2021-11-03, 22:01
Medlem
Kan man lägga laminatgolv över plastgolv?
Och är det svårt? Haha

Mvh,
27år, blond & ohändig 👱🏻‍♀️
Citera
2021-11-03, 22:03
Medlem
sommarlovs avatar
Klart man kan, bre ut skyddspapper på plastgolvet bara, så slipper ni gnissel och missfärgningar.
Citera
2021-11-03, 22:06
Medlem
Ja inga problem...foamduk under bara, lätt å lägga. sågas med en vanlig sticksåg..
Citera
2021-11-03, 22:21
Medlem
Couplets avatar
Det är inte särskilt svårt att lägga klickgolv. Parkett har jag inte lagt, men det borde vara samma princip om det är klick.

Olika golv behöver olika underlag, kolla noga så du har rätt typ. Vi har linoleum i kök/hall, det ska INTE ha foam under, men i sovrummet har vi det under laminatgolv i mellanprisklass.

Kika på några instruktionsfilmer på Youtube innan du sätter igång, så får du koll på basics. Du behöver en bra sticksåg, kniv, distanser att lägga mot väggarna.
Citera
2021-11-04, 09:21
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0rungar
Kan man lägga laminatgolv över plastgolv?
Och är det svårt? Haha

Mvh,
27år, blond & ohändig 👱🏻‍♀️

Det är skitsvårt om man vill ha ett bra resultat så min rekommendation är att du river det gamla golvet först. Inte fan skulle du komma på tanken att lägga ny papp på taket utan att först riva teglet, typ samma sak.
Citera
2021-11-04, 09:34
Medlem
Jag är snickare å lagt mängder av olika golv. är golvet plant å helt är det nog inga problem..men fråga golvtillverkaren vad dom rekomenderar under. normalt är det en foam på rulle..nog mest för att få ett behagligare ljud..följ instruktionen bara för läggning å välj ett märke med bra tätning i skarvarna..köp inget billigt lågprisgolv. välj kända märken. efter sätter du dit en kvartsstav eller liknande runt om.
Citera
2021-11-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag är snickare å lagt mängder av olika golv. är golvet plant å helt är det nog inga problem..men fråga golvtillverkaren vad dom rekomenderar under. normalt är det en foam på rulle..nog mest för att få ett behagligare ljud..följ instruktionen bara för läggning å välj ett märke med bra tätning i skarvarna..köp inget billigt lågprisgolv. välj kända märken. efter sätter du dit en kvartsstav eller liknande runt om.
Tänk på att laminatgolv kan va väldigt hala så välj rätt yta..finns skitsnygga i dag,
Citera
2021-11-04, 22:48
Medlem
killawifes avatar
Det går utmärkt. Man måste dock åtgärda ojämnheter och lösa skarvar innan man lägger annars finns det en risk att skarvarna reser sig. Om det är en hård plastmatta så använder man underlagsfoam, om inte klickgolvet har detta inbyggt. Om det är en mjuk plastmatta så använder man istället underlagspapp s.k grålumpapp, inte skyddspapp.

Det är inte svårt att lägga men det varierar en del mellan olika fabrikat hur lätta eller svåra de är. Billiga fabrikat är ofta enklare att lägga men resultatet kan variera ENORMT. Jag har lagt billiga klickgolv som har sett ut som skit men även andra som har blivit jättebra. Man får dock vad man betalar för. Lägger man ett IKEA golv så kan man inte räkna med att det håller så bra, är särskilt skönt att gå på eller har några övriga kvaliteter men det duger för de flesta. Väljer man istället ett Tarkett eller liknande lite dyrare golv så blir man oftast nöjdare. MYCKET dyrare dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in