2021-11-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
TS antyder brist på egen kunskap. Svenska dagis har i själva verket oerhört högt betyg av både föräldrar och barn, ett av de områden med mest nöjda kunder. Finns många tankefel i TS.

1) Barn gråter ibland. Det är deras sätt att visa sitt missnöje. Men det är inte ett idealiskt liv att barn aldrig gråter. Det är ofta nyttigt att göra saker som man initialt inte vill.

2) Nästan alla barn gråter nog på inskolningen, första dagarna på dagis. Mitt värsta barn krävde att jag satt med 30 minuter varje morgon i 2 veckor. Det gjorde jag gärna. Efter varenda sådan inledning så var hon perfekt nöjd varje gång jag hämtade.

3) Att se ett gråtande barn på stan som ska till dagis tror jag är sällsynt, och kan vara orsakat av vad som helst.

Om man har ett bra dagis så är barnen precis lika nöjda när man hämtar dem som om de varit hemma. barn är både tåliga och toleranta. Kan finnas enstaka barn som är utåtagerande eller extra rädda, dessa måste tas om hand särskilt i så fall. jag pratar om de 90% vanliga barnen.

I övrigt antyder TS en del negativt mot dagis som jag kan skriva under. Att lämna en 1-åring på dagis är helt förkastligt. Att lämna barn på dagis kl 7-17 är helt förkastligt. Att ta sjuka barn till dagis är helt förkastligt.

Jag vill även passa på att förringa dagis betydelse en del. Jag skulle säga att inget av mina barn har några minnen alls från dagis bara 1-2 år senare. Det är ren förvaring och det finns inte något som dagis kan lära barn, särskilt inte uppfostran. Och jag hade gärna stannat hemma med mina barn hela tiden, men tyvärr tar samhället mina pengar i skatt och ger tillbaka som dagis så jag har inget val.

Jag har 5 barn. Alla har gått på dagis, men jag har haft turen att kunna minimera detta så de har bara gått från 2-6 år och kl 9-15.

Det är inte samma gråt som kommer av att inte få äta lördagsgodis mitt i veckan. Och om det nu vore det, så är de väldigt utelämnade och förstår att de inte i en främmande miljö är lämpligt att gråta efter att föräldern gått.
Citera
2021-11-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Barn lever dessutom i nuet, medan vi vuxna ältar och grämer oss.
Barns känslor är dessutom i normala fall väldigt utåtagerande, som förälder vet man att det kan bli rena dödsskriet för småsaker.

Ja, i bästa fall och i större utsträckning.

Utåtagerande tar vid där ord ibland inte räcker till, eller om de känner sig inte bli tagna på allvar. Många vuxna vill nog agera utåt i större utsträckning än de ger sken av, men avstår pga att konsekvenserna blir värre än innan. Den konsekvensanalys gör barn oftast inte och det är säkert där de stora skillnaderna ligger. Men de blir rättade i ledet och slipade under uppväxten.
Citera
2021-11-11, 10:00
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Vi har inga bekanta med jämnåriga barn och vi ansåg att barnen behöver annan stimulans än att enbart vara hemma hos oss. Så vi satte dom på förskola, har inte varit några problem.
Jag lämnar barnen, ofta med en vink, ibland en snabb kram, ibland går dom bara in för dom vill leka.
En annan mamma brukar lämna samtidigt och där är det bråk och skrik och när äntligen dom fått in ungarna, då står mamman och knackar på fönstret och vinkar och slänger pussar åt barnen.

Hennes barn verkar riktigt söndercurlade och då blir det sådär. En släkting till mig håller på likadant, hen pratar genom barnet med bebisröst typ "neeeh nu blev det nog lite för mycket för lilla Sagaaa", det är skärm när hon ska bytas blöja på, när hon ska äta, när hon ska sova.
Och nu har dom tydligen problem med att ungen gråter vid lämningen.. bara anar att mamman klänger sig fast lika hårt.

Jag brukar tänka att det blir folk av ungarna tillslut ändå, allt detta curlande är ju bara en enorm björntjänst för ungarna som dom måste ta itu med senare i livet.

Du har en väldigt bra poäng här. Föräldrar kan göra det lätt eller svårt för sina barn, att bli lämnade på förskolan. Om man som förälder inte kan härbärgera sina egna känslor av oro / inte vilja lämna, osv. Utan visar sig ängslig, dröjer sig kvar länge på förskolan, osv. Då suger ju barnet upp den sinnesstämningen, som en liten svamp.

Om man däremot visar för barnet att det här ska bli kul, du är trygg här, samt gör lämningarna korta och positiva, så blir det oftast inte några större bekymmer. Förskolepersonal vittnar ju hela tiden om att bara en väldigt kort stund efter föräldern gått, så är barnet mentalt inne i verksamheten och mår bra osv.
Citera
2021-11-11, 10:00
Medlem
Citat:
Jag vill även passa på att förringa dagis betydelse en del. Jag skulle säga att inget av mina barn har några minnen alls från dagis bara 1-2 år senare. Det är ren förvaring och det finns inte något som dagis kan lära barn, särskilt inte uppfostran. Och jag hade gärna stannat hemma med mina barn hela tiden, men tyvärr tar samhället mina pengar i skatt och ger tillbaka som dagis så jag har inget val.

Jag har 5 barn. Alla har gått på dagis, men jag har haft turen att kunna minimera detta så de har bara gått från 2-6 år och kl 9-15. Under dessa förutsättningar finns inget negativt alls att säga om dagis.

Om vi tar en sopig förskola/dagis med förvaring, då i sämsta fall så har de hängt med polarna och lekt hela dagen. Jag skulle inte kalla det för förvaring.

Och alla ställen som jag själv sett har haft väldigt genomtänkta planer för barnen där de hela tiden fått lära sig olika saker via lek/spel/pyssel osv.
Allt från att ta ansvar när de ska äta till olika lekar som bygger på att man ska lära sig saker, till uppfostran.

Jag upplever inte alls "enbart förvaring" som du verkar ha sett.
Citera
2021-11-11, 10:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Det är inte samma gråt som kommer av att inte få äta lördagsgodis mitt i veckan. Och om det nu vore det, så är de väldigt utelämnade och förstår att de inte i en främmande miljö är lämpligt att gråta efter att föräldern gått.
Jo, det är samma gråt hos ett barn om han inte får godis i affären, ramlar och slår sig på knät, eller tas upp i ottan och körs till dagis mot sin vilja. Det finns enbart missnöjesgråt hos barn, vuxna är en helt annan sak. Möjligen om man gråter varenda gång man ska till dagis och det börjar bli en ångestsituation, men det finns inga föräldrar som accepterar att det går så långt.
Citera
2021-11-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Ingen ide att ens diskutera med dig när du likställer skolan och förskolan med anstalt. Man får göra precis hur man vill med sina barn lämna dem 9 timmar eller ha dem hemma i 6 år men du förstår inte att folk har olika förutsättningar och tankesätt.

Vill du stoppa huvudet i sanden så gör det, för all del.
Dessutom så finns det inte mycket till underlag att diskutera om du, med andra, bara är ute efter att bekräfta er egen världsbild om att det inte finns några andra alternativ än att sätta barnen på dagis och lekis där andra människor har 100% inflytande över era barn och allt du kan förlita dig på är lärarens rapporter till dig eller ditt eget barns utsago om hur det är på dessa platser.

Vad det dessutom gör med barn rent psykiskt av detta kan man ju gissa sig till när kontakten med sina rötter avbryts varje dag under väldigt långa perioder. För 6-9 timmar är enormt lång tid för ett barn.

Men som för att du är nöjd och allt annat är av ointresse så behöver du väl inte grotta ner dig något mer i ämnet, eller hur?

Barnen tar inte skada, du tar inte skada, att få snurr på samhällets ekonomiska hjul är det viktigaste. Kudos till dig.
Citera
2021-11-11, 10:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om vi tar en sopig förskola/dagis med förvaring, då i sämsta fall så har de hängt med polarna och lekt hela dagen. Jag skulle inte kalla det för förvaring.

Och alla ställen som jag själv sett har haft väldigt genomtänkta planer för barnen där de hela tiden fått lära sig olika saker via lek/spel/pyssel osv.
Allt från att ta ansvar när de ska äta till olika lekar som bygger på att man ska lära sig saker, till uppfostran.

Jag upplever inte alls "enbart förvaring" som du verkar ha sett.
Vår upplevelse kan vara olika. Med 5 barn i två städer hinner man prova många dagis, och vi har både haft vanliga, reggio emilia, och montessori. Samtliga trevliga och utvalda. Inte ett enda barn har ett enda minne av sin dagisperiod, de är nu 12-25 år.

Jag har en klassisk historia som min 5-åring berättade. Hon skulle berätta om sin dag. Hon började säga att hon gick upp, borstade tänder, åt frukost, lekte med sin lillebror, åt middag, tittade lite tv, la sig. Dvs de sex timmarna på dagis var inte ens värda att berätta.

Inte en enda gång, vi pratar 5 barn gånger 4 år, så har ett av mina barn sagt åt mig "kan jag få åka till dagis" eller "jag tycker om dagis". Det är sanningen om världens dyraste dagis.
Citera
2021-11-11, 10:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det var nog länge sen dina barn var i den åldern men det har gått ifrån förvaring på daghem (dagis) till att vara en förskola med en läroplan där det jobbar både barnskötare och förskolelärare (med en utbildning på 3,5 år).
Det är 6 år sedan vi var på dagis. Innan dess var vi på dagis i 18 år i sträck, och under den perioden hände ingenting alls med personalen. Vi pratar Reggio Emilia-dagis här, när allting barnen gör dokumenteras pedantiskt med text och foton, barnen hjälper till, hela dagarna är uppspaltade efter en plan. Resultatet är noll för alla barn, jag garanterar. Det var enbart förvaring. Men en trevlig sådan.

Gissar att du jobbar på dagis eller känner någon som gör det, eller precis placerat dina 2-åringar på dagis. Du kommer att förstå vad jag menar om några år.

Det är ändå rätt kul när man som jag börjar få perspektiv på dagis och skolan, via sina barn. jag skulle säga att klass 1-6 i skolan inte producerar någon kunskap alls. Eller åtminstone ingenting som har betydelse och som inte en 13-åring i klass 7 inte kan läsa in på några månader. En stor del av skolan när man är under 12 är i själva verket också förvaring.

Min 12-åring bestämde sig för att lära sig skrivstil. Det tränas inte längre i skolan, medans jag själv drillades i det från klass 1-6. På en veckas fritid hemma hade hon lärt sig skrivstil som var finare än den jag kunde. 12-18 år, det är då hjärnan är mottaglig för kunskap och man suger in den utan ansträngning. 2-6 år, not so much.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-11 kl. 10:16.
Citera
2021-11-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Intressant nog visar studier att barn inte vänjer sig, utan blir traumatiserade. Det finns hemska studier där man gett hundar elstötar i intervall. I början kvider hundarna, till slut lägger de sig bara ner och tar det. Det är det som händer barnen.

Det är intressant och kan förklara en del psykiska faktorer bland 90 talister.

Ja, och jag minns att jag i skolan läste att den där rebelliska punk-inställningen som ungdomar har gentemot tidigare generationer, men inte varför. Det lämnas mycket till spekulation och jag själv gjorde tolkningen att det är en slags naturlig fas och något alla bara gör.

Ta Henrik Schyffert som på sin ena föreställning om sin uppväxt konstant gör sig lustig på sina föräldrar. "Det var after right och röka cigg under fläkten".

Det är en slags punk eller upproriskhet och avstånd. Även de tydde sig till sina jämlikar, då föräldrarna inte hade tid eller pga alla möjliga hinder som man som förälder har. Det kan ju tyckas vara roligt men det finns något där som är tragikomiskt och han sätter nog fingret på något (antagligen omedvetet) som flyger folk förbi. Det behöver inte vara så.
Citera
2021-11-11, 10:18
Medlem
Citat:
Gissar att du jobbar på dagis eller känner någon som gör det, eller precis placerat dina 2-åringar på dagis. Du kommer att förstå vad jag menar om några år.
Haha, kul inlägg! Jag ska försöka möta dig på samma nivå

Jag gissar att dina barn kanske är dåliga på att lära sig ända upp till 12 års ålder?
Har jag lika fel som du?

Jättebra att ditt barn lär sig skriva skrivstil men det hade varit mer praktiskt om de lärde sig ett tangentbord.
Citera
2021-11-11, 10:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Du har en väldigt bra poäng här. Föräldrar kan göra det lätt eller svårt för sina barn, att bli lämnade på förskolan. Om man som förälder inte kan härbärgera sina egna känslor av oro / inte vilja lämna, osv. Utan visar sig ängslig, dröjer sig kvar länge på förskolan, osv. Då suger ju barnet upp den sinnesstämningen, som en liten svamp.

Om man däremot visar för barnet att det här ska bli kul, du är trygg här, samt gör lämningarna korta och positiva, så blir det oftast inte några större bekymmer. Förskolepersonal vittnar ju hela tiden om att bara en väldigt kort stund efter föräldern gått, så är barnet mentalt inne i verksamheten och mår bra osv.
Exakt, om föräldrarna är relaxade, inte stressade av sitt jobb, inte har bråttom eller tidig lämning på dagis, så blir barnen också helt relaxade både som barn och vuxna. Tyvärr inte alla som kan ordna detta.

Det var genomgående så under mina 18 år med dagis att de barnen som mådde sämst och uppträdde mest illa på dagis var alla lämnade kl 0700. Mitt barn kom alltid sist kl 0900, den allra sista tiden som inlämning var möjlig. Det kändes som en oerhörd lyx att kunna göra så, jag har egen firma och bestämde mina arbetstider själv.
Citera
2021-11-11, 10:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Haha, kul inlägg! Jag ska försöka möta dig på samma nivå

Jag gissar att dina barn kanske är dåliga på att lära sig ända upp till 12 års ålder?
Har jag lika fel som du?

Jättebra att ditt barn lär sig skriva skrivstil men det hade varit mer praktiskt om de lärde sig ett tangentbord.
Mina två äldsta läser till civilingenjör på liu och bth, de två mellan läser NA-linjen med högsta betyg, 12-åringen är bäst i klassen. Själv är jag matematiker. Något annat du gissar fel på?

Självklart har du inga barn på dagis. Du har inga barn alls. Alla barn över 7 år skriver perfekt på ett tangentbord. Men bara de intelligenta kan inse det vackra och estetiska i skrivstil. Inget för dig tydligen.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-11 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in