2021-11-09, 17:21
Medlem
Hej!

Jag har tänkt hyra ut huset då jag inte kommer att behöva boendet på ett par år. Det är oklart hur länge det ska vara uthyrt men minst 2-3 år. Hade behövt lite råd:

1) Är det bättre att ha ett kontrakt som löper 1år i taget eller hyra ut "tillsvidare" ?

2) Kan jag fortfarande säga upp hyresgästen vid "tillsvidare"? Tex om det gått 1 1/2 år och jag kontaktar hyresgästen och säger att jag tänkt flytta tillbaka. Är det alltså 3månaders uppsägning som gäller även för mig?

3) Har fått tips att avtala bort besittningsrätten. Fick även höra att besittningsrätten bara gäller 2år och att man därför måste förnya kontraktet innan dessa 2år passerat. Någon som vet mer kring det?

Tack!

Kalle
Senast redigerad av Jamz 2021-11-09 kl. 17:35.
Citera
2021-11-09, 18:27
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamz
Hej!

Jag har tänkt hyra ut huset då jag inte kommer att behöva boendet på ett par år. Det är oklart hur länge det ska vara uthyrt men minst 2-3 år. Hade behövt lite råd:

1) Är det bättre att ha ett kontrakt som löper 1år i taget eller hyra ut "tillsvidare" ?

2) Kan jag fortfarande säga upp hyresgästen vid "tillsvidare"? Tex om det gått 1 1/2 år och jag kontaktar hyresgästen och säger att jag tänkt flytta tillbaka. Är det alltså 3månaders uppsägning som gäller även för mig?

3) Har fått tips att avtala bort besittningsrätten. Fick även höra att besittningsrätten bara gäller 2år och att man därför måste förnya kontraktet innan dessa 2år passerat. Någon som vet mer kring det?

Tack!

Kalle

Hej,jag hade skrivit ett kontrakt på 1 år i taget
MED typ 3 månaders uppsägningstid från båda hållen.

När första året närmar sig så förlängs kontraktet
automatiskt 1 år,om ingen av er har sagt upp kontraktet
innan dess.

Se till att skriva in vatten,el,slitage,ev internetuppkoppling,
etc.

Ta kopia på kontraktet.
Citera
2021-11-09, 18:50
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamz
Hej!

Tack!

Kalle

Hyr ut tills vidare, med en ömsesidig uppsägningstid som du tycker är rimlig. 1 till 3 månader kanske? Då kan du säga upp när du tröttnar. Ser ingen vits att skriva om kontraktet efter 1 år eller någon annan tid.
Det du skriver i kontraktet är ju det som gäller, om det inte strider mot någon lag.

Ta ordentlig deposition (skriv in i kontraktet) och hyr inte ut till någon som krånglar. Jag personligen skulle bara hyra ut till skötsamma lugna unga kvinnor ordnad ekonomi och fast inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in