättre för dom som inte är allergiker, efersom den inte innehåller nöt, men inte får oss som ej äter gris

Så var är det på vanliga princesstårtor man köper i affären? Får man gris i kroppen då eller? Hur vet man vilket det är? Står det i ingridienserna att den skulle innehålla gelatin då?
Citera
2021-11-13, 20:53
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Någon har sagt att sugarpaste, eller sockerpasta som vi säger på svenska är marsipan fast utan mandel. Och det är nog det man kan beskriva det som. Det är en pasta av socker i olika varianter och fett. Den innehåller också gelatin, vilket marsipan inte gör.

https://www.tartdecor.se/vad-ar-det-for-skillnad-pa-marsipan-och-sugarpaste

Står att sockerpastan är bättre för dom som inte är allergiker, efersom den inte innehåller nöt, men inte får oss som ej äter gris

Så var är det på vanliga princesstårtor man köper i affären? Får man gris i kroppen då eller? Hur vet man vilket det är? Står det i ingridienserna att den skulle innehålla gelatin då?

Det är väldigt vanligt att man i bagerier blandar i gelatin i vispgrädden just för princesstårta. Detta för att den skall behålla höjden på sista lagret grädde innan tredje delen tårtbotten läggs över (oftast mittendelen när man skär upp).

Äkta princesstårta har traditionellt ett skal av marsipan, inte sockerpasta.

Edit:
Så här gör man en princesstårta
- Koka vaniljkräm riktigt tjock
- Vispa grädden hårt och blanda i smält gelatin
- Dela tårtbotten i 3 delar, bagerier har en kniv med 2 blad som ger 3 lika delar
- Ta toppdelen och lägg med den bakade delen uppåt
- Lägg på ett lager sylt och därefter bottendelen ovanpå med den bakade delen nedåt. Detta för att sylten skall mjukgöra brödet men inte tränga in och göra den ”slabbig”
- Lägg på ett tjockt lager med vaniljkräm
- Lägg därefter på ett högt lager med grädde, därav gelatinet
- Lägg på mittendelen och börja forma tårtan så att den blir kupad
- Lägg på grädde runt om med mycket på toppen
- Lägg över den gröna kavlade marsipanen försiktigt och skär runt om
- Garnera, sila över florsocker och avsluta med den klassiska rosa marsipanblomman
Senast redigerad av calmsolution 2021-11-13 kl. 21:38.
Citera
2021-11-13, 21:11
Medlem
kansascityshuffles avatar
Det måste stå i ingredienserna att det innehåller gelatin på samma sätt som att det ska stå att det innehåller jordnötter.
Citera
2021-11-13, 21:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det måste stå i ingredienserna att det innehåller gelatin på samma sätt som att det ska stå att det innehåller jordnötter.

Köper du på ett riktigt bageri får du nog fråga, hur ICA gör sin skit vet jag inte.
Citera
2021-11-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Köper du på ett riktigt bageri får du nog fråga, hur ICA gör sin skit vet jag inte.

Ja det borde man för att vara på den säkra sidan men det ska finnas tillgänglig information.

Var en kompis som frågade om det fanns en vegansk dippsås på Burger King. Föga förvånad blev man för en av dem var deras bearnaisesås!!

OT eller inte. Det är fan inte nödvändigt att använda gelatin i grädde. Sen finns det geléer och godis som gör det.
Citera
2021-11-13, 21:23
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ja det borde man för att vara på den säkra sidan men det ska finnas tillgänglig information.

Var en kompis som frågade om det fanns en vegansk dippsås på Burger King. Föga förvånad blev man för en av dem var deras bearnaisesås!!

OT eller inte. Det är fan inte nödvändigt att använda gelatin i grädde. Sen finns det geléer och godis som gör det.

Nödvändigt eller ej så är det väl antagligen det bästa sättet, därav varför bagerier använder det. Gelatin behöver inte komma från gris och vegetariska varianter finns.
Citera
2021-11-13, 21:24
Bannlyst
Citat:
Det är väldigt vanligt att man i bagerier blandar i gelatin i vispgrädden just för princesstårta. Detta för att den skall behålla höjden på sista lagret grädde innan tredje delen tårtbotten läggs över (oftast mittendelen när man skär upp).

Äkta princesstårta har traditionellt ett skal av marsipan, inte sockerpasta.

Edit:
Så här gör man en princesstårta
- Koka vaniljkräm riktigt tjock
- Vispa grädden hårt och blanda i smält gelatin
- Dela tårtbotten i 3 delar, bagerier har en kniv med 2 blad som ger 3 lika delar
- Ta toppdelen och lägg med den bakade delen uppåt
- Lägg på ett lager sylt och därefter bottendelen ovanpå med den bakade delen nedåt. Detta för att sylten skall mjukgöra brödet men inte tränga in och göra den ”slabbig”
- Lägg på ett tjockt lager med vaniljkräm
- Lägg därefter på ett högt lager med grädde, därav gelatinet
- Lägg på mittendelen och börja forma tårtan så att den blir kupad
- Lägg på grädde runt om med mycket på toppen
- Lägg över den gröna kavlade marsipanen försiktigt och skär runt om
- Garnera, strö över florsocker och avsluta med den klassiska rosa marsipanblomman
Ok tack! Står inget i ingredienserna dock. Köpte skiten på Coop Extra .

Citat:
Står ingenting.

Citat:

Coop extra som sagt.
Citera
2021-11-13, 21:26
Medlem
Citat:
Nödvändigt eller ej så är det väl antagligen det bästa sättet, därav varför bagerier använder det. Gelatin behöver inte komma från gris och vegetariska varianter finns.

Fast då är det lite besvärligt kan jag tycka. Har sett att tillverkare skriver i sina ingredienser: gelatin (nöt eller liknande). Men det är ytterst, ytterst sällan. Besvärligt. Jag köper inte saker som innehåller gelatin för det brukar vara från djur.

Godispåsar. Står det gelatin så är det från gris.

Har aldrig hört att det skulle vara från nåt annat än djur!
Citera
2021-11-13, 21:32
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Fast då är det lite besvärligt kan jag tycka. Har sett att tillverkare skriver i sina ingredienser: gelatin (nöt eller liknande). Men det är ytterst, ytterst sällan. Besvärligt. Jag köper inte saker som innehåller gelatin för det brukar vara från djur.

Godispåsar. Står det gelatin så är det från gris.

Har aldrig hört att det skulle vara från nåt annat än djur!

Benämns tydligen som ”vegetabiliskt gelatin” men har aldrig provat - https://sv.wikipedia.org/wiki/Gelatin
Citera
2021-11-13, 21:45
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:

Angående bearnaisesåsen så är jag inte förvånad. Om den tillagas för att lagras så görs den helt annorlunda, tex utan ägg. Bearnaise skall tillagas ”a la minute” annars kan det kvitta…

Edit:
Lol, din kompis blev nog lurad - https://www.dabas.com/productsheet/07313160006205. Kanske en stämning är på plats?
Senast redigerad av calmsolution 2021-11-13 kl. 21:48.
Citera
2021-11-13, 22:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Får man gris i kroppen då eller?
Eftersom det inte är det som du stoppar in i munnen som gör dig till en dålig människa, utan det som kommer ut, spelar det faktiskt ingen roll.
Ät den mat som serveras och var glad.
Citera
2021-11-13, 22:07
Medlem
Citat:
Angående bearnaisesåsen så är jag inte förvånad. Om den tillagas för att lagras så görs den helt annorlunda, tex utan ägg. Bearnaise skall tillagas ”a la minute” annars kan det kvitta…

Edit:
Lol, din kompis blev nog lurad - https://www.dabas.com/productsheet/07313160006205. Kanske en stämning är på plats?

Nice databas! Den kände jag inte till.

Det kan ha ändrats för det var flera år sedan. Sen kände jag att smaken är lite långt ifrån äkta. McDonalds och Max har en autentisk smak.

Det jag kan tycka är dåligt är att folk kan vara allergiska mot ägg.
Och eftersom hon sade att den var vegansk så hade hon legat jävligt pyrt till om min vän hade blivit sjuk. Jag var även ett vittne till att hon sade det.

Annars så bryr han sig nog inte.

Det är ganska enkelt att känna till vad man serverar men hon lät övertygande och säker på sin sak. Jävla loser om hon ljög. Vilken sopa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in