2021-11-12, 16:45
Medlem
Castles avatar
Hej

Har en kompis som hävdar att folk oftast tror de är snyggare än de egentligen är, speciellt killar. Ligger det något i detta? Finns det något som säger att män skulle övervärdera sin snygghet?

Kan det vara så att kvinnor undervärderar sin snygghet? Det är många som använder mycket smink. Om de trodde att de var snygga skulle det kanske inte behövas.
Citera
2021-11-12, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
Hej

Har en kompis som hävdar att folk oftast tror de är snyggare än de egentligen är, speciellt killar. Ligger det något i detta? Finns det något som säger att män skulle övervärdera sin snygghet?

Tjejer gör det mer än killar.

99% om inte mer av ALLA kvinnor är riktigt fula utan smink. Men så fort dom drar på sig spackel så tror dom att dom är något.
Citera
2021-11-12, 16:48
Medlem
Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Tjejer gör det mer än killar.

99% om inte mer av ALLA kvinnor är riktigt fula utan smink. Men så fort dom drar på sig spackel så tror dom att dom är något.
Men det betyder ju snarare att de vet om att de inte är snygga utan, dvs de övervärderar inte sin verkliga snygghet.
Citera
2021-11-12, 16:49
Medlem
Tror det är rätt random faktiskt. Finns åt båda hållen. Möjligen att kvinnor generellt sett har mer kroppsångest, över hur tjocka eller smala dom ser ut och att män kanske tänker åt hållet med muskler och kanske längd och sådant.
Citera
2021-11-12, 16:50
Medlem
Katzyns avatar
Det är väl ett allmänt faktum på de flesta områden att män tenderar att övervärdera sig själva och kvinnor att undervärdera sig. Självklart med stora individuella variationer.
Citera
2021-11-12, 16:52
Medlem
Kvinnor överdriver sin snygghet men det är inte heller så konstigt.
Smink ljuger för dom och alla andra. Falsk snygghet.
Killar ljuger för att få dom.

Har träffat många tjejer som är skitfula och ha världens självförtroende som menar på att dom kan få vem som helst.

Men det är inte så konstigt heller när killar ligger med vad som helst.

Jag tycker det är bra att folk ha självförtroende men inte överdriven sådan som vissa människor har.
Citera
2021-11-12, 17:08
Medlem
Enligt en snabb googling, utan att kolla så att källorna är riktiga, får jag fram att ja, folk tror ofta att de är snyggare än de faktiskt är.

Huruvida det spelar någon roll eller ej, vet jag dock inte. Jag menar, om alla tror att de är snyggare än de egentligen är - vem fan bryr sig? Du är ful och jag är ful och hon är ful.
Citera
2021-11-12, 17:16
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tycker det är attraktivt att ha en viss tro på sin snygghet. Någon som ständigt ska klanka ner på sig själv blir tröttsamt. Problemet idag är att en del blir rent av otrevliga bara för de tror de är så snygga. Det blir fel på vägen. Att tycka om sig själv är inte samma sak som att se ner på andra.

Tror detta gäller mer på individuell nivå än gällande män eller kvinnor idag. Förr var det nog så att kvinnor såg ner på sig själva och män (som måste visa på visst självförtroende för att ha en chans) hade överdriven tro. Nu tror jag både kvinnor och män kan se ner på sig själva allt för mycket och tvärtom!
Citera
2021-11-12, 17:26
Medlem
maxatdunders avatar
Var en tjej som var med på programmet "första dejten" var tydligen så snygg att killar flockades runt henne och hon kunde knappt gå ut utan att killar raggade på henne. I mina ögon var hon en 4a.
Citera
2021-11-12, 17:56
Bannlyst
Ja det gör de. Titta bara på dejtingsidor… Även kukstorleken brukar övervärderas.
Citera
2021-11-12, 18:42
Medlem
Vet en tjej som är max en 3a med den manligaste hakan du kan tänka dig. Ser ut som en transa. Hon lägger ut selfies med massa smink och horiga kläder hela tiden. Vissa bilder kommer hon upp till en 4a men den där rövhakan förstör allt. Det överdrivna självförtroendet kommer förmodligen från att hon är ute o festar och får sig kuk av dyngraka killar varje helg.

Det är min lilla personliga anekdot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in