2021-11-08, 22:10
Medlem
Jag vet inte hur det ser ut i stugorna hos er, men i min släkt är det en självutnämnd person som ringer runt varje dag och kollar om folk lever. Personen har ringt flera gånger om dagen sedan pandemin bröt ut och nu börjar det bli jobbigt. Om ingen svarar så ringer personen oavbrutet tills någon svarar. En dag var batteriet helt urladdat i telefonen så att jag inte kunde svara. På natten kom polisen och bankade på dörren med sina ficklampor och lyste in genom fönstret.

Vid ett annat tillfälle när jag var och fiskade, så gick det inte att svara på grund av dålig mobiltäckning. När jag kom hem så hade polisen sparkat in dörren och sedan bytt lås. Poliserna hade tejpat fast en lapp på ytterdörren där det stod att jag kunde hämta nya nycklar på polisstationen. Den var naturligtvis stängd på natten, så jag fick sova i bilen tills att de öppnade. Jag skulle upp och jobba dagen efter.

Hur ser det ut hos er släkt?
Citera
2021-11-08, 22:16
Avstängd
Vilken typ av släkting är det? Och nej, det låter inte sannolikt kring polisinsatserna.
Citera
2021-11-08, 22:17
Medlem
Bergsmeds avatar
Jag tror det är samma för alla. Jag har 2 i släkten som gör precis samma sak. Tröttsamt.
Citera
2021-11-08, 22:19
Medlem
lyckebobys avatar
.....du har en stor hämnd att utkräva, berätta hur du gjorde så vi får veta!
Citera
2021-11-08, 22:20
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Väldigt omtänksam faktiskt. Tycker fler borde bry sig om sin släkt sådär. Man behöver inte riktigt ringa stup i kvarten varje dag dock, men kanske var tredje dag!
Citera
2021-11-08, 22:20
Medlem
Anti-WOGs avatar
Skulle mina släktingar göra något liknande, då skulle jag säga upp bekantskapen med dom.
Citera
2021-11-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Väldigt omtänksam faktiskt. Tycker fler borde bry sig om sin släkt sådär. Man behöver inte riktigt ringa stup i kvarten varje dag dock, men kanske var tredje dag!
Är man vuxen och lever nu och här så behöver man inte släkt och familj på samma sätt som för några hundra år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Skulle mina släktingar göra något liknande, då skulle jag säga upp bekantskapen med dom.
Jag har sagt upp bekantskapen med mina släktingar i förebyggande syfte.
Citera
2021-11-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalStein
Jag vet inte hur det ser ut i stugorna hos er, men i min släkt är det en självutnämnd person som ringer runt varje dag och kollar om folk lever. Personen har ringt flera gånger om dagen sedan pandemin bröt ut och nu börjar det bli jobbigt. Om ingen svarar så ringer personen oavbrutet tills någon svarar. En dag var batteriet helt urladdat i telefonen så att jag inte kunde svara. På natten kom polisen och bankade på dörren med sina ficklampor och lyste in genom fönstret.

Vid ett annat tillfälle när jag var och fiskade, så gick det inte att svara på grund av dålig mobiltäckning. När jag kom hem så hade polisen sparkat in dörren och sedan bytt lås. Poliserna hade tejpat fast en lapp på ytterdörren där det stod att jag kunde hämta nya nycklar på polisstationen. Den var naturligtvis stängd på natten, så jag fick sova i bilen tills att de öppnade. Jag skulle upp och jobba dagen efter.

Hur ser det ut hos er släkt?

Vilket tålamod du har haft. Och vilken omtänksam släkting du har.

Så ser det inte ut i min släkt, men vi har mycket kontakt alltid ändå. Vi är en rätt stor släkt så man har ju inte kontakt med precis alla dagligen. Utan jag har kontakt med några dagligen, någon kusin har kontakt med några dagligen, någon annan kusin med ytterligare några dagligen osv.

Jag tänker att du kanske ska ta för vana att alltid skicka iväg ett liten dagligt sms till din släkting "hej, jag lever". Så du slipper fler inslagna dörrar och ficklampor i fönstren om natten osv.
Citera
2021-11-08, 22:43
Medlem
Låter lite extremt att poliserna gjort att du inte ens kan sova i ditt egna hem pågrund av en släkting som är orolig. Sluta trolla och lägg dig istället.
Citera
2021-11-08, 22:44
Medlem
Skulle det däremot stämma så var glad för det. Kontakta din släkting innan du åker iväg så slipper du att det händer igen.
Citera
2021-11-08, 22:45
Medlem
RudolfHutlers avatar
Vad är en "självutnämnd person"?
Citera
2021-11-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Vad är en "självutnämnd person"?

Typ någon som har tagit på sig ett visst ansvar. I det här fallet ringa runt och kolla status hos släktingarna.

Lustigt att jag befinner mig i nästan samma sits, förutom att Polisen inte har sparkat in dörren när jag vägrar svara i telefonen.

Personen i min släkt är pensionär och har naturligtvis tagit sin tredje spruta och propagerar starkt på att man ska ta vaccinet.
Senast redigerad av Snullerux 2021-11-08 kl. 22:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in