2021-11-03, 11:32
Medlem
Tjena! Tror ni att arbetsgivare bryr sig om kandidatens arbetslivserfarenheter inom administrativa arbete från utlandet? Några av mina vänner sa att det inte hjälper alls.

Jag försöker hitta ett jobb inom rekrytering eller Talent Acquisition och jag har faktiskt 2 års arbetslivserfarenhet som Manpower Assistant på ett företag i Sydkorea, men jag tog bort erfarenheten i mitt CV när jag sökte tjänster. Det kändes som att arbetsgivare inte skulle räkna min arbetslivsfarenhet som riktig erfarenhet.

Jag har även pluggat till löneadministratör och HR-koordinator på en yrkeshögskola för att få en djupare förståelse om hur löne- och HR-arbetsområdet fungerar i Sverige.

Tror ni att det lönar sig att nämna arbetslivserfarenheterna?
Citera
2021-11-03, 11:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Tjena! Tror ni att arbetsgivare bryr sig om kandidatens arbetslivserfarenheter inom administrativa arbete från utlandet? Några av mina vänner sa att det inte hjälper alls.

Jag försöker hitta ett jobb inom rekrytering eller Talent Acquisition och jag har faktiskt 2 års arbetslivserfarenhet som Manpower Assistant på ett företag i Sydkorea, men jag tog bort erfarenheten i mitt CV när jag sökte tjänster. Det kändes som att arbetsgivare inte skulle räkna min arbetslivsfarenhet som riktig erfarenhet.

Jag har även pluggat till löneadministratör och HR-koordinator på en yrkeshögskola för att få en djupare förståelse om hur löne- och HR-arbetsområdet fungerar i Sverige.

Du och dina vänner är inte de skarpaste, va?
Klart som fan erfarenhet i ett annat land räknas med! Och din arbetslivserfarenhet i Sydkorea är "riktig" erfarenhet. Märkligt tänkande.
Dessutom så sätter arbetsgivare pris på allt form av erfarenhet som rör det yrke du ska jobba med. Men också att du har arbetat utomlands.
Senast redigerad av GormDenGamle 2021-11-03 kl. 11:40.
Citera
2021-11-03, 11:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Är din arbetserfarenhet helt sanningsenlig så är det garanterat ett stort plus. Utlandsjobb räknas i mångas ögon högre än att ha liknande jobb här hemma och kan du dessutom visa upp fina vitsord från företaget så är det säkerligen ännu mera värt.
Många företag söker folk med erfarenhet från utlandet då vi här i Sverige blir mer och mer beroende av detta då arbetarna i vårt hemland inte håller måtten. Mycket på grund av skolan, invandringen och mycket annat.
Citera
2021-11-03, 14:59
Bannlyst
Citat:

Jag har inte så bra koll egentligen, men har suttit en hel del och tittat på olika CVn för att anställa genom åren. Personligen värderar jag erfarenhet från andra länder oftast högre än svensk arbetslivserfarenhet. Men det beror jut lite land, tjänst osv. osv.

Ta med det - för sjutton - säger jag!
Citera
2021-11-03, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många företag söker folk med erfarenhet från utlandet då vi här i Sverige blir mer och mer beroende av detta då arbetarna i vårt hemland inte håller måtten. Mycket på grund av skolan, invandringen och mycket annat.

Japp. Det är riktigt illa ställt tycker jag. Sverige har ju dränerats på duktiga, bra arbetande, människor. Slöheten i åtminstone IT-branschen har varit katastrofal bitvis skulle jag säga, av mina erfarenheter. Kompetensen har väl funnits (men stora delar av den lär ju vara borta också). Jag gissar att det är liknande i många andra branscher?! Jag har svårt att se att några större, bra, nya svenska företag kommer komma inom överskådlig framtid. Jag har gett upp det här landet sedan länge, men inte kommit iväg från eländet. Än.
Ang. skolan: jag har själv examen från ett "bra" universitet, och sådär... Men utbildningen (flera olika högskolor/universitet) var ett skämt skulle jag säga där det var DAMP-dagis på många av kurserna. Det duger inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in