Citat:
Ursprungligen postat av Xenu
Skulle inte förvåna mig om det finns ett starkt statistiskt samband mellan konstnärlighet och att tillhöra någon sexuell minoritet.
Detta samband är då indirekt, jag har väldigt svårt att tänak mig att det skulle finnas något direkt samband mellan sexuell läggning och konstnärlighet.
En trolig förklaring är i stället att människor som är utanför lättare utvecklar konstnärlighet, och att personer med icke-mainstream sexualitet i viss mån är utanför i mainstreamsamhället.
Inte heller jag tror att "naturen" styr in avvikare av olika slag till att bli konstnärliga. Men visst finns det många strömningar inom det konstnärliga, drog och sexliberala, kommunisterna, starka USA-motståndare etc. Inte som fotbollsspelare som oftast skiter i vilket vad som inte har med fotboll att göra.
Men det har väl med subkulturer att göra. Påfallande ofta stämer fördomarna om sexuella minoriteter. Bögen som är fjollig och älskar kläder. Pedofilen som älskar det tecknade formatet etc.
Samt att det som gärna inte får uttryckas rent ut gör man om och presenterar i andra format. Fyndiga dikter och berättelser ifall man inte får kritisera staten i direkta ordalag, eller göra den alternativa sexualiteten konstnärlig.