2021-11-01, 11:45
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Antingen har vi ett förnamn vi inte valt själva.
Eller också har vi ett smeknamn som vi inte valt själva.

Är inte ens namn en stor del av ens identitet? Kan inte ett namnbyte stärka självkänslan?
Kanske kan det symbolisera att man är klar med det gamla livet och redo för det nya.
Kanske vill man börja om på nytt, ett nytt land, en ny stad, ett nytt namn.

https://www.bustle.com/articles/125617-7-ways-your-name-affects-your-opportunities-in-life

- You Earn More If Your Name Is Shorter
- A "White" Name Is More Employable Than A "Black" One
- An Easy-To-Pronounce Name May Get You More Promotions
- Using Your Middle Initial Makes People Think You're More Intelligent

Allt fler svenskar byter namn (2015):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/allt-fler-svenskar-byter-namn

"Allt fler byter namn i Sverige. Både förnamn och efternamn är populärt att byta. Förra året ansökte 8 500 svenskar om namnbyte."

" Karin Jansson i Umeå la till ett mellannamn av det ovanligare slaget.
– Jag la till Grisejente som mellannamn. Det användes av mig som en nedsättande kommentar och jag tyckte om det. Jag gillar grisar, det är intelligenta djur som är lite äckliga och det tilltalade mig, säger Karin Jansson."

Några exempel på kändisar som bytt namn:

Farrokh Bulsara = Freddie Mercury
Eric Bishop = Jamie Foxx
Lizzie Grant = Lana Del Rey
Enrique Morales = Ricky Martin
Magnus Bard = Alexander Bard

Scenen där George i Seinfeld vill bli kallad T-bone:

https://www.youtube.com/watch?v=E5ibSvOWAMg

Har du bytt namn?
Har du funderat på det?
Tror du att ett namnbyte skulle förändra nånting?
Tänk om det är ditt förnamn som håller dig tillbaka? Med ett fräckare namn kanske du hade fått ligga mer, tjänat mer pengar och allting hade gått din väg.

Borde det kanske vara en slags ritual att i samband med att man blir myndig får man välja ett nytt namn eller behålla sitt gamla.
Senast redigerad av Rymdstyrelsen 2021-11-01 kl. 11:48.
Citera
2021-11-01, 11:52
Avstängd
Det gamla hänger ju med ändå, alla betyg, referenser, arbetsgivarintyg osv. Skapar snarare mer problem, eftersom du framstår en idiot varje gång du ska förklara namnbytet. Du ska hedra dina föräldrar, som valt ditt/dina namn.
Citera
2021-11-01, 12:02
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det gamla hänger ju med ändå, alla betyg, referenser, arbetsgivarintyg osv. Skapar snarare mer problem, eftersom du framstår en idiot varje gång du ska förklara namnbytet. Du ska hedra dina föräldrar, som valt ditt/dina namn.

Man kan ju behålla tidigare namn men ta ett nytt som tilltalsnamn.
Citera
2021-11-01, 12:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Att bögar byter namn är rätt vanligt (narcissism och fåfänga). Så jämför dig inte med dessa.
Det samma gäller musiker och filmstjärnor.

Om dina föräldrar döpt dig till något konstigt typ paprika kan jag förstå det. Men är det ett vanligt namn är det antagligen inte dig själv du trivs med och inte namnet.
Citera
2021-11-01, 12:09
Medlem
Homer byter namn till ett mer respektingivande:

https://m.youtube.com/watch?v=BSVms6cT9nk

Blir man automatiskt en mer framstående forskare, om namnet byts ut till exempel?

"Karolinskas framstående corona-forskare, Max Power, avslöjar senaste forskningsrapporterna"
Citera
2021-11-01, 12:35
Medlem
cleovarnamnets avatar
Bra trådstart! 👍🏻 🙂

Jo, ens namn är ju en stor del av ens identitet. De få personer jag känner till - dock känner jag dem inte personligen - som har bytt förnamn har nog samtliga haft smärre psykiska problem. (Menar inte att de är galna, men en hade anorexia, en annan svåra uppväxtförhållande vederbörande fortfarande led av.) Antar att ett namnbyte då kan fungera som en övergångsrit och nystart? …eller också hatar man helt enkelt sitt namn.

För övrigt:
Min farfar hette Leon + judiskt efternamn som liten och dog som Åke + västerländskt efternamn. Också ganska sorgligt. Inget ont om namnet Åke, eller om vårt nuvarande efternamn, men trist att känna ett behov av att dölja sin härkomst - eller kanske snarare ”släta över” eller ”balansera” sitt ursprung, då utseendet ändå var/är talande.
Citera
2021-11-01, 12:51
Medlem
Tänker mig att en stor anledning till namnbyte är att föräldrar väljer ett så jäkla konstigt namn åt en. Vissa namn kan rimmas med en drös olämpliga saker, och andra namn är bara som utlagt för mobbning.

Jag hade en kompis när jag var liten som hade något riktigt afrikanskt efternamn (tror hans föräldrar kom från Zimbabwe). Han hatade det så mycket att han tvingade sina föräldrar att gå med på namnbyte till ett svenskt. Det hade ju inte varit några konstigheter att heta något typiskt afrikanskt i Afrika, men föder man och låter sin unge växa upp i ett land som Sverige (där barn i allmänhet är riktigt elaka mot varandra) så borde man ta sitt ansvar som förälder och ge ungen ett drägligt namn som passar i samhället.

Men det är ju inte bara ungar med utländska namn som är utsatta. Talar vi om svenska namn så är det ju främst tjejer som får typiska "tant-namn" som råkar illa ut på den fronten. Tänk att döpa sin unge till t ex Britta eller Rut 2021.

Som tidigare nämnts i tråden, handlar väl de flesta namnbyten om en "nystart" i dess olika former.
Citera
2021-11-01, 13:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen

Är inte ens namn en stor del av ens identitet? Kan inte ett namnbyte stärka självkänslan?
Kanske kan det symbolisera att man är klar med det gamla livet och redo för det nya.
Kanske vill man börja om på nytt, ett nytt land, en ny stad, ett nytt namn.

Tudelat problem. Dels så kan det säkert gynna en att skaffa ett artistnamn som passar t ex musikgenren. Sedan byter ganska ofta de med utländskt klingande namn till ett mer amerikanskt namn i USA. De får det lättare då. Det är fler än man tror som skaffar sig ett annat namn eller gör ett amerikanskt klingande smeknamn på sitt namn. Då känner jag att man gör det lite för andra, för att de ska se en som en inföding.

Sedan är det mer som jag själv som har ett väldigt generationstypiskt förnamn. Jag vantrivs extremt med det och jag har varit på gång att byta namn flera gånger, tänkte byta mitt andranamn och kalla mig för det, bytte jag bort mitt förstanamn skulle ju hela släkten gå i taket. Men det blev tyvärr inte av och nu känner jag att det är lite sent. Annars hade jag varit superbekväm med ett annat namn. Jag kanske inte skulle bli något mer än vad jag är idag med det nya namnet men det skulle vara som att ta av sig finkläder som skaver och sätta på sig vardagskläder. Allt skulle bli enklare.

Men det är ändå ingen som kallar mig för mitt förstanamn, har massa smeknamn som funkar bra. Enda gången mitt namn används är av familj och myndigheter och när de säger mitt namn har jag slutat reagera. Så jag får påminna mig om att jag heter det där äckliga namnet.
Citera
2021-11-01, 13:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Borde det kanske vara en slags ritual att i samband med att man blir myndig får man välja ett nytt namn eller behålla sitt gamla.

Ja herregud. Det vore perfekt. Har haft samma tanke med. Bara att jag tyckt man skulle få byta tidigare. Att ens första namn bara var en placeholder.

Det är egentligen helt sjukt att någon annan ska bestämma namnet.
Citera
2021-11-01, 13:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja herregud. Det vore perfekt. Har haft samma tanke med. Bara att jag tyckt man skulle få byta tidigare. Att ens första namn bara var en placeholder.

Det är egentligen helt sjukt att någon annan ska bestämma namnet.

Jag tänkte direkt på falang-systemet i Divergent. En årlig sammankomst i en stor sal där föräldrarna tittar på när barnen måste välja en ny falang vid 16 års ålder. Antingen den man föddes in i, eller en helt annan.
Citera
2021-11-02, 00:01
Medlem
Citat:

Några exempel på kändisar som bytt namn:

Farrokh Bulsara = Freddie Mercury
Eric Bishop = Jamie Foxx
Lizzie Grant = Lana Del Rey
Enrique Morales = Ricky Martin
Magnus Bard = Alexander Bard

Det där är ju deras artistnamn som de använder för att få fler (amerikanska) fans. Du kan lägga till Elton John till din lista. Men för att återgå till verklga namnbyten så kan man ju fråga sig varför man inte ska byta förnamn? Nordamerikas indianer bytte ju namn när de hamnade i en nya faser i livet. Livet i Europa går väl egentligen ut på samma sak som Nordamerikas prärier, så en ny fas borde ge ett nytt namn.
Citera
2021-11-02, 00:10
Medlem
Känner mer att byta namn hade varit att svika mig själv och fly. Då jag hatat mitt namn förut pga dålig självkänsla antagligen så gav det mig obehag att ens nämnda eller nån nämner mitt namn. intalad under barndomen att man är en hemsk människa från ena föräldern.

Men jag känner aldrig så längre när jag säger eller hör mitt namn. Känns som mitt namn är nytt, okänt. Bredvid min identitet typ. utanför mig. Och stör mig inte alls på det. Till och med gillar det. Så antagligen för jag gillar mig själv mer. Blir typ förvånad när jag hör det, oj visst ja sådär heter jag, det lät nytt.

Min självkänsla blev bättre med åldern, och psykedeliska som lsd och svamp garanterat och meditation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in