2021-11-04, 01:33
Medlem
Leapchilds avatar
16-åringar är väl deras drömdemografi. Unga och naiva fortfarande varma från hjärntvättningsugnen i flumskolan. Skulle gissa på att över 50% är invandrare dessutom och dessa är MP kärnväljare.
Citera
2021-11-04, 05:31
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
16-åringar är knappast mer naiva än boomers som förlorar sina besparingar på kryptobluffar bara för att de ser Leif GW på nån annons. Med det i åtanke låter MP:s förslag vettigt.
Citera
2021-11-04, 06:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
MP vet att många yngre skulle rösta på dem så givetvis vill de sänka åldern för att rösta.

Jag hade som fler i tråden hellre sett en höjning till 20 år minst. Borde också krävas ett test i svenska och samhällskunskap för att godkännas att få rösta.

Skönt annars att höra att MP börjar bli rädda😂
Citera
2021-11-04, 06:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
16-åringar är knappast mer naiva än boomers som förlorar sina besparingar på kryptobluffar bara för att de ser Leif GW på nån annons. Med det i åtanke låter MP:s förslag vettigt.

Du skrev ganska precis det jag hade tänkt säga. Så nu får jag väl nöja mig med att bara instämma.
Citera
2021-11-04, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Miljöpartiet vill att rösträttsåldern sänks till 16 år.
”Dagens unga är en av de mest politiskt aktiva generationerna någonsin som vill och kan ta ansvar. Samtidigt känner sig varannan ung person inte inkluderad i samhället”, skriver bland andra kultur- och demokratiminister Amanda Lind på Dagens Nyheters debattsida.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OW9yB/mp-lat-16-aringar-rosta

Vad säger ni? Är det inte bara ett desperat drag för att få väljare och klara sig över 4% gränsen? Är det rentav inte absurt?
Det är inget nytt, det har de velat länge så det har inte att göra med att de just nu balanserar på gränsen.
Absurt, ja, men det är ju (mp).
Citera
2021-11-04, 07:06
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Sätt ett IQ test istället för att få rösta. Då skulle inte MP få så många röster. Eller sätt ett krav på att man måste ha haft ett jobb i fem år, MP skulle åka ut då med.

Eller ännu bättre, återinför tidigare regler om att man måste ha en viss tids arbetslivserfarenhet för att få sitta i riksdagen.

Du måste vara minst 33 år gammal och ha haft ett arbete i minst fem år.

Det är bättre att ställa krav på de styrande i första hand.

Det måste finnas sk "checks and balances" som förhindrar extremister som Per Bolund och Märta Stenevi (samt många andra) från att styra över hela landet och folkets öde samt leva lyxliv på skattebetalarnas bekostnad.

Hade exempelvis Per Bolund och Märta Stenevi varit VD och VVD på ett stort företag och Amanda Lind hade varit någon toppchef så hade de ju inte bara avskedats på direkten utan det hade också blivit en fråga om åtal för olika brott.
Citera
2021-11-04, 07:26
Medlem
Har de höjt till 16 nu...
Det var väl bara några år sedan de tyckte att barn ska få rösta. Ja, yngre barn alltså.
För en 16råing är också ett BARN och inget annat.

Citat:
Dagens unga är en av de mest politiskt aktiva generationerna någonsin som vill och kan ta ansvar

Nej din sopa, de kan inte alls "ta ansvar".

Men jag förstår utspelet. Snart är det bara barn som kan luras att rösta MP.

För att få till vettiga regeringar så borde rösträttsåldern HÖJAS istället.
Gärna kombinerat med testfrågor som visar om du kan tillräckligt. Tillräckligt många rätt och du får ett röstpass.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-11-04 kl. 07:28.
Citera
2021-11-04, 07:27
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Mp har väl alltid varit för sänkt ålder gällande röstberättigande? Att SD-väljare vill inskränka demokratin i tron att SD skulle gynnas är inte heller det någon nyhet. Det ultimata för SD-anhängare vore väl om bara skånska bönder hade rösträtt?

Personligen ser jag inte det konstiga i att folk får rösträtt efter att ha gått ur grundskolan. Men så är jag en av få som gått i svensk skola utan att känna att jag blivit pådyvlad politiska åsikter.
Citera
2021-11-04, 08:05
Bannlyst
Självklart vill man det. Man är påväg ut ur riksdagen. Icke diagnostiserade vuxna röstar inte på MP. Då behöver man tonåringarna.
Citera
2021-11-04, 08:22
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
”Dagens unga är en av de mest politiskt aktiva generationerna någonsin som vill och kan ta ansvar. Samtidigt känner sig varannan ung person inte inkluderad i samhället”, skriver bland andra kultur- och demokratiminister Amanda Lind på Dagens Nyheters debattsida.

Vad säger ni? Är det inte bara ett desperat drag för att få väljare och klara sig över 4% gränsen? Är det rentav inte absurt?
Fullt logiskt förslag.
Utan kvinnlig rösträtt så hade Miljöpartiet aldrig kommit in i Riksdagen. Hoppet är att låta barn få rösta.
Citera
2021-11-04, 08:32
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:

Jag tycker att de kan flyga ner till Afrika och kämpa emot det globala miljöhotet istället.
Citera
2021-11-04, 08:52
Medlem
Innan man är självförsörjande är det inte rimligt man ska vara med om bestämma vart andras pengar ska gå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in