2021-11-10, 11:43
Moderator
T-80Us avatar
Idag på morgonen var jag ute och hämtade föräldrarnas tidning åt dem. På framsidan är det ett par 16 eller 17-åriga tjejer som är på klimatmötet i Glasgow, och de är arga för att inte mer görs för att stoppa den miljökatastrof de väntar sig.

Allt måste ställas om övernatt, till ofattbara kostnader och med helt och hållet oanade konsekvenser, de vuxna måste lyssna på barnen o.s.v. o.s.v.

Jag började då fundera lite, då jag är relativt historiskt bevandrad. Låt se om ni tycker att detta låter lite likt dagens sekteristiska miljöungdomar, och låt oss fundera över vilka psykologiska mekanismer som ligger bakom det hela.

Det finns, nämligen, en annan tidsperiod där barn och ungdomar, utan någon förankring i verkligheten, tilläts ha avgörande inflytande över liv och död och samhällens inriktning, där deras utsagor inte ifrågasattes av vuxenvärlden och där deras påståenden tilläts styra mobben. Någon som vet vilken tid jag refererar till? Svara gärna innan ni kikar i spoilern, då det skulle vara kul att veta om fler än jag dragit denna parallell...

Så, vad är er åsikt om detta, rent psykologiskt och samhälleligt? Används barns farhågor och rädslor på samma sätt idag, för att tvinga människor in i något utan annan effekt än att stärka överstatlighet och demokratifientliga svängningar och samhällsformer?
Citera
2021-11-10, 12:46
Moderator
Siegfrids avatar
Intressant koppling!
Själv kommer jag att tänka på Barnkorståget, en legend med delvis verklighetsbakgrund där tusentals barn under ledning av en 12-årig pojke som fått en religiös uppenbarelsen tågade över Europa för att befria Det Heliga Landet från saracenerna.
Dock vägrade Medelhavet att dela sig och släppa fram barnen så de skulle kunna gå torrskodda till Palestina. Och de stackars barnen blev istället sålda som slavar.
Tycker att historien har en viss koppling till dagens klimathysteri, med havet som förväntades ändra sin havsnivå, vilket mycket av klimatskräcken idag bygger på.

https://archive.md/20130125140258/http://www.historyhouse.com/in_history/childrens_crusade/
Citera
2021-11-10, 12:47
Medlem
Jag minns själv när jag var liten knatte hur rädd jag var för kärnkraften. Diskussionens vågor gick höga och filmen "China syndrome" hade just haft premiär. Jag hade mardrömmar lång tid efter det. Kunde inte sova, vågade inte gå ner i källaren i mina föräldrars hus. Trodde på allvar att det låg strålskadade människor där. Ja, jag vet, livlig fantasi.

Något år senare, som tonåring, hade jag mognat och läst in mig på frågan. Ju mer jag läste på om tekniken, effekten, för och nackdelar, andra energikällor osv, desto mer anhängare till kärnkraften blev jag. Och gjorde ingen hemlighet av det.

Jag var hatad i klassen för det, men jag var både stor, stark och hade bra betyg - för jag gillade att läsa på som jag sa - så jag struntade i hatet. Visst, det gjorde ont i själen vissa dagar. Blev titt som tätt mordhotad för mina åsikter av "kamraterna". Jag gav aldrig med mig. Ändrade inte åsikt pga grupptrycket. När hela skolan deltog i demonstrationer på Sergels torg, Kungsan mfl platser, satt jag lugnt kvar i skolan och gjorde läxor.

De flesta i min klass hade inte en susning om energifrågorna. De följde bara strömmen, och det var att "hata kärnkraft". Och de gjorde allt för att slippa skolan.

Snabbspolning fram till år 2021. Klimatfrågan är mycket viktig. Vi har anledning att vara bekymrade och vidta åtgärder. Hjälps det av högt tonläge, osakliga och känslobaserade argument? Halmgubbar tvinnas i parti och minut. Fakta och känslor rörs ihop och det är många elefanter i rummet, vilket jag skrivit om i andra trådar. För det har jag återigen fått ta emot hat av medmänniskor. Jag bryr mig inte, lika lite som jag brydde mig som tonåring. Känslor trumfar inte fakta i min värld

Till din fundering, TS - Är dagens ungdomar upplysta eller zombies? Det är ännu mer grupptryck och ovilja att gå i skolan idag än vad det var för 35-40 år sedan. Tror inte på att dagens ungdomar skulle vara mer upplysta, vilket ofta används som argument. Var finns bevisen för det? Snarare är ungdomar mer lättpåverkade nu och kan utan ansträngning och transparens drivas i en viss riktning genom att sociala medier är påslagna dygnet runt. Fårskock.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2021-11-10 kl. 13:06.
Citera
2021-11-10, 13:07
Bannlyst
Normala barn (och speciellt pojkar/killar) springer inte omkring och fjantar med miljötrams på fritiden. Dom kör A-Traktorer, åker Motocross och spelar Hockey på fritiden, normala tjejer håller på med hästsporter, eller annan fritidssyssla.

Ungdomar idag med vänsterfjollor till föräldrar, uppfostras till att bära yllekofta, ha källsortering och islam som hobby. Pojkarna ska sminka sig och gå i kvinnokläder.

Fyfan vad glad jag är att jag inte bor i Stockholm/Göteborg/Malmö eller annan skitstad med massa hjärntvättade vänsterfikusar. Det verkar lika illa i Skottland med.
Citera
2021-11-10, 15:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Intressant koppling!
Själv kommer jag att tänka på Barnkorståget, en legend med delvis verklighetsbakgrund där tusentals barn under ledning av en 12-årig pojke som fått en religiös uppenbarelsen tågade över Europa för att befria Det Heliga Landet från saracenerna.
Dock vägrade Medelhavet att dela sig och släppa fram barnen så de skulle kunna gå torrskodda till Palestina. Och de stackars barnen blev istället sålda som slavar.
Tycker att historien har en viss koppling till dagens klimathysteri, med havet som förväntades ändra sin havsnivå, vilket mycket av klimatskräcken idag bygger på.

https://archive.md/20130125140258/http://www.historyhouse.com/in_history/childrens_crusade/

Precis.

Om inte det osökt får en att tänka på Greta och hennes följare, så vete djävulen om man bör anförtros körkort och andra viktiga tillstånd.

Om det vore så att klimatalarmismen istället rört plasten i haven, utsläpp som hotar hela ekosystem och annat liknande, så hade i varje fall inte jag haft några problem med att se allvaret i frågan. När det, däremot, urartar till en tävlan i vem som kan köra mest utsläppsfritt i Sverige eller Norge, samtidigt som man i Kina bygger ett nytt kolkraftverk i veckan, och man i USA kör bilar vars utsläpp motsvarar flera västeuropeiska dieselbilars, så blir det hela bara löjligt för envar tänkande individ.

Om vi t.ex. kunde få amerikaner i gemen att köra bilar i Euro 5 och Euro 6-standard, samt få Kina att sluta bygga kolkraftverk, så hade det gjort underverk för miljön. Emedan man varken gör till eller från med att köra elbil i Norden.

Det jag inte förstår är varför inte fler ser de här uppenbara bekymren med narrativet. Det är ju inte något svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Jag minns själv när jag var liten knatte hur rädd jag var för kärnkraften. Diskussionens vågor gick höga och filmen "China syndrome" hade just haft premiär. Jag hade mardrömmar lång tid efter det. Kunde inte sova, vågade inte gå ner i källaren i mina föräldrars hus. Trodde på allvar att det låg strålskadade människor där. Ja, jag vet, livlig fantasi.

Något år senare, som tonåring, hade jag mognat och läst in mig på frågan. Ju mer jag läste på om tekniken, effekten, för och nackdelar, andra energikällor osv, desto mer anhängare till kärnkraften blev jag. Och gjorde ingen hemlighet av det.

Jag var hatad i klassen för det, men jag var både stor, stark och hade bra betyg - för jag gillade att läsa på som jag sa - så jag struntade i hatet. Visst, det gjorde ont i själen vissa dagar. Blev titt som tätt mordhotad för mina åsikter av "kamraterna". Jag gav aldrig med mig. Ändrade inte åsikt pga grupptrycket. När hela skolan deltog i demonstrationer på Sergels torg, Kungsan mfl platser, satt jag lugnt kvar i skolan och gjorde läxor.

De flesta i min klass hade inte en susning om energifrågorna. De följde bara strömmen, och det var att "hata kärnkraft". Och de gjorde allt för att slippa skolan.

Snabbspolning fram till år 2021. Klimatfrågan är mycket viktig. Vi har anledning att vara bekymrade och vidta åtgärder. Hjälps det av högt tonläge, osakliga och känslobaserade argument? Halmgubbar tvinnas i parti och minut. Fakta och känslor rörs ihop och det är många elefanter i rummet, vilket jag skrivit om i andra trådar. För det har jag återigen fått ta emot hat av medmänniskor. Jag bryr mig inte, lika lite som jag brydde mig som tonåring. Känslor trumfar inte fakta i min värld

Till din fundering, TS - Är dagens ungdomar upplysta eller zombies? Det är ännu mer grupptryck och ovilja att gå i skolan idag än vad det var för 35-40 år sedan. Tror inte på att dagens ungdomar skulle vara mer upplysta, vilket ofta används som argument. Var finns bevisen för det? Snarare är ungdomar mer lättpåverkade nu och kan utan ansträngning och transparens drivas i en viss riktning genom att sociala medier är påslagna dygnet runt. Fårskock.

Jag är mer eller mindre enig med dig här, men problemet är inte sådana som tänker objektivt, då det uppenbarligen inte är de som styr.

Klimatalarmister, med MP och liknande politiska partier i spetsen, och med barn som "mänskliga klimatsköldar" riskerar att allvarligt skada våra nationer, men få verkar bry sig, än mindre förstå, trots att det som du säger är enkla faktum.

Man kan susa runt i elbilar i Sverige bäst man vill och ingen som helst klimateffekt kommer att kunna skådas.
Citera
2021-11-10, 15:22
Medlem
Att Barn får styra en fiktiv "debatt" kunde bara Feminism skapa i nutid.

Kvinnor som tycker barnen är smartare ? Ja inte konstigt alls när man ställer den frågan.

Enda räddningen nu är att Mannen tar tillbaka sin roll som pelare och stöd åt kvinnorna. Men det måste ske med en hård hand för att få ordning nu.

Kvinnor har aldrig klarat av att överlag vara rationella eller självtänkande.
Citera
2021-11-10, 15:58
Medlem
Barn, och särskilt "oskyldiga" flickor, helst späda, storögda a la Betty Boop, inte fula och tjocka, funkar utmärkt som "murbräckor" och talespersoner i dagens ytliga och känslostyrda värld. Man måste tränga igenom bruset, och då funkar inte objektivitet. Framförallt inte om objektiviteten och fakta kommer från vita personer, och då särskilt män. Då går det fetbort.

Ps. Vem står bakom Greta T. Jo, en slipad vit man, som vet att hålla sig undan.
Citera
2021-11-10, 16:10
Medlem
Swe1227s avatar
Jag har inte sett av några ungdomar i min stad som gnällt om klimatet. Däremot blev jag stoppad av ett gäng pensionärer som bl. a. hade banderoller med ungefär "pensionärer för klimatet" fyfan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in