2021-11-03, 11:00
Medlem
Är det någon som analyserat hur SSID-strukturen korrelerar med tillverkare av dom vanligaste typerna av modem/routrar som nätleverantörer tillhandahåller?
t.ex, comhem använder sig av både ComHemXXXXXXX men även Comhem_XXXXXX
Anledningen är att jag vill kunna, genom att egentligen bara ha SSID, redan ha ett hum om default lösenordslängd + konstruktion av lösenordet (som sällan skiljer sig per default).
Citera
2021-11-04, 10:48
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Är det någon som analyserat hur SSID-strukturen korrelerar med tillverkare av dom vanligaste typerna av modem/routrar som nätleverantörer tillhandahåller?
Anledningen är att jag vill kunna, genom att egentligen bara ha SSID, redan ha ett hum om default lösenordslängd + konstruktion av lösenordet (som sällan skiljer sig per default).

Du borde bara kunna se vilken tillverkare det är genom att kolla på MAC. Mer tillförlitligt än att kolla på hur tillverkare eller operatör väljer att köra för namnschema.
Citera
2021-11-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Du borde bara kunna se vilken tillverkare det är genom att kolla på MAC. Mer tillförlitligt än att kolla på hur tillverkare eller operatör väljer att köra för namnschema.
Då missförstod du min frågeställning Jag kan absolut få fram tillverkare utifrån MAC, men det i sin tur betyder inte att samtliga enheter från tillverkaren har samma WPA2-baskodning. Jag förutsätter, men vet natuligtvis inte än om det är så, att t.ex Comhem beställer XXXX antal, där SSID ska vara t.ex ComhemXXXXX eller ComHem_XXXXX. För dessa SSID ska lösenordsstandarden vara XXXXXX där tecken 2 alltid ska vara siffra, tecken 3 alltid specialtecken etc etc.
Citera
2021-11-05, 12:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Då missförstod du min frågeställning Jag kan absolut få fram tillverkare utifrån MAC, men det i sin tur betyder inte att samtliga enheter från tillverkaren har samma WPA2-baskodning. Jag förutsätter, men vet natuligtvis inte än om det är så, att t.ex Comhem beställer XXXX antal, där SSID ska vara t.ex ComhemXXXXX eller ComHem_XXXXX. För dessa SSID ska lösenordsstandarden vara XXXXXX där tecken 2 alltid ska vara siffra, tecken 3 alltid specialtecken etc etc.
Finns ingen lösenords standard hos Comhem i alla fall. Lösenorden slumpas blandat versaler, gemener, siffror
Citera
2021-11-05, 15:51
Medlem
MaoZebongs avatar
Då jag har vart ute efter samma ledtråt som dig så har jag sökt runt lite efter bilder där folk har lagt upp bilder på sina routrar och därav kan du lista ut själv va standarden består av för karaktärer samt längd
Citera
2021-11-08, 20:37
Medlem
Citat:
Det ar inte SSID det handlar om utan rattare sagt BSSID (en MAC-address helt enkelt), varav de 3 forsta hexadecimala talen separerade med ett kolon ar tillverkaren, de foljande 3 talen ar modell typ och annat skit.

EDIT: Ni pratade om ComHem, jag vet personligen fyra personer som har routrar darifran och de (iaf nar det galler NetGear-routrar) sa har losenorden varit sa enkla som (till exempel) dailytrain303....
Senast redigerad av xiz 2021-11-08 kl. 20:39.
Citera
2021-11-09, 12:27
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Det ar inte SSID det handlar om utan rattare sagt BSSID (en MAC-address helt enkelt), varav de 3 forsta hexadecimala talen separerade med ett kolon ar tillverkaren, de foljande 3 talen ar modell typ och annat skit.

EDIT: Ni pratade om ComHem, jag vet personligen fyra personer som har routrar darifran och de (iaf nar det galler NetGear-routrar) sa har losenorden varit sa enkla som (till exempel) dailytrain303....

Är det tillverkaren av HW eller nätverksoperatören som sätter policy för namnsättning av SSID och lösenord?
Citera
2021-11-20, 20:00
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:

Liknande frågor har förkommit tidigare t.ex:
"Wordlist för vanilla Comhem router handshakes"
(FB) Wordlist för vanilla Comhem router handshakes

Jag ska försöka gräva fram gammal data från mina bruteforce-äventyr med WPA2 :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in