2025-02-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har inte Skatteverket slutat att särredovisa inkomstslaget?

Just det, det handlar om inkomst av näringsverksamhet(enskild firma) och vanlig inkomst typ lön, dessa 2 har slagits ihop.
Citera
2025-02-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
I folkmun skulle jag aäga att inkomst och lön ör samma men fattar din poäng.

Sen också så är det ofta samma i praktiken. Alltså att din inkomst oftast reflekterar din lönesamma. Men du har rätt det kan i vissa fall bli missvisande

Vet inte om det är så men ni kanske har rätt

Inkomst och lön är inte samma sak.
Äger du aktier och får utdelning så är det en del av inkomsten, beroende på vilken kontotyp du har.
Du kan även ha flera olika arbeten som ger flera löner, försäljning av fastigheter osv osv.
Sedan gör man en massa skatteavdrag, rot,rut, avdrag för transport, ränteavdrag o dyl
Det som blir kvar är det du ser om du begär ut någons deklaration.
Citera
2025-02-18, 10:46
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Inkomst och lön är inte samma sak.
Äger du aktier och får utdelning så är det en del av inkomsten, beroende på vilken kontotyp du har.
Du kan även ha flera olika arbeten som ger flera löner, försäljning av fastigheter osv osv.
Sedan gör man en massa skatteavdrag, rot,rut, avdrag för transport, ränteavdrag o dyl
Det som blir kvar är det du ser om du begär ut någons deklaration.
Generellt när folk talar så använder man inkomst och lön synonymt. I folkmun kallas det. Men i övrigt stämmer det du säger.
Citera
2025-02-18, 11:01
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Gäller väl bara på arbetsplatser utan kollektivavtal. Annars har ju facket koll på lönerna.

Jo, på den tiden jag var fackombud på min arbetsplats visste jag exakt vad mina kollegor hade i lön, men jag hade tystnadsplikt gällande detta.
Citera
2025-02-18, 18:49
Medlem
Citat:
Generellt när folk talar så använder man inkomst och lön synonymt. I folkmun kallas det. Men i övrigt stämmer det du säger.

Jag vet inte vilka du umgås med men ingen i min bekantskapskrets säger så. Alltså är det inte speciellt generellt.
Så allt jag skrev stämmer, sedan kan du ha vilka åsikter du vill.
Citera
2025-02-18, 19:03
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag vet inte vilka du umgås med men ingen i min bekantskapskrets säger så. Alltså är det inte speciellt generellt.
Så allt jag skrev stämmer, sedan kan du ha vilka åsikter du vill.
Weell din subjektiva åsikt att folk inte blandar ihop termerna i folkmun kan vara precis lika sann eller falsk som min så där var du ologisk.
Citera
2025-02-18, 19:10
Medlem
Citat:
Weell din subjektiva åsikt att folk inte blandar ihop termerna i folkmun kan vara precis lika sann eller falsk som min så där var du ologisk.

Kanske är du ganska ung och umgås kanske inte med folk som har bilförmån, aktieförnåner mm?
För om någon frågar mig om min lön så är det just månadslönen jag skulle svara, inte min taxerade inkomst som dels inkluderar ett antal förmåner (som skattas som tjänst) och kapitalinkomster.

Om någon säljer sitt hus och för en vinst så blir det en kapitalinkomst, inte är det någon som kallar det lön?
Citera
2025-02-18, 19:11
Medlem
Sjukaste jag läst, du eller någon annan har inte med att göra vad någon annan tjänar på arbetsplatsen...eller någon annanstans 👍
Citera
2025-02-18, 19:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kanske är du ganska ung och umgås kanske inte med folk som har bilförmån, aktieförnåner mm?
För om någon frågar mig om min lön så är det just månadslönen jag skulle svara, inte min taxerade inkomst som dels inkluderar ett antal förmåner (som skattas som tjänst) och kapitalinkomster.

Om någon säljer sitt hus och för en vinst så blir det en kapitalinkomst, inte är det någon som kallar det lön?
Jag umgås inte så mycket med arbetsnarkomaner nej
Citera
2025-02-18, 19:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Vi har en kille på jobbet som har jobbat hos oss i ca 2 år nu. Han är nyast in men något som gnager på mig och några fler är att han verkar tjäna bäst av oss alla.

Ja, det är klart.

Trodde du att företag premierar lojalitet?

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Sluts ljug, du har inget jobb. Det ända du gör är ju att sitta hela nätterna och trolla på Flashback.

Dagarna i enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in