2021-11-04, 11:51
Medlem
Suecotes avatar
Kan vi inte utöka skolvalen så att alla med en mental ålder upp till 25 kan lägga sin röst där? Så kan vi andra med lite mer mellan öronen få bestämma vem som ska sköta om vårt land, medan IQ-reserven leker med varandra i sin sandlåda.
Citera
2021-11-04, 11:58
Medlem
Bandituzs avatar
Märks att mp gör vad som helst för att rädda sitt skin.
Citera
2021-11-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Miljöpartiet vill att rösträttsåldern sänks till 16 år.
”Dagens unga är en av de mest politiskt aktiva generationerna någonsin som vill och kan ta ansvar. Samtidigt känner sig varannan ung person inte inkluderad i samhället”, skriver bland andra kultur- och demokratiminister Amanda Lind på Dagens Nyheters debattsida.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OW9yB/mp-lat-16-aringar-rosta

Vad säger ni? Är det inte bara ett desperat drag för att få väljare och klara sig över 4% gränsen? Är det rentav inte absurt?
Det där med rösträtt för 16 åringar har de haft i partiprogrammet länge, iallafall sedan jag gick i högstadiet på 90 talet.

Ingen fråga som de har drivit speciellt hårt genom åren men jag kan tänka mig att de sätter den högt upp på agendan nu för att klara spärren.
Citera
2021-11-04, 13:07
Avslutad
Är man politiskt medveten/engagerad när man är 16 år måste man ha någon störning. Jag var i alla fall totalt ointresserad av politik i den åldern.

Ska något ändras är det bättre att höja åldern till 25.
Citera
2021-11-04, 13:08
Medlem
Kajahs avatar
Det vore väl en mycket dum idé? Men det är klart att många kids kanske hade röstat på MP, därav detta utspel. Allt för att rädda sitt skinn. Detta parti måste bort. Asap!
Citera
2021-11-04, 13:17
Medlem
Bajslukts avatar
Såklart de vill. Deras huvudsakliga målgrupp är tonårstjejer som följer trender.

Allt handlar om att ha fjällräven-ryggsäck, glasögon med svarta bågar och vilja rädda världen från "klimatkrisen". Exakt hur "klimatkrisen" fungerar och hur man ska hjälpa den, är desto otydligare.

Givetvis ska barn inte rösta.

Snarare skulle jag säga att man bör begränsa rösträtten. Låt säga män över 26 med barn.
Citera
2021-11-04, 13:19
Medlem
Opaques avatar
Dettta förslaget kommer (s) att sätta stop för. Sossarna är inte alls populära bland grundskoleelever, sammantaget så skulle hela vänstern förlora på om 16-åringarna fick rösträtt. Mp är populärt,men det är (m) också. Faktiskt var femte ungdom hade röstat på (m) om det vore möjligt. Det borgerliga blocket hade segrat stort om 16 åringar finge rösta, så förslaget kanske inte är helt dumt, om man själv röstar borgerligt

https://www3.mucf.se/skolval2018/ValresultatRiksdagG97PT2.do;jsessionid=BD563FF786E 113E208B77E50D1E8DB6D
Citera
2021-11-04, 13:21
Medlem
Naturligtsvis vet man inget om samhället förrän men kommet att arbetat några år..eget boende mm..så höj till 22 minst samt krav på jobb. man skall va förtjänt å få rösta.
Citera
2021-11-04, 14:09
Medlem
Enda sättet för dem att få röster. Unga människor är naiva
Citera
2021-11-04, 14:12
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja givetvis. Ju yngre desto mer lättlurad.

Stört förslag. 16-åringar har knappt en fungerande hjärna, och är dessutom hjärntvättade i värdegrunden genom hela grundskolan.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-11-04 kl. 14:17.
Citera
2021-11-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
16-åringar är knappast mer naiva än boomers som förlorar sina besparingar på kryptobluffar bara för att de ser Leif GW på nån annons. Med det i åtanke låter MP:s förslag vettigt.

Skillnad är ju att folk gjort ett val när dom placerar sina egna pengar och dom får skylla sig själva. Men att låta 16 åringar rösta för att påverka hur skattepengarna används, nja inte något som tilltalar mig.
Citera
2021-11-04, 14:20
Medlem
LiquidTensions avatar
Verklighetsförankringen är som vanligt noll hos MP.
Det mesta de kläcker ur sig är på ungefär samma nivå som om dagisbarn hade suttit och brainstormat ihop något "viktigt" på fruktstunden.

Ska bli otroligt skönt att slippa MP efter nästa val. Det vi beskådar nu är nog dödsrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in