2021-11-11, 19:07
  #1
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Är det lagligt att sälja lotter till vem som helst?

Tänkte be en polare som jobbar på ett tryckeri att trycka 10 000st lotter. En lott kommer kosta tio kronor.

Och man kan vinna upp till 100 000:-

Sedan neråt 10 000:- ,5000:-,1000:-,500:-, 100:- och 10:-

Men alla lotter kommer vara nitlotter.

Får jag sålt alla lotter har jag gjort mig en hacka på 100 000:-

Är det lagligt att göra så här?
Citera
2021-11-11, 19:08
  #2
Avslutad
självklart inte
Citera
2021-11-11, 19:09
  #3
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
självklart inte

Varför inte?
Citera
2021-11-11, 19:10
  #4
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför inte?

ja kan du gissa?

Citera
2021-11-11, 19:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför inte?

ni måste starta med som bingolotto och köra er uppåt lagligt
Citera
2021-11-11, 19:14
  #6
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ja kan du gissa?


Om man vinner 10:- på 100 lotter av 10 000 lotter ? Då är det lagligt va?
Citera
2021-11-11, 19:17
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om man vinner 10:- på 100 lotter av 10 000 lotter ? Då är det lagligt va?
https://forening.se/pengar/lotteri/anordna-lotteri/

du får räkna ut själv
Citera
2021-11-11, 20:24
  #8
Medlem
Deckard-Cains avatar
Trodde du seriöst att du kommit på något alla andra missat här?
Citera
2021-11-12, 07:35
  #9
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-11-12, 09:57
  #10
Medlem
NollFemNollFems avatar
Du måste ansöka om och tilldelas en licens för att tillhandahålla lotterispel i Sverige.
se Spellag (2018:1138)

Men det upplägg du tänkt dig handlar om bedrägeri så ditt problem är snarare brottsbalken.
Citera
2021-11-13, 08:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Om man vinner 10:- på 100 lotter av 10 000 lotter ? Då är det lagligt va?

Om du skaffar licens och i lotteriets vinstplan uppger ovanstårnde då är det nog ok. Som jämförelse har du vinstplanen för triss här:
https://www.svenskaspel.se/triss/spelguide/triss-30
Citera
2021-11-13, 15:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför inte?

Lotterilagen. Man söker licens hos spelinspektionen.

https://www.spelinspektionen.se/licensansokan/spelformer/lotterier/

Folk har försökt luras förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in