2021-11-12, 17:18
Medlem
Jag vet att det är för att man har en förkylning AKA övre luftvägsinfektion, men VARFÖR svullnar näsans slemhinnor?

Feber är tex kroppens försvar för att skapa en ogästvänlig miljö för mikroorganismer så att ta febernedsättande kan förlänga sjukdomsförloppet.

Så exakt varför svullnar näsans slemhinnor, är det dumt att ta nässpray när man är förkyld och täppt då det kan förlänga sjukdomsförloppet? Kroppen har genom evolution anpassat sig i miljoner år så näsan blir inte täppt bara för att "jävlas" utan nästäppan bör fylla en funktion i immunförsvaret.
Citera
2021-11-12, 17:29
Medlem
Det har någonting att göra med att kroppen bildar slem vari bakterierna fastnar, och sedan ska det skickas ut ur kroppen, har jag för mig.

Vad jag undrar är varför i helvete jag är täppt i näsan varje jävla morgon. Jag är inte förkyld, jag är inte allergisk... ingenting. Men likt förbannat är jag täppt varenda morgon och får snyta mig flera gånger, och så har det varit i flera år.
Citera
2021-11-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Det har någonting att göra med att kroppen bildar slem vari bakterierna fastnar, och sedan ska det skickas ut ur kroppen, har jag för mig.

Vad jag undrar är varför i helvete jag är täppt i näsan varje jävla morgon. Jag är inte förkyld, jag är inte allergisk... ingenting. Men likt förbannat är jag täppt varenda morgon och får snyta mig flera gånger, och så har det varit i flera år.

Din inomhus miljö kan påverka det. Luften i sovrummet. Tyget i sängkläderna. Ostädat, ja listan kan göras lång.
Om du sover borta, exempelvis hotell, så upplever du nog inte samma problem.
Citera
2021-11-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Din inomhus miljö kan påverka det. Luften i sovrummet. Tyget i sängkläderna. Ostädat, ja listan kan göras lång.
Om du sover borta, exempelvis hotell, så upplever du nog inte samma problem.

Det makear sense, faktiskt. Vi har haft återkommande problem med svartmögel som hyresvärden aldrig åtgärdar på riktigt. Nu ska vi förstås snart flytta, så jag hoppas på bättring då.
Citera
2021-11-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk

Det förklarar snuva men inte nästäppa.
Citera
2021-11-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Det förklarar snuva men inte nästäppa.

Kanske, kanske inte. Dammsuga, skura golv, byta sängkläder etc. gör vi i alla fall en gång i veckan härhemma, så det bör inte vara hygienen som är problemet. Och oavsett vad, är det ju inte bra med mögel.
Citera
2021-11-12, 17:50
Bannlyst
Det handlar om att du inte hållt avstånd i kön i din butik.

Hennes bassiller har nåt dig, och nu är du här ock klagar som en bäbis.

bäh bäh.. <- det är vad du låter som!
Citera
2021-11-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Det handlar om att du inte hållt avstånd i kön i din butik.

Hennes bassiller har nåt dig, och nu är du här ock klagar som en bäbis.

bäh bäh.. <- det är vad du låter som!

Detta var en rent medicinsk fråga om varför kroppen beter sig på ett visst vis. Inte om att nån gnällde över att vara täppt i näsan eller förkyld. Framgick inte det i trådstarten?
Citera
2021-11-12, 19:09
Medlem
I en del mindre vanliga fall kan nästäppa vara ett symtom på t.ex. en cancertumör som minskar venflödet från huvudet.

https://www.netdoktor.se/hjart-karlsjukdom/sjukdomar/vena-cava-superior-syndrom/
Senast redigerad av fantomsmurfen 2021-11-12 kl. 19:13.
Citera
2021-11-12, 19:22
Bannlyst
Det är en enkel fråga att svara på.

Blir man förkyld blir man ofta lite svullen uppe i näsan.
Citera
2021-11-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Det är en enkel fråga att svara på.

Blir man förkyld blir man ofta lite svullen uppe i näsan.

Nähä, kom du på det själv? Har du läst frågan ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in