Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-30, 00:11
Medlem
Varför skriver folk på forum? För att att vädra sina åsikter, klaga på något, ställa frågor, ge sina åsikter om något speciellt eller diskutera ett ämne grundligt. Jag anser inte att något av detta är fel men det är kanske bara vissa diskussioner som är verkligt givande...

En sådan diskussion innebär att man kanske kommer fram till något nytt eller att bägge parter vet mer efteråt än de gjorde innan. Enligt Sokrates så visste människor allt innan de föddes, men badade sedan i glömskans flod. Syftet med hans dialoger var delvis att återvinna dessa minnen.

Jag tror inte helt på det, om man inte ser det symboliskt. Jag tror dock att man genom diskussion alena kan komma fram till mycket. Det är mycket vi vet som vi "inte vet att vi vet". Genom att diskutera det kan vi hypotesera om saker och finna svar. Ja, jag tror nästan att alla svar ligger inom räckhåll för den som söker.

Ibland om jag vill veta något så resonerar jag om det själv och kommer sedan fram till ett svar. Det kan vara inom områden där jag inte känner till nog kanske men kan ge ett "educated answer". Men man kan egentligen fråga sig själv vad som helst, och därigenom möjligen faktiskt få svar på några av livets gåtor. Sen om man gör det ihop med andra kan man kanske finna ännu mer...

En fråga jag svarat på är "kan något tillfälligt ha mening?". Svaret är "ja, men meningen är tillfällig". Jag har också kommit fram till en hel del annat men det är inte viktigt nu...

Så jag ser detta med diskussion som något som ibland kan vara väldigt viktigt. Som jag skrev kanske svaren på alla livets gåtor bara finns på en armlängds avstånd? Men forum är mer än det, från det stora till det lilla och från det viktiga till det mindre viktiga.

Varför skriver ni på forum? Har ni något högtflygande syfte med det, vill förmedla viktig information eller deltar bara mest som underhållning?
Senast redigerad av Snobird 2021-10-30 kl. 00:16.
Citera
2021-10-30, 00:16
Tristess.
Citera
2021-10-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlatlinedSvensson
Tristess.

Men blir det mindre tråkigt efter?
Citera
2021-10-30, 00:19
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men blir det mindre tråkigt efter?
Nej men man gör åtminstone något. Skriva dagbok och blogg som ingen läser eller besvarar är förutom tråkigt dessutom inte utvecklande.
Citera
2021-10-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlatlinedSvensson
Nej men man gör åtminstone något. Skriva dagbok och blogg som ingen läser eller besvarar är förutom tråkigt dessutom inte utvecklande.

Visst, men ibland läser folk en blogg plus den som har den behöver följa nästan inga regler.
Citera
2021-10-30, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Visst, men ibland läser folk en blogg plus den som har den behöver följa nästan inga regler.
Jo jag hade en blogg innan men det kändes bokstavligen dött. Jag är inget influencers material så jag hade två eller tre besökare per dag, varav en var min mamma.
Om jag så bara påverkar ett tiotal i rätt riktning med det jag skriver så gör jag dessutom en god gärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in