Citat:
Ursprungligen postat av
Lobbaaan
Nu verkar du ju åta dig svårare saker som brännvinsadvokat, det man kunde tänka sig att du höll på med var just äktenskapsförord och skuldebrev då dessa känns som småpotatis "riktiga" jurister inte vill lägga tid på. Det är väl också sådana saker man inte äns behöver gå till myndigheterna med, fakturera några timmar och se glad ut. Klientelet där känns också som att de faktiskt kan betala för sig. Skulle det vara något du rekommenderar blivande brännvinsadvokater att börja sin bana med?
Man får nog fråga sig vad en riktig jurist är. Det är ju stor skillnad på Ytterhogdals enda advokat och advokaten på Mannheimer & Swartling. Den senare tror jag knappt processar alls, annat än i skiljedomstol nån gång.
Genomsnittsadvokaten för mig är den som står på tingsrättens förordnarlista och väntar på jobb. Jag känner bara en sådan och hen har sagt att hen avundas lite på det breda spektrat av intressanta tvistemål som jag får från mina kontakter bland småföretagare, i motsats till hens tillvaro som består mycket av migrationsmål, missbrukare och annat hen inte verkar vara så nöjd med.
Jag har övervägt att skriva upp mig på förordnarlistan också och även diskuterat detta med diverse rådmän i närliggande tingsrätter som varit fullt medvetna om min bakgrund, och ändå velat diskutera detta och ge rådgivning. Jag kan inte förordnas som brottmålsombud - kanske - men jag kan förordnas vara bodelningsförrättare, god man och några saker till på listan.
Jag har avstått av tre skäl - det ena är att jag måste ha en mottagning/ansvarsförsäkring vilket är en kostnad. Det andra är att den lokala domstolen verkar ha osedvanligt många på förordnarlistan medan jag hört att andra Stockholmsdomstolar har desto svårare att hitta ombud.
Det tredje är att jag riskerar hamna med ett klientel som jag inte kan välja bort riktigt på samma sätt nu. Jag vill exempelvis inte dras med missbrukare i något hänseende alls. Jag vill inte heller få kriminella som klienter eller motparter - inte i brottmål alltså utan i vilket mål som helst - där jag blir en bricka i nån klanfejd.
Därför menar jag också att jag är glad att jag INTE gick juristutbildningen och hade detta som mitt huvudsakliga leverne. Skulle jag inte lyckas ta mig in i affärsjuridiken så hade jag nog inte klarat av klientelet. Hade jag varit affärsjurist skulle jag suttit för mycket med tråkiga avtal och nog blivit en administratör.
Jag är till och med inne på att avsluta denna "karriär" redan nu och inte ta på mig fler domstolsmål. Med alla anstånd och överklaganden, okynnesinställningar av MUF/HUF, domstolar som jobbar sakta och behöver ett halvår på sig att pröva enklare processuella invändningar innan målet kan gå vidare, så innebär ett nytt tvistemål att jag binder upp mig i 2 eller kanske 3 år till. Är det ett rättshjälpsmål så dröjer det lika länge innan jag får se några pengar ens. Det spelar liksom inte någon roll om man tjänar pengar i teorin men inte ens vet om man lever när man ska få betalt.