2021-11-07, 00:57
Medlem
Vilka filmer anser ni platsar in under kategorin för plastiga och konstlade. Filmer med mycket Green Screen och en påkostad budget vad gäller specialeffekter att det känns för artificiellt.

Jag tycker att bland annat följande filmer faller under denna kategori:

- Avatar. Filmad helt och hållet på Green Screen och en budget på drygt 2 miljarder kr. Vann Oscar för bästa scenografi, visuella effekter och foto. Otroligt överskattad i min mening, och känns verkligen som att man forslat pengar på denna film utan att få fram något annat än en artificiell film som helt saknar själ.

- The Dark Knight-triologin. Tyckte det var otroligt bra filmer den första gången jag såg dem när man gick i gymnasiet, men när man sett om dem några år senare kan jag inte hjälpa att tycka att de känns rejält plastiga och tillgjorda till följd av en budget på 1-2 miljarder per film. Det blir lätt lite för mycket specialeffekter i många scener.

- Hobbit-triologin. Likt Dark Knight-triologin en enormt hög budget, 2 miljarder+ per film, som mestadels filmats på Green Screen, vilket tydligt syns i många scener. En klar besvikelse efter sett till hur enastående LOTR-filmerna är. Har själv inte ens orkat se dem alla mer än en gång var.

- Avengers-filmerna. Likt många andra Marvels-filmer otroligt hypade filmer som alla 4 tillsammans haft en budget på ca 15 miljarder men trots det gått plus nästan 80 miljarder kr. För den stora massan alltså extremt bra filmer med häftiga specialeffekter. Själv tycker jag bara de känns på tok för plastiga och därav tappar jag lätt mitt intresse för dem.

Vilka filmer tycker ni är för plastiga för att vara riktigt högklassiga filmer trots att de egentligen är helt okej?
Citera
2021-11-07, 01:20
Medlem
Cancerogens avatar
Alla filmer där CGI-karaktärer "slåss" mot varandra.

Helt OK där CGI används för att förstärka en effekt utan att bli absurt overkligt men filmer som till 70% går ut på fajter mellan CGI-karaktärer är bara för tråkiga oavsett deras budget.
Citera
2021-11-07, 18:30
Medlem
Avengers är så b det kan bli medans justice league snyder cut är bra, watchmen är bra som fan. första guardians of the galaxy är bra, man of steel är bra men hur fan kan Avengers & marvel vara populärast? där kan vi snacka plast & Avatar & cgi generellt.. vad tjänar de feta datornördarna som sitter & gör modeller & figurer i 3d program? 11 miljoner i timmen? är det samma hjon som gjorde crazy frog?
Citera
2021-11-07, 20:01
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
- Hobbit-triologin. Likt Dark Knight-triologin en enormt hög budget, 2 miljarder+ per film, som mestadels filmats på Green Screen, vilket tydligt syns i många scener. En klar besvikelse efter sett till hur enastående LOTR-filmerna är. Har själv inte ens orkat se dem alla mer än en gång var.

Bara att hålla med. Dark Knight-filmerna är överskattade, men Hobbit-trilogin är rent av dålig. Peter Jackson är som bäst när budgeten är låg (även om LOTR så klart var bra). Hans tidiga filmer är bäst, men den fina The Lovely Bones (2009) är betydligt bättre än Hobbit-filmerna. Frågan är hur mycket Jackson fick bestämma, och hur mycket som var produktionens beslut. Allt kändes själlöst och pengahungrigt - rena motsatsen till vad Jackson stod för i början av karriären. Jag har också bara sett igenom dem en gång. Jag är rädd för att en omtitt sänker betygen ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Avengers är så b det kan bli medans justice league snyder cut är bra, watchmen är bra som fan. första guardians of the galaxy är bra, man of steel är bra men hur fan kan Avengers & marvel vara populärast? där kan vi snacka plast & Avatar & cgi generellt.. vad tjänar de feta datornördarna som sitter & gör modeller & figurer i 3d program? 11 miljoner i timmen? är det samma hjon som gjorde crazy frog?

Crazy Frog är det bästa som någonsin funnits!
Citera
2021-11-08, 17:29
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Blade Runner 2049 - där har man försökt briljera med tekniken så mycket att det gick överstyr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in