2021-11-10, 14:00
Medlem
För några år sedan fanns en funktion på Eniros karta där man kunde se "utsikt" i form av flygfoton tagna lite snett uppifrån. Vad hände med den?

(Jag frågade Eniro men de svarade något om "historiska flygfoto" och det är inte det jag tänkte på.)
Citera
2021-11-10, 14:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
För några år sedan fanns en funktion på Eniros karta där man kunde se "utsikt" i form av flygfoton tagna lite snett uppifrån. Vad hände med den?

(Jag frågade Eniro men de svarade något om "historiska flygfoto" och det är inte det jag tänkte på.)

Jag skulle tro att licenskostnaden blev för dyr, för de ägde aldrig bilderna:

Citat:
Blom samarbetspartner för de vinklade flygfotona. De vinklade flygfotona levereras av företaget BlomASA som är noterat på Oslobörsen. Fotografierna är tagna från mellan 1 000 och 2 000 meters höjd och bilderna planeras uppdateras vartannat år.

https://mb.cision.com/Main/908/9913369/476444.pdf

Citat:
Rättigheter och källor
Informationen på kartorna kommer från en mängd olika källor, här är en sammanställning:
1. Kartdata och Flygfoton – Lantmäteriet
2. Gatuvy och Utsiktsbilder – Blom/CycloMedia
3. Sjökortsdata – Sjöfartsverket
4. Tidtabeller – Samtrafiken

https://www.eniro.se/hjalp/kartor
Citera
2021-11-19, 19:12
Medlem
brianmolkos avatar
Hade de inte fotografier tagna snett från sidan ?
De hade väl också typ av 3D på dem som fungerade sådär, ofta blev ju hus lite kulliga eller vad man ska säga
Citera
2021-11-29, 08:16
Bannlyst
Eniro är ett företag som närma sej konken.
Citera
2021-11-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Eniro är ett företag som närma sej konken.
Känns ju som det när man kikar på Play Store på deras appar. Pissiga recensioner och inte uppdaterats på dryga året.
Citera
2021-11-29, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Känns ju som det när man kikar på Play Store på deras appar. Pissiga recensioner och inte uppdaterats på dryga året.

Deras aktievärde ränas i öre och inte i kronor. Dom försökte för några år sedan lansera sej någon slags webbyår får småföretag.
Citera
2026-04-22, 16:36
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Man kunde väl se massa 360 drönarfoton där också, är det borttaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in