2021-11-10, 19:44
Medlem
Vad kan det vara för diagnos? Är det tecken på högt iq?
Citera
2021-11-10, 19:46
Medlem
sunessommars avatar
Spelar det någon roll?
Citera
2021-11-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessommar
Spelar det någon roll?

Ja, utan att trolla
Citera
2021-11-10, 20:03
Medlem
Timoteuss avatar
hej ts,

kan du beskriva lite mer hur detta yttrar sig? Är det något som skapar problem i vardagen?
I psykiatriska diagnoser ingår att det som är lite annorlunda med en skall orsaka lidande och funktionsnedsättning. Annars är man bara lite eljest, eller vad jag skall säga. Men det är såklart en glidande skala.

Handlar det om att du inte förmår agera fastän du har saker klart för dig?
Att du är smart, men har svårt att tex få vardagssaker gjorda eller att det går onormalt långsamt att lägga vardagspusslet? Då kan man kanske tänka sig tex ADD.

Eller handlar det om att du före alla andra kan kartlägga en situation eller en uppgift, men att du har svårt att interagera med de andra tex i en grupp kollegor eller medstudenter och framföra vad du vet?
Citera
2021-11-10, 20:12
Medlem
holmiums avatar
Du kan mycket väl vara mycket intelligent men ha olika former av inlärda beteenden som hindrar dig att agera.

Sådana spärrar kan vara osäkerhet på dig själv och din uppfattningsförmåga, eller vanlig blygsamhet.

Det kan även tyda på feghet och lättja.

Om man sticker ut hakan och är bättre än flocken får man vara beredd på avund, och kanske en smäll på käften eller en kniv i ryggen. Dessutom är det alltid förknippat med arbete att omsätta det man uppfattar i praktiken och då är det ju enklare att inte agera, och det är det som är lättja.
Citera
2021-11-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
hej ts,

kan du beskriva lite mer hur detta yttrar sig? Är det något som skapar problem i vardagen?
I psykiatriska diagnoser ingår att det som är lite annorlunda med en skall orsaka lidande och funktionsnedsättning. Annars är man bara lite eljest, eller vad jag skall säga. Men det är såklart en glidande skala.

Handlar det om att du inte förmår agera fastän du har saker klart för dig?
Att du är smart, men har svårt att tex få vardagssaker gjorda eller att det går onormalt långsamt att lägga vardagspusslet? Då kan man kanske tänka sig tex ADD.

Eller handlar det om att du före alla andra kan kartlägga en situation eller en uppgift, men att du har svårt att interagera med de andra tex i en grupp kollegor eller medstudenter och framföra vad du vet?

Går åt ADD hållet, men tänker bra (snabbt).
Är dock långsam i tal och är väldigt lugn.
Citera
2021-11-10, 23:29
Medlem
mikaelss avatar
Dålig självkännedom?
Alla ser dig som seg, men du tycker du är snabbtänkt?
Citera
2021-11-10, 23:40
Medlem
neuron-drones avatar
Jag agerar inte snabbt, är ingen hejare på att existera i den fysiska världen. Men inne i hjärnan går det snabbt. Men inte tillräckligt snabbt för jag känner mig överväldigad bara av ett vardagsliv. Ofta får jag stanna upp innan läggdags och "tugga" på dagens upplevelser för jag hinner inte uppleva och känna samtidigt. Det kan vara tecken på en undergrupp av ADD som heter sluggish cognitive tempo. Det behöver inte betyda att man tänker långsamt, men man är inte i synk med världen och man känner ofta att världen går för fort. Det snabba tänkandet handlar snarare om teoretiska saker än om saker i vardagen.

Man kan ha detta som normalbegåvad och mer starkt begåvad, det hänger inte ihop med IQ. Däremot kan det hänga ihop med introversion. Många med detta har även maladaptive daydreaming. Dvs de lever i en parallell dagdrömvärld.
Citera
2021-11-11, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Vad kan det vara för diagnos? Är det tecken på högt iq?

Du får allt utveckla det där lite mer. Det låter som det är bra att det är en viss fördröjning från tankar -> tal. Ta vara på det! Men fördröjningen kanske behöver minskas lite då? När det gäller eventuell ADD: får du saker färdiga eller påbörjar du bara massa saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in