2022-07-15, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Underbart att du svarade och att det har gått så bra!
Har Alfons mormor och morfar klarat av att hjälpa till mer eller är du fortfarande ensam med allt?

Du är oerhört stark och en människa av enormt kaliber. Hatten av.
Och dröjande svar är inget du skall be om ursäkt för, du har fullt upp som det är.

Fortsätt så!

Mormor och morfar har helt klart blivit bättre. De brukar gå en promenad med honom vid hans andra nap på eftermiddagen vilket hjälper väldigt mycket. Så det går framåt.

Tack, det var snällt skrivet. Jag är dock ganska övertygad om att alla i en liknande situation hade klarat det minst lika bra. Man orkar och klarar mer än vad man tror när det verkligen behövs och när det gäller ens barn.
Citera
2022-07-15, 07:18
Medlem
LeCastles avatar
Vad glad jag blev att det har gått bra!
Blev lite orolig när en i tråden nämnde adoption.
Det är mycket jobb men det är värt det!

Ägna allt fokus åt Alfons så att han blir en välmående och frisk individ.
Bland det värsta som kan hända ett barn är att mista en förälder men han kommer inte komma ihåg det. Se sen fan till att hitta en bra mamma i framtiden som kommer älska honom.

Fortsatt lycka till!
Citera
2022-07-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.Abloh
Hej,

För ungefär 4 månader sedan föddes min son, Alfons. Födseln gick bra och smärtfritt fysiskt för både min fru och Alfons. Alla mådde vi bra och vi fick åka hem 36 timmar senare. Allt var verkligen fantastiskt.
9 dagar efter födseln omkom min fru i en olycka.
Alfons har så klart varit en enorm tröst i detta, även fast jag i princip grinat mig själv till sömns varje natt har vetskapen om att bli väckt på natten och få lägga honom i min famn och mata honom gjort det lättare att ta sig igen sorgen.

Men senaste två veckorna har han varit extremt grinig, han gråter i princip hela sin vakna tid och inget jag gör får honom att sluta gråta. Han kan vakna upp och gråta på nätterna också.
Jag har pratat med BVC, följt deras råd och tips och det verkar som Alfons är inne i språng 4. Själv tror jag att han saknar sin mamma, kan det stämma?

Under hela mitt liv har jag varit fysiskt aktiv, just nu består min fysiska aktivitet av promenader med Alfons.
Jag glömmer även bort att äta titt som tätt och gått ned 4 kg.
Jag känner verkligen att jag inte orkar mer snart.
Min mamma bor i Brighton (dessutom har vi ganska usel kontakt) och min pappa är död, likaså mina mor- och farföräldrar. Jag är alldeles för "feg" för att be utomstående om hjälp.
Jag bor 64 mil från min uppväxtort tack vare jobb och har således inga nära vänner i närheten jag kan be om hjälp.

Finns det något jag kan göra eller är det bara kämpa på? "Efter regn kommer solsken" och så vidare..

Jag tror detsamma som du. Alfons saknar sin mamma.
Moderskapet har tyvärr nedvärderats i vår kapitalistiska värld där fenomen som surrogat och adoption är vanligt och omsätter otroligt mycket pengar. Självklart kan man i en sådan värld inte belysa den sanna vikten och betydelsen av spädbarns anknytning till modern.

Jag vill beklaga sorgen, be dig att finnas där för din son (även om du aldrig kan ersätta modern så kan du erbjuda trygghet) samt be dig att absolut inte överlämna honom i någon annan främmande människas vård i detta läge. Alfons är viktigare nu så kämpa på för din sons skull.
Citera
2022-07-15, 14:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag är hemma med sonen om dagarna medan hans mamma jobbar (han är lite äldre än Alfons) och bara tanken på att behöva försöka förklara att mamma inte kommer hem är helt orimligt tragisk.

Jag hoppas att jag aldrig hamnar i samma sits och har extremt stor respekt för att du kämpar vidare genom det här. Ni kommer antagligen få en väldigt stark relation framöver, bättre än de flesta pappor och söner, en klen tröst men ändå.
Citera
2022-07-15, 15:01
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag tror detsamma som du. Alfons saknar sin mamma.
Moderskapet har tyvärr nedvärderats i vår kapitalistiska värld där fenomen som surrogat och adoption är vanligt och omsätter otroligt mycket pengar. Självklart kan man i en sådan värld inte belysa den sanna vikten och betydelsen av spädbarns anknytning till modern.

Jag vill beklaga sorgen, be dig att finnas där för din son (även om du aldrig kan ersätta modern så kan du erbjuda trygghet) samt be dig att absolut inte överlämna honom i någon annan främmande människas vård i detta läge. Alfons är viktigare nu så kämpa på för din sons skull.
Sakna sin mamma? Hon omkom 9 dagar efter födseln. Skulle bli ytterst förvånad om han ens minns att hans mamma existerat.
Citera
2022-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Sakna sin mamma? Hon omkom 9 dagar efter födseln. Skulle bli ytterst förvånad om han ens minns att hans mamma existerat.

Självklart saknar han sin mamma. Han har bott i hennes mage i 9 månader, hört hennes röst osv.
Citera
2022-07-15, 20:30
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Självklart saknar han sin mamma. Han har bott i hennes mage i 9 månader, hört hennes röst osv.
Du vet att ljudet blir förvrängt va? Skulle snarare bli en chock att höra mammas röst utanför magen. Sakna mamma-teorin håller inte.
Citera
2022-07-16, 16:11
Medlem
Citat:
Du vet att ljudet blir förvrängt va? Skulle snarare bli en chock att höra mammas röst utanför magen. Sakna mamma-teorin håller inte.

Din åsikt. Absolut inte min. Modern är viktigare än vad vårt samhälle vill göra gällande. Det är jag helt övertygad om. Och samhällets nedvärderande av moderskapet förgör barnen, mödrarna och hela vår värld.
Citera
2022-07-16, 16:28
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Din åsikt. Absolut inte min. Modern är viktigare än vad vårt samhälle vill göra gällande. Det är jag helt övertygad om. Och samhällets nedvärderande av moderskapet förgör barnen, mödrarna och hela vår värld.
Bah. Barn behöver inte sina mammor. Räcker med en person som bryr sig om barnet. Känner en familj som lämnade ett barn till någon släkting en vecka för att barnet sedan inte ville lämna den "nya mamman".

Hade jag fått välja hade kvinnorna fått föda barnet och sedan när situationen stabiliserat sig så ska dom börja jobba medan barnet är på ett minidagis innan dom fyller två år. Efter två år kan dom börja på dagis. Mycket mer effektiv hantering av resurser i samhället.
Citera
2022-07-16, 16:33
Medlem
Citat:
Bah. Barn behöver inte sina mammor. Räcker med en person som bryr sig om barnet. Känner en familj som lämnade ett barn till någon släkting en vecka för att barnet sedan inte ville lämna den "nya mamman".

Hade jag fått välja hade kvinnorna fått föda barnet och sedan när situationen stabiliserat sig så ska dom börja jobba medan barnet är på ett minidagis innan dom fyller två år. Efter två år kan dom börja på dagis. Mycket mer effektiv hantering av resurser i samhället.

Din åsikt är naturligtvis mer vanlig i vår värld än min. Det innebär dock inte per automatik att din och många andras åsikt är den rätta. Jag är full och fast övertygad om att anledningen till att barn mår sämre och sämre i den moderna världen är att vi har nedvärderat det unika moderskapet och dess enorma betydelse för barns hela livsutveckling.
Citera
2022-07-16, 16:33
Medlem
Citat:

Haha passande nick du har!
Citera
2022-07-16, 16:34
Medlem
Citat:
Din åsikt är naturligtvis mer vanlig i vår värld än min. Det innebär dock inte per automatik att din och många andras åsikt är den rätta. Jag är full och fast övertygad om att anledningen till att barn mår sämre och sämre i den moderna världen är att vi har nedvärderat det unika moderskapet och dess enorma betydelse för barns hela livsutveckling.

Mycket sannolikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in