• 1
  • 2
2021-11-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faquile781
Sorry, du har helt rätt. Jag tänkte på SSRI.
Ingen fara, eller så tänkte du på strattera 😁
Citera
2021-11-06, 22:59
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Okej där ser man, jag reagerade samma på concertan, mådde extremt dåligt och var sjukt trött och dåsig i huvudet. Tycker det är konstigt att man fortsätter förskriva metylphenidat om man får sådana ångestkänslor. Hoppas inte de blir ritalin nästa veva.

För att alla ADHD mediciner är väldigt individuella och många personer mår/fungerar bättre av dem. Konstigare än så är det inte.
Citera
2021-11-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
För att alla ADHD mediciner är väldigt individuella och många personer mår/fungerar bättre av dem. Konstigare än så är det inte.
Vad jag menar är, om du reagerar dåligt
på ämnet metylfenidat, vad är skillnaden på att skriva ut ett annat preparat med samma verksamma ämne där det enbart skiljer sig halveringstid, det är vad jag tycker är konstigt.
Citera
2021-11-07, 10:59
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Vad jag menar är, om du reagerar dåligt
på ämnet metylfenidat, vad är skillnaden på att skriva ut ett annat preparat med samma verksamma ämne där det enbart skiljer sig halveringstid, det är vad jag tycker är konstigt.

Jag kan inte svara på kemin i det hela men Concerta, Ritalin och Equasym ger olika effekt och varierande grad av biverkningar på samma person. Det är värt att prova mer än ett Metylfenidat-preparat och även värt att i ett senare skede, om man inte hittat rätt, gå tillbaks och kombinera med tex Intuniv eller Strattera. Det är mycket mixande och man måste hålla ut ett tag vid insättningen men hittar man rätt förändrar det livet radikalt till det bättre.
Citera
2021-11-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag kan inte svara på kemin i det hela men Concerta, Ritalin och Equasym ger olika effekt och varierande grad av biverkningar på samma person. Det är värt att prova mer än ett Metylfenidat-preparat och även värt att i ett senare skede, om man inte hittat rätt, gå tillbaks och kombinera med tex Intuniv eller Strattera. Det är mycket mixande och man måste hålla ut ett tag vid insättningen men hittar man rätt förändrar det livet radikalt till det bättre.
Okej, tack det var ett bra och tillfredsställande svar. Då hänger jag med lite mer på varför man gör så. Jag håller ut iallafall och hoppas på det bästa.
Citera
2021-11-07, 23:23
Medlem
"svarade dåligt" ... om det finns risk att ett preparat inte funkar ska det inte få säljas med antydningar att det gör det, inte köper man salt så är det stenflisor, inte bra på liknelser men det är bedrägeri, plus hur fan är det möjligt alla människor har ju samma slags hjärna.
Citera
2021-11-07, 23:27
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Min läkare sa att jag var i behov av Zepofan-piller men eftersom dom inte hade uppfunnits ännu så skulle jag istället gå sjukt långa promenader varje dag.
Citera
2021-11-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
"svarade dåligt" ... om det finns risk att ett preparat inte funkar ska det inte få säljas med antydningar att det gör det, inte köper man salt så är det stenflisor, inte bra på liknelser men det är bedrägeri, plus hur fan är det möjligt alla människor har ju samma slags hjärna.
Det är väl lite de som är det luddiga, jag hatar concerta medans det finns folk som svarar extremt bra på concerta, och så viceversa. Det är väl lite det som är problemet, jag är dock väldigt tacksam över att min läkare lyssnar på mig.
Citera
2022-11-10, 10:33
Medlem
Finns det någon här som har testat blanda attentin med modafinil ?

Hur mådde ni av de ?

Har fått modafinil och känner mig lite mer klar i huvudet men är fortfarande sjukt trött så tänker att attentin kanske kan hjälpa med de.

Dock säger min läkare att jag inte får blanda attentin och modafinil och jag hittar ingen bra anledning varför man inte skulle kunna göra det
Citera
2022-11-10, 11:00
Bannlyst
Medikinet. Det var samma sak där. Annars upplever vissa den som bättre än Ritalin även om det är generiskt.
Så Metamina (licens) blev det, fanns inget annat då. När den försvann och ersattes med Attentin kom Elvanse in samtidigt. Elvanse gjorde mig på grönsen till påtänd efrer några timmar, sedan rekyleffekt från tidig e.m. För mig är inga problem att ta Attentin var tredje timme, och var ju van vid detta i flera år med Metamina. Det ger mer jämn effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in