2021-11-06, 12:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och det är inte bra för landets ekonomi om företag inte får in sina pengar. Att göra rätt för sig, betala sina lån och inte leva över sina tillgångar är bra för landets ekonomi och i förlängningen för alla som bor i landet. Kolla på Grekland och Italien vad som händer när folk inte sköter sin ekonomi.
Företagen får in sina pengar, de kalkylerar med att vissa inte kan betala.
Citera
2021-11-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad har dessa med hur man amorterar sitt bolån att göra?

Skatterna måste givetvis chockhöjas för att finansiera "det stora svarta hålet" och efter den chockhöjningen lär ingen ha råd betala sina räkningar/amorteringar.

Vad är det som är svårt att förstå? Färre rika finansierar fler fattiga liksom..
Citera
2021-11-06, 12:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Att göra rätt för sig, betala sina lån och inte leva över sina tillgångar är bra för landets ekonomi och i förlängningen för alla som bor i landet.
Jag gör rätt för mig, betalar mina räntor. Företag lever av att jag har lån. Och jag har betydligt bättre ekonomi av att ha lån. Win-win.

I dagsläget finns det absolut ingen vits med att amortera av huslånen. Därmed inte sagt att man ska använda pengarna till konsumtion.
Citera
2021-11-06, 12:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Företagen får in sina pengar, de kalkylerar med att vissa inte kan betala.

Vad bra att du har bortförklaringar till allt. Då kan vi alla sluta jobba, sno vår mat, skita i våra skulder och ta för givet att vi kan åka på fina motorvägar, få nästan gratis sjukvård, få gratis utbildning osv osv.
Citera
2021-11-06, 12:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Skatterna måste givetvis chockhöjas för att finansiera "det stora svarta hålet" och efter den chockhöjningen lär ingen ha råd betala sina räkningar/amorteringar.

Vad är det som är svårt att förstå? Färre rika finansierar fler fattiga liksom..
Varför måste skatterna höjas om några inte kan betala sina räntor?
Citera
2021-11-06, 12:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag gör rätt för mig, betalar mina räntor. Företag lever av att jag har lån. Och jag har betydligt bättre ekonomi av att ha lån. Win-win.

I dagsläget finns det absolut ingen vits med att amortera av huslånen. Därmed inte sagt att man ska använda pengarna till konsumtion.

Det finns ingen vits för dig att betala för att ingen tvingar dig. Jag hade inte heller betalt om jag inte var tvungen. Men nån betalar alltid i slutändan. Det finns inga gratisluncher.
Citera
2021-11-06, 12:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad bra att du har bortförklaringar till allt. Då kan vi alla sluta jobba, sno vår mat, skita i våra skulder och ta för givet att vi kan åka på fina motorvägar, få nästan gratis sjukvård, få gratis utbildning osv osv.
Det har jag väl inte sagt.

När någon får skuldsanering så drabbas fordringsägarna, alltså de som gett personen med skuldsanering kredit.

Företagen som drabbas måste givetvis i sin prissättning kalkylera med att alla inte betalar. Hade alla betalat så hade de kunnat ha lägre priser.

Naturligtvis så kostar skuldsanering en del i administrativa kostnader, men det torde vara ganska marginellt. Och självklart om man har skulder till staten.

I det stora hela så är det företag som drabbas.
Citera
2021-11-06, 12:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Fast du vet faktiskt inte hur börsen kommer att gå. En börskrasch kommer antagligen att drabba alla marknader. Och den kommer.

Nej. Men man har sannolikheten på sin sida som sagt. Precis som du själv konstaterar och gör med dina amorteringspengar.

Citat:

Citat:
Det finns ingen vits för dig att betala för att ingen tvingar dig. Jag hade inte heller betalt om jag inte var tvungen. Men nån betalar alltid i slutändan. Det finns inga gratisluncher.

Att betala gällande marknadsränta är inte en "gratis lunch". Oavsett om räntan är 1% eller 15%.
Citera
2021-11-06, 12:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Men jag betalar. Jag betalar ränta. Det har ingenting med gratisluncher att göra. Ingen ger mig något.

Jag blir sjukt fascinerad av hur otroligt dålig koll folk har på ekonomi. Jamen bo i hyresrätt om du känner att du inte vill ha skulder. Är det fler saker du hyr? Teven? Soffan?
Senast redigerad av constant 2021-11-06 kl. 12:19.
Citera
2021-11-06, 12:21
Medlem
Citat:
Varför måste skatterna höjas om några inte kan betala sina räntor?

För att istället för att generera pengar till staten som trogna arbetare kommer dessa individer istället bli socialfall som gett upp livet och istället sitter och super och söker lyckan bland A-laget på någon parkbänk i valfri stad.

Detta ovanbeskrivna folkslag är en brakförlust för samhället (dvs du o jag) samt sig själva helt i onödan då man med egentligen enkla medel kunnat vända deras tillvaro till ngt ekonomiskt bärande om nu viljan funnits. (Men det är en annan tråd.)
Citera
2021-11-06, 12:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
För att istället för att generera pengar till staten som trogna arbetare kommer dessa individer istället bli socialfall som gett upp livet och istället sitter och super och söker lyckan bland A-laget på någon parkbänk i valfri stad.

Detta ovanbeskrivna folkslag är en brakförlust för samhället (dvs du o jag) samt sig själva helt i onödan då man med egentligen enkla medel kunnat vända deras tillvaro till ngt ekonomiskt bärande om nu viljan funnits. (Men det är en annan tråd.)
Nu pratar du inte om personer som inte kan betala sina huslån.

Var det inte dessa diskussionen handlade om?
Citera
2021-11-06, 12:29
Medlem
Citat:
Nu pratar du inte om personer som inte kan betala sina huslån.

Var det inte dessa diskussionen handlade om?

Va? Jag pratar om personer som kan hamna i den sitsen att dom plötsligt en dag pga arbetslöshet/sjukdom etc inte klarar av ekonomiskt att pynta räkningarna!

Vad är det du inte begriper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in