2021-11-06, 10:58
Medlem
flaskborstes avatar
Har lite frågor om POE och hur ett sådant nätverk kan tänkas se ut i mindre skala.

Kan en Switch som har POE anslutas till ett nätverk som innan helt saknar POE ?
Eller måste samtliga delar ha samma POE standard för att "lira ihop".

Om nu en POE switch ansluts till en befintlig router som INTE har POE hur hanterar routern den nya Switchen kan routern ta skada om den inte har POE ?

Som ni märker har jag synnerligen bristfälliga kunskaper om just POE .. Vet i princip vara att det finns några olika standarder med olika effekt/spänningar.

Det jag är ute efter är om jag kan ansluta en POE switch till ett befintligt nätverk för att spänningsmata några enheter utomhus via den nya POE switchen. eller behöver jag byta ut router och övriga switchar också ?https://www.space.com/nasa-dart-aste...unch-one-month
Citera
2021-11-06, 11:18
Medlem
zixls avatar
Du kan ju stänga av PoE på de portar där du inte behöver det. I varje fall på Cisco, så det kan ju finnas på flera märken antar jag. Jag har inte upptäckt om vi har haft problem där det har varit påslaget men till "fel" utrustning ännu, men det kan ju också skilja sig från olika tillverkare. Lite info från en annan tråd.

https://community.netgear.com/t5/Sma...s/td-p/1975779
Citera
2021-11-06, 14:06
Medlem
Det funkar utan problem, en standard PoE switch skickar inte ut ström om det inte en PoE enhet kopplad.

Vad är det du ska koppla in? Känns som du länkat lite fel...
Citera
2021-11-06, 14:06
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har lite frågor om POE och hur ett sådant nätverk kan tänkas se ut i mindre skala.

Kan en Switch som har POE anslutas till ett nätverk som innan helt saknar POE ?
Eller måste samtliga delar ha samma POE standard för att "lira ihop".

Du behöver inte ha POE på all utrustning.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om nu en POE switch ansluts till en befintlig router som INTE har POE hur hanterar routern den nya Switchen kan routern ta skada om den inte har POE ?

Nej den kan inte skada icke befintlig POE utrustning, innan POE aktiveras skickas en låg spänning ut för att göra en "handshake", ifall det finns en mottagare så sätts POE igång annars inte.
Citera
2021-11-06, 16:22
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001001001
Det funkar utan problem, en standard PoE switch skickar inte ut ström om det inte en PoE enhet kopplad.

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Du behöver inte ha POE på all utrustning.

Nej den kan inte skada icke befintlig POE utrustning, innan POE aktiveras skickas en låg spänning ut för att göra en "handshake", ifall det finns en mottagare så sätts POE igång annars inte.

Är ni säkra på detta? Jag vet Ubiquiti (som kör alla sina enheter via POE) varnar starkt för att det måste vara en POE enhet på andra sidan när man aktiverat POE på porten? Eller finns det olika.. smarta och osmarta versioner av POE?
Citera
2021-11-06, 16:51
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001001001

En eller två kameror ute i ett förråd en bit från huset. Tänkte mig en lite switch där med POE och 2 kanske 3 kameror. Har en gigabit ledning ut till förrådet som det är. Den ledningen matas i sig från en helt vanlig Switch inne i huvudbyggnagen och i sin tur en router.

Vad jag förstår så frågar en poe enhet efter spänning och får det av switchen (enkelt uttryckt) Ingen fråga ingen spänning så att säga sedan skickas spänning enbart ut på den port som efterfrågar spänningen.
Citera
2021-11-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Är ni säkra på detta? Jag vet Ubiquiti (som kör alla sina enheter via POE) varnar starkt för att det måste vara en POE enhet på andra sidan när man aktiverat POE på porten? Eller finns det olika.. smarta och osmarta versioner av POE?

Deras passive PoE är inte standard.

edit: Är det standard PoE behöver man inte aktivera porten som på passive utan switchen känner av det själv.
Citera
2021-11-20, 22:09
Medlem
Du kan blanda PoE och icke PoE i ett nätverk som du vill, mitt förslag är att du sätter en switch med PoE dit du kopplar det som behöver det och kopplar annat till en vanlig switch.

Troligtvis kommer du dra kabel och utrustning så PoE switchen är mer utsatt för åska så bättre att låta den flyga i luften än allt.
Citera
2021-11-23, 13:03
Medlem
En bra alternativ lösning är en injector

te.x https://www.dustinhome.se/product/5010373757/poe-injektor-8023af-154w?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIpf_nhLiu9AIVTeqyC h2agAhyEAQYASABEgIbjvD_BwE

Kan kopplas in i "vanlig" switch för att utnyttja PoE.
Citera
2021-11-23, 15:15
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Nja, problemet är snarare att man har PoE-enheter som svarar på PoE, men är upsatta med intern/extern strömförsörjning... I dessa fall ÄR rekommendationen att deativera PoE på aktuell switchport !

Cisco kunde tidigare t.o.m. bränna av sina egna AP-adapters om PoE var aktivt på portarna, men numera skulle det inte vara ett stort problem, men för bara några månader sedan brände vi en mobilmastförstärkare som inte tydligt nog kunde upplysa vår switch om att PoE var överflödigt !

Kortare sagt, "best practice" är att deaktivera PoE på switcharna, och därefter aktivera på de portar som har användning för det, med mindre man har dedikerade switchar till PoE-enheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in