• 5
  • 6
2021-11-10, 14:57
Moderator
Carlboms avatar
Jenka var helt klart favoriten även om jag minns Dance som god också. Minns även när 25-öringarna försvann och tuggummi, tillsammans med pantburkarna, över en natt gick från 25 till 50 öre/st. Sicken jävla marginalfest det måste varit på tuggummifabriken.
Citera
2021-11-10, 15:52
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jenka var helt klart favoriten även om jag minns Dance som god också. Minns även när 25-öringarna försvann och tuggummi, tillsammans med pantburkarna, över en natt gick från 25 till 50 öre/st. Sicken jävla marginalfest det måste varit på tuggummifabriken.

Precis som när 50-öringen försvann och tuggummit började kosta 1kr. Idag tar vissa kiosker 2kr, trots att vi fortfarande har enkronor. 2kr är väl ändå för mycket även med dagens mått mätt?

Så de här tuggummina fanns redan 1985 när 25-öringen fortfarande användes? Jag trodde barn käkade typ bröstkarameller på den tiden.
Citera
2021-11-10, 16:02
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Precis som när 50-öringen försvann och tuggummit började kosta 1kr. Idag tar vissa kiosker 2kr, trots att vi fortfarande har enkronor. 2kr är väl ändå för mycket även med dagens mått mätt?

Så de här tuggummina fanns redan 1985 när 25-öringen fortfarande användes? Jag trodde barn käkade typ bröstkarameller på den tiden.

Ja, de tuggummina har funnits så länge jag kan minnas i alla fall. Nu får du ju 1985 att låta som det är taget ur Raskens där vi åt karameller i pappersstrutar och drack sockerdricka i glasflaska med träkork. Vi slogs om Garbage Pail Kids-bilder och käkade smågodis (även om man inte fick plocka det själv, man fick stå i en jävla glasruta och peka godisbit för godisbit som kassörskan la ner i en påse).
Citera
2021-11-10, 17:39
Medlem
TheNightTrippers avatar
La ni det tuggade tuggummit på elementet när smaken va slut för och få tillbaka smaken?
Minns inte om det fungerade, men minns att mina föräldrar inte var glada på mig när jag glömt av att jag lagt det där, så uppenbarligen gjorde det någon verkan eftersom jag gjorde det många gånger.
Citera
2021-11-10, 17:47
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jenkas smak var väl Vintergröna ?

https://snusfabriken.com/produkt/tob...i-vintergrona/
Vintergröna?! Aldrig hört talas om men nu har jag tittat på din länk! Bra med ny kunskap!

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att det smakar mint, eller mintigt rättare sagt.
Den kanske räknas som mint men med mint så tänker jag mer på After Eight eller Negerkyssar
Mintigt köper jag. Men jag vet inte själv hur jag skulle beskriva smaken så jag ska väl inte snacka....

Citat:
Ja, de tuggummina har funnits så länge jag kan minnas i alla fall. Nu får du ju 1985 att låta som det är taget ur Raskens där vi åt karameller i pappersstrutar och drack sockerdricka i glasflaska med träkork. Vi slogs om Garbage Pail Kids-bilder och käkade smågodis (även om man inte fick plocka det själv, man fick stå i en jävla glasruta och peka godisbit för godisbit som kassörskan la ner i en påse).
Ahh vilka tider! Tänk att prisläget var sånt att det lönade sig att en anställd (ja, ofta ägaren själv t.o.m.) fick stå & lyda en liten snorvalp som fått 2 kr till en liten prickig godispåse 🥰
10-20 öre stycket. Slog man på stort unnade man sig en enskild lite större för hela 25 öre eller t.o.m. 50 öre nån gång!

Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
La ni det tuggade tuggummit på elementet när smaken va slut för och få tillbaka smaken?
Minns inte om det fungerade, men minns att mina föräldrar inte var glada på mig när jag glömt av att jag lagt det där, så uppenbarligen gjorde det någon verkan eftersom jag gjorde det många gånger.
Jag tänker på Lonnie Donegan när du skriver så
Senast redigerad av Majasmoker 2021-11-10 kl. 17:52.
Citera
2021-12-04, 22:32
Medlem
Jenny.Ondiolines avatar
Alltså det första jag tänkte på när jag såg frågeställningen var syrlig jordgubb. Kanske det var jordgubb och citron eller nåt sånt? För jag är så säker på att det fanns inslag av jordgubbe.
Citera
2021-12-10, 13:31
Moderator
Jultrollets avatar
Jag älskade Dance! Minns att jag vid något tillfälle, när jag fyllde år, fick en jättepåse Dance av mina klasskamrater som skramlat. Minns definitivt doften och smaken men har svårt att beskriva den. Den var rätt intensiv precis i början och var fruktig med inslag av smultron/jordgubb men ändå lite sur av lime så att spottkörtlarna protesterade i några sekunder. Som ni säger höll smaken väldigt dåligt tyvärr.
Citera
2022-10-27, 02:01
Medlem
Citat:
2 för 50 öre ?

Jenka finns ju dock kvar, men alla dom andra verkar ha försvunnit.
Citera
2022-10-27, 18:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Dance smakade ju citron och lime
Nej. Det var Habso.
Dance precis som Funny var söta och fruktiga.
Citera
2022-11-09, 03:10
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinder
Jenka var en höjdare, smakade precis som 5-56 luktade

Haha, ja vad är/var Jenka smaksatt med egentligen, vad skulle smaken vara? (..edit såg att någon svarat ).
Minns också att det smakade som lukten när man var liten och hängde på farsan när han mekade med något och han använde 5-56 sprayen för att få loss något.
Senast redigerad av Peppermill 2022-11-09 kl. 03:12.
Citera
2022-11-10, 18:38
Medlem
Otroligt god chock
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem