2021-11-06, 10:38
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=zkUMIUQ7uCo

https://m.youtube.com/watch?v=i4JYOp1g6nM

Zillow säljer av bostäder som deras AI har köpt via iBuyer till överpriser. Dessa bostäder säljs med stor förlust och de har tvingats sparka 25% av de anställda.
Aktien rasar och frågan är ifall bubblan poppar eller om det enbart kommer vara koncentrerat till själva företaget?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-01/zillow-selling-7-000-homes-for-2-8-billion-after-flipping-halt
Senast redigerad av A.way 2021-11-06 kl. 10:40.
Citera
2021-11-06, 10:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-01/zillow-selling-7-000-homes-for-2-8-billion-after-flipping-halt
Omöjligt att komma in och läsa den artikeln.
Citera
2021-11-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Omöjligt att komma in och läsa den artikeln.

"Home flipper Zillow reported a nightmare today. In Q3, it bought 9,680 houses and sold only 3,032 of them, after having purchased 3,805 houses in Q2, and sold only 2,086 of them. In other words, it was very good at buying houses by overpaying for them, but now cannot sell them without losing bigly. Its inventory of unsold houses ballooned to $3.8 billion, up from $491 million in December 2020. It admitted it overpaid for those houses and blamed its AI-powered pricing genius."
Senast redigerad av A.way 2021-11-06 kl. 11:18.
Citera
2021-11-06, 10:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Då får du väl fixa adblock 🤯
Eller googla zillow och klicka på news på google.. Jösses!
För att kunna följa trådar på Flashback?

Anmälde trådstarten istället, och hoppas på att du kan göra något bättre.
Citera
2021-11-06, 10:53
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Förhoppningsvis spricker bubblan. Mycket av det jag tittat på senaste halvåret har gått upp väldigt mycket i pris, typ senaste året. Känns som att mycket är övervärderat nu.

Inte mycket substans som motiverar en prisppgång på 20% eller 30% på ett vanligt småhus på 2 år.
Citera
2021-11-06, 11:13
Medlem
Ja för min tanke är ju lite hur Sverige kan tänkas påverkas? Inget land är såpass isolerat att det inte kan sprida sig.
Vi lever ju trots allt i en hrm, global ekonomi.
Citera
2021-11-06, 11:33
Medlem
Usa har fortfarande en underskott på ca 5 miljoner bostäder.... Är svårt att veta när bubblor spricker.
Citera
2021-11-06, 11:34
Medlem
skogsmarans avatar
Zillows AI har hela tiden verkat ligga cirka tre månader fel i förhållande till marknaden. De har betalat överpriser för hus sedan de tweakade sin algoritm att höja insatserna. Idén är att renoverat upp, rida på ökande fastighetspriser och flippa husen för att på så sätt få en hög avkastning. Problemet är dels att marknaden inte stiger lika mycket (eller ligger still) och att priserna för byggmaterial skjutit i höjden vilket gör att Zillow tvingats sitta på husen mycket längre än planerat.

Nu sitter de fast med en massa hus som tar för lång tid att sälja med vinst, så de måste sälja till +/- 0 eller förlust för att frigöra tillräckligt med kapital för att betala lånen.

(Detta enligt vänner i Amerikat)
Citera
2021-11-06, 11:35
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ja för min tanke är ju lite hur Sverige kan tänkas påverkas? Inget land är såpass isolerat att det inte kan sprida sig.
Vi lever ju trots allt i en hrm, global ekonomi.
Räntorna är på väg upp i USA. Det gör det dyrare att köpa fastigheter. Självklart går räntan upp förr eller senare i Sverige också. Det kommer att slå hårt.
Citera
2021-11-06, 12:43
Medlem
Beaver14s avatar
Låter mer som att Zillow har haft lite fel affärsmodell än att bostadsmarknaden är på väg att krascha.
Citera
2021-11-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Räntorna är på väg upp i USA. Det gör det dyrare att köpa fastigheter. Självklart går räntan upp förr eller senare i Sverige också. Det kommer att slå hårt.

Det kommer ta ett bra tag innan det slår hårt men givetvis är svenskens höga privatlån ett stort problem.

Känns bra att jag gjorde mig av med mitt bolån för c:a 2 år sedan.
Citera
2021-11-06, 12:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Det kommer ta ett bra tag innan det slår hårt men givetvis är svenskens höga privatlån ett stort problem.

Känns bra att jag gjorde mig av med mitt bolån för c:a 2 år sedan.
Vad var vitsen med att amortera av ditt bolån? Om du hade haft kvar det och istället lagt pengarna på fonder/aktier så hade du haft mer i dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in