• 1
  • 2
2024-09-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Bump, jag vill också veta hur säkert detta är.
Hmm, nu var det ganska länge sen jag hade med AF att göra men jag vill minnas att jag fick skicka in en kopia på anställningsavtalet när jag skrev ut mig. Och det är säkert här i kedjan det går dåligt, när/om arbetsförmedlingen rapporterar det vidare till a-kassan med startdatumet och det inte stämmer med vad som stämplats där.
Citera
2024-09-15, 22:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Bump, jag vill också veta hur säkert detta är.
Inte säkert alls, myndigheter och a-kassor samkör register.
Citera
2024-09-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Hmm, nu var det ganska länge sen jag hade med AF att göra men jag vill minnas att jag fick skicka in en kopia på anställningsavtalet när jag skrev ut mig. Och det är säkert här i kedjan det går dåligt, när/om arbetsförmedlingen rapporterar det vidare till a-kassan med startdatumet och det inte stämmer med vad som stämplats där.

Från vad jag kan se skriver man ut sig online med bank id nuförtiden.
Citera
2024-09-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Inte säkert alls, myndigheter och a-kassor samkör register.

Hur kan alfa-kassan se om pengar kommer in på mitt bankkonto dock, de samkör ju inte register med bankar så vitt jag vet. Det är inte heller så att arbetsgivare rapporterar till dem?
Citera
2024-09-16, 21:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur kan alfa-kassan se om pengar kommer in på mitt bankkonto dock, de samkör ju inte register med bankar så vitt jag vet. Det är inte heller så att arbetsgivare rapporterar till dem?
Nej givetvis inte, svartjobbar du så får dom inte reda på det, men om du jobbar vitt så finns ju inkomstuppgifter hos SKV.
Citera
2024-09-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej givetvis inte, svartjobbar du så får dom inte reda på det, men om du jobbar vitt så finns ju inkomstuppgifter hos SKV.

Yes, men jag hittar ingenstans heller som bevisar att de kollar inkomstuppgifter hos SKV? Tar de kanske stickprov på vissa? Känns ju som att det knappast finns resurser att dubbelkolla med alla invånare om de har andra inkomster, men jag kan ha fel.
Citera
2024-09-17, 15:32
Medlem
Citat:
Yes, men jag hittar ingenstans heller som bevisar att de kollar inkomstuppgifter hos SKV? Tar de kanske stickprov på vissa? Känns ju som att det knappast finns resurser att dubbelkolla med alla invånare om de har andra inkomster, men jag kan ha fel.

Lägg ner det där. Förr eller senare kommer du att åka dit och då blir det inte nådigt. Det samkörs mer än vad du tror och det kommer dessutom att öka betydligt har Regeringen hintat om.

Fusk med välfärdssystemet som de kallar förfarandet.
Citera
2024-09-17, 22:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag är inte vidare insatt, har ingen "insideinformation" men du behöver ju bara googla för att hitta nyheter om tidigare samkörningar av olika myndigheters register. Samkörningarna blir dessutom alltmer rutinmässiga, inte bara sporadiska engångsinsatser då och då.
Citera
2024-09-17, 22:08
Bannlyst
Enda alternativet är att jobba svart, antingen i Sverige eller utomlands då ser de inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in