2025-02-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Vi har en kille på jobbet som har jobbat hos oss i ca 2 år nu. Han är nyast in men något som gnager på mig och några fler är att han verkar tjäna bäst av oss alla. Vi har alla samma arbetsuppgifter men han verkar ha pengar över varje månad som han kan köpa dyra datorkomponenter och fin whisky osv. En gång så pratade vi lön på lunchen och han sa rakt ut att han inte diskuterar sin lön med någon.

Det skulle han inte ha sagt för nu vägrar ju vi berätta våra löner också så han inte får veta. Men jag undrar vad fan felet är på såna här människor? Vrf kan han inte bara säga sin lön? Rädd att bli avslöjad för att ha sugit av chefen? Och jag undrar hur man enklast gör för att ta reda på någons lön. Kan man fråga chefen/HR eller kolla deklarationen och dela med 12?

Jag har jobbat här i 5 år och har 28k i lön.

Du ska inte kunna få reda på andras löner om de inte har lust att berätta.
Citera
2025-02-16, 12:24
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller på arbetsplatser där man förstått att de enda som tjänar på att medarbetare inte jämför sina löner är arbetsgivaren.
Gäller väl bara på arbetsplatser utan kollektivavtal. Annars har ju facket koll på lönerna.
Citera
2025-02-16, 12:28
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det där med lön är tydligen känsligt.
Det gynnar arbetsgivaren att arbetarna inte vet vad deras kollegor tjänar.
Men o andra sidan, spelar det någon roll vad han tjänar? Är DU nöjd med DIN lön?
Det är frågan du borde ställa dig.
Ska man nöja sig med att nöja sig?
Citera
2025-02-16, 12:29
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Du ska inte kunna få reda på andras löner om de inte har lust att berätta.
Jo det är offentligt uppgift bara kolla ratsit
Citera
2025-02-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket

Ok, jag trodde inte man kunde se lönen där. Trodde det var en mer övergripande bild som inte riktigt skiljer mellan ränta, utdelning, lön etc. Så har du förlorat på aktier och dragit av för det, eller vunnit på lotto eller gåva eller arv etc. Etc.
Citera
2025-02-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket

Är du statligt anställd så har jag för mig att det är offentliga uppgifter. Däremot hos privata företag är det inte offentligt.
Ratsit hämtar uppgifter från skatteverket. Det är din deklarerade inkomst (efter avdrag) som visar, inte din lön.
Citera
2025-02-16, 13:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är du statligt anställd så har jag för mig att det är offentliga uppgifter. Däremot hos privata företag är det inte offentligt.
Ratsit hämtar uppgifter från skatteverket. Det är din deklarerade inkomst (efter avdrag) som visar, inte din lön.

Citat:
Ok, jag trodde inte man kunde se lönen där. Trodde det var en mer övergripande bild som inte riktigt skiljer mellan ränta, utdelning, lön etc. Så har du förlorat på aktier och dragit av för det, eller vunnit på lotto eller gåva eller arv etc. Etc.

I folkmun skulle jag aäga att inkomst och lön ör samma men fattar din poäng.

Sen också så är det ofta samma i praktiken. Alltså att din inkomst oftast reflekterar din lönesamma. Men du har rätt det kan i vissa fall bli missvisande

Vet inte om det är så men ni kanske har rätt
Citera
2025-02-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Gäller väl bara på arbetsplatser utan kollektivavtal. Annars har ju facket koll på lönerna.

Koll? Du menar att de strävar att alla med likadana uppgifter ska ha likadan lön?

Så är det definitivt inte på jobb med individuell lönesättning.
Citera
2025-02-16, 18:06
Medlem
Citat:

Inkomst av tjänst är "lön" allt annat redovisas som underskott/överskott kapital. Men visst, finns lite undantag har du enskild firma och går minus där kan du dra av mot din lön från fast anställning m.m
Citera
2025-02-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Inkomst av tjänst är "lön" allt annat redovisas som underskott/överskott kapital. Men visst, finns lite undantag har du enskild firma och går minus där kan du dra av mot din lön från fast anställning m.m

Ja, jag menade inte att det var fel bara att jag inte visste det. Men jag har inte använt ratsit.
Citera
2025-02-16, 19:15
Medlem
Baisianuss avatar
Sossementalitet. Bry dig om dig själv och låt andra vara ifred.
Citera
2025-02-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Har inte Skatteverket slutat att särredovisa inkomstslaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in