2021-11-02, 23:27
Bannlyst
Själv jobbar jag med mig själv via KBT, har gjort det varje dag i 2-3 år och jag märker skillnad på många områden. Men samtidigt undrar jag om jag gör något fel då det tar sån tid.

Jag skrev nyss en lång tråd men då ingen kommer fatta nånting så frågar jag bara rakt ut istället.

Om man äter rätt och ska programmera om tex rädsla till en annan känsla så måste en ny neurologisk koppling byggas vilket man själv kan trigga med tankar i en specifik situation. Dock måste ny substans byggas tillsammans med riktade tankar för att skapa det nya nätverket i hjärnan.

Hur lång tid tar detta? Att skapa nya banor/nätverk i hjärnan?

Vet att detta e individuellt och har med minne att göra men tar det 1 dag, 1 år eller 10 år?

Jag e ingen expert, men lite små koll har jag. Vill mest ha vägledning och jag skapade inte tråden för att det ska bli nån jävla "huggtävling". Nu vill jag bara veta eller få nån form av vägledning ifall nån mot förmodan skulle kunna hjälpa mig med mer info kring detta.
Senast redigerad av Gud.skapar.detta. 2021-11-02 kl. 23:30.
Citera
2021-11-02, 23:55
Medlem
BeppeTurbos avatar
Du skapar nya biologiska neurala nätverk genom att utsättas för någon typ av stimuli. Det är svårt att säga hur lång tid detta tar:
https://news.sophos.com/en-us/2017/09/21/man-vs-machine-comparing-artificial-and-biological-neural-networks/
Citat:
Using biological neural networks, learning emerges from the interconnections between myriad neurons in the brain. The interconnections of these neurons change configuration as the brain is exposed to new stimuli. These changes include new connections, strengthening of existing connections and removal of unused connections. For example, the more one repeats a given task, the stronger the neurological connection is made, until that task is considered learned.

Neurons can process new stimuli by using pre-established representations from memory and perceptions based on the activation of a small set of neurons. For each stimulus, a different subset from a large pool of available neurons is activated during cognition.
Citera
2021-11-02, 23:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Ingen sakkunnig person här, men har genomgått mycket "behandlingar"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Hur lång tid "det" tar?
Beror på vilken metod som används.
Beror på de mål som skall nås. (klara vardagen eller få bäst självförtroende i kvarteret/stan/gänget)
Beror på graden av förändring som krävs; hur djupt känslan sitter som man vill programmera om.
- utsatt för incestbrott under 10 år där mamma våldtog mig flera gånger i veckan? (Åratal)
- utsatt för incestbrott en gång - fick titta på när pappa onanerade en gång som jag knappt kommer ihåg (4 veckor)
- behovet av alkohol för att bli lugn (3 veckor till åratal mht grad av beroende)
- förmåga att dejta okända människor (4 veckor. Alla tycker det är lite obehagligt att mingla i början innan alkoholen verkar och det lär bli väldigt svårt att komma ifrån)
- förmåga att gilla sig oavsett vad jag presterar (4 veckor till aldrig)
Beror på hur ofta du går på terapi
Beror på hur ofta du arbetar på daglig basis med de verktyg du får.
Beror på med vilken kvalitet/intensitet du arbetar när du tränar. Om du t ex är folkskygg och vill bli av med det kommer du säkert att kunna se klara framsteg efter bara några veckor om du tränar dig fklera gånger varje dag i att stå ut med att bli avvisad och nöja dig med att det funkar bara i en av tio gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Generellt skulle jag påstå att en termin borde räcka för att utveckla sig inom ett till tre områden.
Citera
2021-11-03, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Du skapar nya biologiska neurala nätverk genom att utsättas för någon typ av stimuli. Det är svårt att säga hur lång tid detta tar:
https://news.sophos.com/en-us/2017/09/21/man-vs-machine-comparing-artificial-and-biological-neural-networks/

Jätte intressant!
Repetition för hög stimuli verkar vara 2 stora nycklar i detta.
Citera
2021-11-03, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ingen sakkunnig person här, men har genomgått mycket "behandlingar"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Hur lång tid "det" tar?
Beror på vilken metod som används.
Beror på de mål som skall nås. (klara vardagen eller få bäst självförtroende i kvarteret/stan/gänget)
Beror på graden av förändring som krävs; hur djupt känslan sitter som man vill programmera om.
- utsatt för incestbrott under 10 år där mamma våldtog mig flera gånger i veckan? (Åratal)
- utsatt för incestbrott en gång - fick titta på när pappa onanerade en gång som jag knappt kommer ihåg (4 veckor)
- behovet av alkohol för att bli lugn (3 veckor till åratal mht grad av beroende)
- förmåga att dejta okända människor (4 veckor. Alla tycker det är lite obehagligt att mingla i början innan alkoholen verkar och det lär bli väldigt svårt att komma ifrån)
- förmåga att gilla sig oavsett vad jag presterar (4 veckor till aldrig)
Beror på hur ofta du går på terapi
Beror på hur ofta du arbetar på daglig basis med de verktyg du får.
Beror på med vilken kvalitet/intensitet du arbetar när du tränar. Om du t ex är folkskygg och vill bli av med det kommer du säkert att kunna se klara framsteg efter bara några veckor om du tränar dig fklera gånger varje dag i att stå ut med att bli avvisad och nöja dig med att det funkar bara i en av tio gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Generellt skulle jag påstå att en termin borde räcka för att utveckla sig inom ett till tre områden.

Tack för ditt svar, fyfan hoppas livet e bättre idag. Mm, repetition ofta för starka känslor verkar tillslut göra de starka känslorna mindre och mindre. Gäller bara att möta det.

Jag tror dock att det går snabbare med rätt tankar (som lugnar vid stress) för att skapa en snabbare koppling, Samtidigt kan repetition vara fördelsaktig för att skapa en starkare koppling men jag kan ha fel.

Ska klura lite mer på det du skrev.
Senast redigerad av Gud.skapar.detta. 2021-11-03 kl. 00:12.
Citera
2021-11-03, 00:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapar.detta.
Tack för ditt svar, fyfan hoppas livet e bättre idag. Mm, repetition ofta för starka känslor verkar tillslut göra de starka känslorna mindre och mindre. Gäller bara att möta det.

Jag tror dock att det går snabbare med rätt tankar (som lugnar vid stress) för att skapa en snabbare koppling, Samtidigt kan repetition vara fördelsaktig för att skapa en starkare koppling men jag kan ha fel.

Ska klura lite mer på det du skrev.
Är det stress kan man nog känna förbättring inom några veckor om man tillämpar de metoder man lärt sig. t ex att välja tanke..
När jag hade hjärtklappning av stress och fick dödsångest av det fick jag dessutom panikångest och det blev helt okontrollerbart. Ursäkta att jag svär. men livet var ett H*****e.
Det var svårt att finna rätt tanke i det kaos som uppstod så lösningen för mig vara att dels ha färdiga tankar, dels tänka bra tankar. det tog ett tag inna jag hittade rätt.
Den tanke som hjälpte mig vara att jag såg mig själv i en buss som passagerare och att jag inte skulle bry mig om vart busschauffören körde. Bara sitta still och titta ut genom fönstret och hänga med oavsett var han körde. Denna ovilja att ta upp kampen med känslorna gjorde mig lugn.
Ske din vilja alltså.
Citera
2021-11-03, 00:34
Bannlyst
Citat:
Är det stress kan man nog känna förbättring inom några veckor om man tillämpar de metoder man lärt sig. t ex att välja tanke..
När jag hade hjärtklappning av stress och fick dödsångest av det fick jag dessutom panikångest och det blev helt okontrollerbart. Ursäkta att jag svär. men livet var ett H*****e.
Det var svårt att finna rätt tanke i det kaos som uppstod så lösningen för mig vara att dels ha färdiga tankar, dels tänka bra tankar. det tog ett tag inna jag hittade rätt.
Den tanke som hjälpte mig vara att jag såg mig själv i en buss som passagerare och att jag inte skulle bry mig om vart busschauffören körde. Bara sitta still och titta ut genom fönstret och hänga med oavsett var han körde. Denna ovilja att ta upp kampen med känslorna gjorde mig lugn.
Ske din vilja alltså.

Mm känner igen mig. Jag hade panikångest, agrofobi och PTSD samt lite neurologiska diagnoser som jag nästan lyckats få bort.

Vågade inte ens gå ut ur min lägenhet ett tag. Men allt det är borta. Det är svårt att tänka när stresshormonerna går igång. Så jag har också färdiga ord och tankar för vissa känslor. Har även ordlistor som bakgrunds bild på mobil och dator så att jag ska kunna orientera mig när stresshormonerna blir för höga.

Den visualiserande tanken med bussen var jätte bra! Jag kallar den för "Tillit". Tänker jag på "Tillit" så får jag samma känsla som din visualisering du gör med bussen.

Intressant att läsa ditt inlägg!
Citera
2021-11-03, 00:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Mm känner igen mig. Jag hade panikångest, agrofobi och PTSD samt lite neurologiska diagnoser som jag nästan lyckats få bort.

Vågade inte ens gå ut ur min lägenhet ett tag. Men allt det är borta. Det är svårt att tänka när stresshormonerna går igång. Replik: bra beskivet. Så jag har också färdiga ord och tankar för vissa känslor. Har även ordlistor som bakgrunds bild på mobil och dator så att jag ska kunna orientera mig när stresshormonerna blir för höga.

Den visualiserande tanken med bussen var jätte bra! Jag kallar den för "Tillit". Tänker jag på "Tillit" så får jag samma känsla som din visualisering du gör med bussen.

Intressant att läsa ditt inlägg!
Tack själv. Du vet man får ju sympati för personer som upplevt detsamma som en själv.
Och kan även glädjas åt när de lyckats förändra sitt liv. Bra gjort.
Citera
2021-11-03, 01:22
Medlem
Psykakadelisk inhemsk svamp (toppslättskivlingar, även så kallade toppisar) är extremt bra på detta (att bygga nya neurologiska nätverk vilket inte kbt själv mäktar med, till en början. Men psykologerna har bra insikter för att hjälpa patienter att vidmakthålla egna insikter.🙂
.
Jag är glad att KI har börjat forskning på hur psykadelier i samband med kbt och kan hjälpa människor ur depression, och ångest. För att inte tala om tung beroendeproblematik. 🤷
Citera
2021-11-03, 01:52
Medlem
Megaforces avatar
Jag jobbade med enklare it-system för sådan träning för snart 30 år sen. Då räknade man med att en träningsserie skulle behöva pågå i upp till två år för att ge bra resultat (för strokepatienter). Det var det man höll på och mätte då.
Citera
2021-11-03, 02:09
Medlem
Citat:
Ske din vilja alltså.

Jag kämpar idag mot svår panikångest, ibland är det ens svårt stå upp utan att alla fysiska känslor tar över, det är skrämmande hur långt nere jag är för tillfället. Agorafobi på det. Känner mig nästan bara säker i mitt rum/säng, det är helt idiotiskt hur hjärnan funkar.. på vilket sätt skulle detta vara mer säkert än nånannanstans, ändå blir känslorna så starka, yrseln mest och ostadighetskänslan och stressen så jag känner jag inte pallar göra något, och tanken att ens gå ut gör mig nojjig tänk jag får en sådan grov attack ute och inte hinner hem etc. Såna sjuka tankar,

Vet inte vad som hänt, vågar inte prata med någon om detta,
Det börjar sänka min livskvalité och ska inte gå in på mörka tankar, älskar ju livet men känns fan som man är död när man bara nästan är hemma..

Behövde mest skriva av mig, men fan vad jobbigt det är.
Citera
2021-11-03, 05:25
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Själv jobbar jag med mig själv via KBT, har gjort det varje dag i 2-3 år och jag märker skillnad på många områden. Men samtidigt undrar jag om jag gör något fel då det tar sån tid.

Jag skrev nyss en lång tråd men då ingen kommer fatta nånting så frågar jag bara rakt ut istället.

Om man äter rätt och ska programmera om tex rädsla till en annan känsla så måste en ny neurologisk koppling byggas vilket man själv kan trigga med tankar i en specifik situation. Dock måste ny substans byggas tillsammans med riktade tankar för att skapa det nya nätverket i hjärnan.

Hur lång tid tar detta? Att skapa nya banor/nätverk i hjärnan?

Vet att detta e individuellt och har med minne att göra men tar det 1 dag, 1 år eller 10 år?

Jag e ingen expert, men lite små koll har jag. Vill mest ha vägledning och jag skapade inte tråden för att det ska bli nån jävla "huggtävling". Nu vill jag bara veta eller få nån form av vägledning ifall nån mot förmodan skulle kunna hjälpa mig med mer info kring detta.

Hej

Kan tänka mig att du levt ett perfekt liv hälsomässigt i säg 30 år av ditt liv kan det kanske vara oerhört enkelt och ta väldigt kort tid att utföra en förändring du vill ha i ditt liv.

Eftersom alla dina energier är i balans och finns tillgängliga när de ska användas till denna förändring.

Men om du haft mental ohälsa i 30 år av ditt liv tar det antagligen väldigt lång tid eftersom du inte är i balans och inte har dina energidepåer helt fyllda.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in