2021-11-02, 07:20
Avslutad
Jag är intresserad av bland annat filosofi och fakta, t.ex. frågor kring universum och livets stora frågor, stora som små så länge dom är seriösa och sanningssökande.
Jag är även intresserad av er som inte är intresserade av sådana eller liknande frågor och av hur ni tänker och resonerar.

Jag skapade tråd med innehåll som jag inte förstår varför så få verkar vara intresserade av: (FB) Söker svar på livets stora frågor - var hittar jag dom? Vilka program och serier?
De flesta verkar inte vara intresserade av varken "stora frågor" eller av fakta. Vad intresserar er istället? Vad läser eller kollar ni på om dagarna/kvällarna, och varför?
Citera
2021-11-02, 07:29
Avstängd
Du skapade tråden klockan 05:52 i morse, de flesta har annat för sig då, kan jag tänka mig.

Sen är det ju två ämnen i motsats till varandra, så det blir ju lite knepigt om man är filosofiskt lagt och helt plötslig förhålla till fakta.

Medan naturvetenskapen gör nya observationer, reflekterar filosofin över de vi redan har. Och för att förstå världen behöver vi både observation och reflektion. Så filosofi är inget kunskapsämne – den insamlar inte fakta.
Citera
2021-11-02, 08:35
Medlem
lyckebobys avatar
TID...folk har inte tid numera, hinner ingenting, hinner inte reflektera över livet, lever i nuet.

Grubblerier över hur saker o ting hänger ihop, näääääeeeee...

Folk stressar som dårar i affärer, på vägarna för att senare när de kommer hem starta spelkonsolen för att fördriva tiden de stressat fram.....

Man lever i nuet, kanske smartast i denna uppochnervända värld där det gäller att bara tänka på sig själv...det håller på att skapas en ny sorts människor nu, väst börjar inse att de inte är ensamma på detta klot...
Citera
2021-11-02, 08:46
Medlem
Därför att svaret på "livets stora frågor" är lika många som det finns människor. Själv funderar jag aldrig på "livets stora frågor" eftersom det finns viktigare saker att göra. Dessutom genomskådar jag lätt alla tankekonstruktioner och luftslott.
Citera
2021-11-02, 09:01
Medlem
För det första är det en milsvidd skillnad på fakta och filosofi, så jag förstår inte alls varför du klumpar ihop dem på det viset. Fakta kan vara intressant, beroende på vad det rör sig om tycker jag. Filosofi? Not so much. Alldeles för flummigt för min del. Och livets stora frågor? Som vadå? Meningen med livet, eller? Jag tror inte det finns någon mening med livet, varför ska jag då vara intresserad?
Citera
2021-11-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marczuczvenchen
Jag är intresserad av bland annat filosofi och fakta, t.ex. frågor kring universum och livets stora frågor, stora som små så länge dom är seriösa och sanningssökande.
Jag är även intresserad av er som inte är intresserade av sådana eller liknande frågor och av hur ni tänker och resonerar.

Jag skapade tråd med innehåll som jag inte förstår varför så få verkar vara intresserade av: (FB) Söker svar på livets stora frågor - var hittar jag dom? Vilka program och serier?
De flesta verkar inte vara intresserade av varken "stora frågor" eller av fakta. Vad intresserar er istället? Vad läser eller kollar ni på om dagarna/kvällarna, och varför?
Vad menar du med stora frågor? Kan du ge något exempel?

För mig är livets stora och viktiga frågor kopplat till samhälle och ekonomi. Hur ska vi leva tillsammans i världen? Vad kan vi göra åt fattigdom, orättvisor, kriminalitet, våld, förtryck, miljön. Det tycker jag är stora och viktiga frågor som skulle få mer betydelse i praktiken att vi löste än att vi blev överens om vilka slags religion eller mysticism som kan ligga bakom vårt universum. Det blir väl ingen mätt av att få reda på?

Jag tycker att alla slags flummerier inkl religion och andlighet är dåligt, onödigt, och kontraproduktivt för mänskligheten. Du löser inga problem på det där sättet.
Citera
2021-11-02, 14:37
Avslutad
Jag säger inte att man måste reflektera kring dessa frågor en speciell tid på dygnet eller i veckan.
Brist på tid skulle kunna vara ett legitimt skäl men även på helgen, när folk har semester eller går i pension ändras inget.
Filosofi och fakta är inte samma sak men med filosofi menar jag fakta och sen reflektion och vidareutveckling av den. Att dra fakta till sin spets för att där finna den mest sannolika förklaringen.

Man lever i nuet...? Jo men det är ungefär det jag undrar varför. Vad får folk att flockas i köpcentra för att handla kläder som de redan har när det finns olösta frågor att komma till rätta med. Hur mycket viktigare är inte frågan om t.ex fri vilja eller kosmos än en höstjacka.

Nej, det finns bara ett svar som är sant. Alla andra "svar" som människor försöker tuta i varandra är bara berättelser och osanning. Dravel rakt igenom.

Stora frågor är exempelvis varför vi finns här i universum, varför det öht finns ett universum och om vi skulle kunna göra annorlunda annat än det vi gör. Detta överskuggar tusenfalt "fattigdom, orättvisor, kriminalitet, våld, förtryck, miljön".
Om det är så att det inte går att göra annat än det vi gör så är hela din existens och din bryddhet om fattigdom m.m. fullständigt meningslös.
Citera
2021-11-02, 14:44
Avslutad
Svaret är ganska enkelt: Folk är obildade och vill fortsätta vara det. De tror sig vara insatta. De läser politik, miljö osv. Jäkla bullshit. Om de bara förstod, men det kommer de aldrig att förstå.

Thornberg, Kristersson, miljöaktivister m.fl. Ni gör jobb för att få lön. Så långt okej. Men vad inbillar ni er för övrigt... Att ni kan få stopp på skjutningarna i förorterna...?
Är ni helt jävla rubbade i skallen eller vad är ert problem! Ni kan för fan inte ändra naturlagarna. De kulor som skjuts avlossas för att universum är som det är och det kan ni inte göra så mycket som en enda atom åt. Period! Uppfattat eller inte?

Med andra ord tycker jag att ni ska gå hem och reflektera över detta. Inte bara reflektera, utan även inse att det som står skrivit är sant. Ni kan faktiskt inte göra någonting alls åt något öht. Tyvärr.
Senast redigerad av marczuczvenchen 2021-11-02 kl. 15:27.
Citera
2021-11-02, 17:10
Medlem
Citat:
Jag säger inte att man måste reflektera kring dessa frågor en speciell tid på dygnet eller i veckan.
Brist på tid skulle kunna vara ett legitimt skäl men även på helgen, när folk har semester eller går i pension ändras inget.
Filosofi och fakta är inte samma sak men med filosofi menar jag fakta och sen reflektion och vidareutveckling av den. Att dra fakta till sin spets för att där finna den mest sannolika förklaringen.

Man lever i nuet...? Jo men det är ungefär det jag undrar varför. Vad får folk att flockas i köpcentra för att handla kläder som de redan har när det finns olösta frågor att komma till rätta med. Hur mycket viktigare är inte frågan om t.ex fri vilja eller kosmos än en höstjacka.

Nej, det finns bara ett svar som är sant. Alla andra "svar" som människor försöker tuta i varandra är bara berättelser och osanning. Dravel rakt igenom.

Stora frågor är exempelvis varför vi finns här i universum, varför det öht finns ett universum och om vi skulle kunna göra annorlunda annat än det vi gör. Detta överskuggar tusenfalt "fattigdom, orättvisor, kriminalitet, våld, förtryck, miljön".
Om det är så att det inte går att göra annat än det vi gör så är hela din existens och din bryddhet om fattigdom m.m. fullständigt meningslös.
De stora frågor som du funderar på är ju sådant man diskuterade när man var barn. Hade du ingen normal barndom?

Nåväl, tala om vilka stora frågor du funderar över, så löser vi dem åt dig.
Citera
2021-11-02, 17:12
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Svaret är ganska enkelt: Folk är obildade och vill fortsätta vara det. De tror sig vara insatta. De läser politik, miljö osv. Jäkla bullshit. Om de bara förstod, men det kommer de aldrig att förstå.

Thornberg, Kristersson, miljöaktivister m.fl. Ni gör jobb för att få lön. Så långt okej. Men vad inbillar ni er för övrigt... Att ni kan få stopp på skjutningarna i förorterna...?
Är ni helt jävla rubbade i skallen eller vad är ert problem! Ni kan för fan inte ändra naturlagarna. De kulor som skjuts avlossas för att universum är som det är och det kan ni inte göra så mycket som en enda atom åt. Period! Uppfattat eller inte?

Med andra ord tycker jag att ni ska gå hem och reflektera över detta. Inte bara reflektera, utan även inse att det som står skrivit är sant. Ni kan faktiskt inte göra någonting alls åt något öht. Tyvärr.

Du verkar inte vara intresserad, du verkar bara vilja ventilera dina frustrationer.
Citera
2021-11-02, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du verkar inte vara intresserad, du verkar bara vilja ventilera dina frustrationer.
Jag är mycket intresserad men det räcker inte med att bara ett fåtal är det för att komma framåt. Alla måste bidra. Frustrerad över att få gör det.
Citera
2021-11-02, 17:44
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag är mycket intresserad men det räcker inte med att bara ett fåtal är det för att komma framåt. Alla måste bidra. Frustrerad över att få gör det.

Varför är du frustrerad? Eller snarare, varför är "de stora frågorna" viktigt för dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in