2021-11-13, 12:48
Moderator
Hjv9s avatar
Eventtråd för alpina tävlingar säsongen 2021/22. Här avhandlas allt live-snack för alla alpina tävlingar (utom OS).

Live-timing: https://www.fis-ski.com/DB/alpine-skiing/live.html
Citera
2021-11-13, 13:06
Moderator
Hjv9s avatar
Parallell för damerna i eftermiddag.

Åttondelsfinalerna ser ut enligt följande:

16 Vanessa Kasper - 1 Thea Stjernesund
9 Marte Monsen - 8 Lara Gut-Behrami
12 Andrea Ellenberger - 5 Marta Bassino
13 Maryna Gasienica-Daniel - 4 Lena Dürr
14 Stephanie Brunner - 3 Kristin Lysdahl
11 Elisa Mörzinger - 6 Tina Robnik
10 Katharina Liensberger - 7 Sara Hector
15 Coralie Frasse Sombet - 2 Andreja Slokar

Hector mot Liensberger, ingen lätt uppgift men kan gå.

16.55. Svt/Eurosport sänder.
Citera
2021-11-13, 17:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hector mot Liensberger, ingen lätt uppgift men kan gå.

Det gick. Känns malplacerat med en parallell nu, det brukar vara en lång paus efter Sölden men det var väl det de ville undvika, antar jag.
Citera
2021-11-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det gick. Känns malplacerat med en parallell nu, det brukar vara en lång paus efter Sölden men det var väl det de ville undvika, antar jag.

Parallellen är alltid malplacerad. Jösses vilken generisk skitprodukt rent av. Och nu med ointressanta placeringsheat också. Jag kan heller aldrig tro att detta faktiskt utvidgar publikskaran. Vilka är det som ska lockas egentligen? Och vad är det de ska lockas till? Är ju inte ens enklare att följa, eller kortare i praktiken än vanliga slalomtävlingar.

Citera
2021-11-13, 18:06
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Känns alltid malplacerat med parallell. Men ska det ligga någonstans i kalendern är det väl nu, trots det har man inte lyckats locka de bästa.

---

Norskorna är duktiga tekniskt vilket betalar sig bra här. Marte Monsen tog JVM-medalj förra säsongen har jag för mig. Kanske kan bli något mer än parallellåkare av henne ändå.

Edit: MacReady hann visst före med dissandet av parallellen...
Senast redigerad av Hjv9 2021-11-13 kl. 18:08.
Citera
2021-11-13, 18:17
Moderator
Hjv9s avatar
Surt för Stjernesund. Bäst hela dagen förutom i finalen. Men trots allt första pallplatsen, borde ändå kunde glädja.

Att ingen av de tre har varit på pallen tidigare säger väl allt om denna gren.
Citera
2021-11-13, 18:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Känns alltid malplacerat med parallell. Men ska det ligga någonstans i kalendern är det väl nu, trots det har man inte lyckats locka de bästa.

Fast det håller jag inte riktigt med om. Efter Sölden - där alltid några av de bästa saknas - brukar det vara träning för hela slanten som gäller inför den "riktiga" säsongspremiären i slutet av november. Att bryta av träningen för att plötsligt tävla - i parallell, av alla saker - känns märkligt. Nu är det ju iofs damslalom i Levi redan nästa helg, men det är långt mellan Österrike och norra Finland.

Ska man köra parallell och få med alla de bästa - och höja intresset - så tror jag att det bästa är att lägga det i direkt anslutning både tidsmässigt och geografiskt med andra tävlingar i slalom/storslalom.
Citera
2021-11-13, 18:50
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Fast det håller jag inte riktigt med om. Efter Sölden - där alltid några av de bästa saknas - brukar det vara träning för hela slanten som gäller inför den "riktiga" säsongspremiären i slutet av november. Att bryta av träningen för att plötsligt tävla - i parallell, av alla saker - känns märkligt. Nu är det ju iofs damslalom i Levi redan nästa helg, men det är långt mellan Österrike och norra Finland.

Ska man köra parallell och få med alla de bästa - och höja intresset - så tror jag att det bästa är att lägga det i direkt anslutning både tidsmässigt och geografiskt med andra tävlingar i slalom/storslalom.

God tanke men nä, tror inte det kommer funka. Grenen är för ointressant i grunden. Bättre att ha den nu när alla såhär i början på säsongen är svältfödda på tävlingar och tar vad som finns.
Citera
2021-11-20, 10:49
Medlem
Rimlig comeback av ASL.
Citera
2021-11-20, 13:36
Medlem
Kommentatorerna verkade nästa hålla på finskan mot Säfvenberg.

Men tror vi kommer få ser mer av finskan Pohjolainen, bara 18 år, och finns absolut talang och fart, som framförallt märktes på flacken.
Citera
2021-11-20, 13:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kommentatorerna verkade nästa hålla på finskan mot Säfvenberg.

Men tror vi kommer få ser mer av finskan Pohjolainen, bara 18 år, och finns absolut talang och fart, som framförallt märktes på flacken.
Svenskar ska ju alltid vara neutrala, vet du

Jag tror att Blomqvist glömde bort för en sekund att det vara Lotta som ledde och bara såg det ur finskans (och hemmapublikens) perspektiv. Det vore kul för Finland om de får fram några klassåkare, det ökar även möjligheten för dem att behålla tävlingarna i Levi.
Citera
2021-11-20, 13:44
Medlem
Citat:
Svenskar ska ju alltid vara neutrala, vet du

Jag tror att Blomqvist glömde bort för en sekund att det vara Lotta som ledde och bara såg det ur finskans (och hemmapublikens) perspektiv. Det vore kul för Finland om de får fram några klassåkare, det ökar även möjligheten för dem att behålla tävlingarna i Levi.

Jo, håller med, både gällande att de kanske glömde bort att en svenska ledde, och att det vore roligt om Finland fick fram någon. Nog har den här tjejen en bra bit kvar till världstoppen, men väldigt ung, och att potential finns visades tydligt i flacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in