Citat:
Ursprungligen postat av
UniversalStein
Jag vet inte hur det ser ut i stugorna hos er, men i min släkt är det en självutnämnd person som ringer runt varje dag och kollar om folk lever. Personen har ringt flera gånger om dagen sedan pandemin bröt ut och nu börjar det bli jobbigt. Om ingen svarar så ringer personen oavbrutet tills någon svarar. En dag var batteriet helt urladdat i telefonen så att jag inte kunde svara. På natten kom polisen och bankade på dörren med sina ficklampor och lyste in genom fönstret.
Vid ett annat tillfälle när jag var och fiskade, så gick det inte att svara på grund av dålig mobiltäckning. När jag kom hem så hade polisen sparkat in dörren och sedan bytt lås. Poliserna hade tejpat fast en lapp på ytterdörren där det stod att jag kunde hämta nya nycklar på polisstationen. Den var naturligtvis stängd på natten, så jag fick sova i bilen tills att de öppnade. Jag skulle upp och jobba dagen efter.
Hur ser det ut hos er släkt?
Vilket tålamod du har haft. Och vilken omtänksam släkting du har.
Så ser det inte ut i min släkt, men vi har mycket kontakt alltid ändå. Vi är en rätt stor släkt så man har ju inte kontakt med precis alla dagligen. Utan jag har kontakt med några dagligen, någon kusin har kontakt med några dagligen, någon annan kusin med ytterligare några dagligen osv.
Jag tänker att du kanske ska ta för vana att alltid skicka iväg ett liten dagligt sms till din släkting "hej, jag lever". Så du slipper fler inslagna dörrar och ficklampor i fönstren om natten osv.