Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Är jag oskyldig är jag oskyldig och då skulle jag aldrig erkänna. Det vore att nedgradera mig själv som person. Är det en gradskala som "du hjälper aldrig till här hemma" säger jag att jag har gärna den diskussionen när vi båda två är lugnare och mindre emotionella (även om jag själv är lugn). Därefter lämnar jag situationen. Jag tar sedan ansvar för att ta upp ämnet igen när min partner har lugnat ned sig och vi har tid att diskutera igenom det hela.
// CC
Det här var ett klokt svar. 👍
Många diskussioner handlar ju om hur någon
upplever saker/problem. Dvs en partner kanske upplever att den andre aldrig hjälper till hemma. Sanningen kanske inte är sådan. Den andre partnern kanske de facto hjälper till hemma. Men låt säga att den upprörda partnern faktiskt gör 90% av hemarbetet, då.
Då kan det ju ändå vara lite förståeligt att denne efter ett tag (och kanske efter några försök att ta upp saken sansat) börjar bli totalt less. Och vräker ur sig att ”Du hjälper ju
aldrig till hemma!”
Ok, personen har förvisso fel ”i sak”, men kanske ändå rätt att vara upprörd, eller hur. Och
känslan av att ”aldrig” få någon hjälp, är väl rätt berättigad ändå, om man är den som står för 90% av hushållsjobbet.
Så ja det finns nog gradskillnader och man bör säga att man kan diskutera senare i en lugnare stund. Då bör man väl erkänna som det är, att man är för dålig på att hjälp till, även om det kanske inte stämde med det där ”aldrig”, som den andre sa.
Däremot om personen hittar på ”sinnessjuka” anklagelser, ifrån ingenstans. Typ att man är otrogen, fast man bevisligen bara sitter hemma och gosar med partnern varje kväll. Ja då är det väl mer läge att bara fortsätta neka. Och sen fundera på att bara ”dra” rakt av….