2021-11-02, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Jag håller med dig, folket födda kring de årtal du nämner kan vara riktiga idioter. Att de måste vända på kronorna som de nämner i kommentarsfält är ett riktigt skämt. De bor i ett av de rikaste landet i världen och har mer pengar och mat än större delen av människorna på jorden. Jag tror att detta har blivit bättre med nyare generationer. Som inte köper en triss eller spelar på hästar varje helg. Lägger pengar på aktier/fonder
Instämmer. Jag föddes i en typisk arbetarklassfamilj. Varken far eller mor hade några pampiga jobb innan de gick i pension. Farsan inom service, morsan inom äldrevården. Att få trisslotter i grattiskorten var därför inget ovanligt. Antar att det är här som jag fick en rejäl tankeställare. Att hålla tummarna för att det kommer att lösa sig med hjälp av tur eller öde.

Jag skaffade mig därför en utbildning inom en nischad bransch där jag i dagsläget tjänar över snittet med en stadig löneutveckling. Samma gäller min sambo. Var det svårt? Nej. Kan ungefär vem som helst idag ta samma rutt? Absolut. Det är för mig helt orimligt att tillhöra min generation (90-talist) och upprepa samma mantra som 50-70-talisterna. Det är inte svårt eller omöjligt att höja sin levnadsstandard till önskad nivå i Sverige om man föds med genomsnittliga förutsättningar (fysiskt och psykiskt frisk).

De främsta problemet är som du nämner; brist på ekonomiskt ansvar. Jag hade aldrig köpt en trisslott eller spelat bort mina pengar i hopp om att eventuellt vinna tillbaka dem. Det är ett spel som man sällan (läs: realistiskt aldrig) vinner. Om man inte nyttjar sina pengar väl så får man stå sitt kast. Vill du hellre slösa dina pengar på quick-fixes och se potentiella snabba resultat så är det upp till dig - men klaga då inte på att du förtjänar så mycket mer. Usch för detta tänket. Får verkligen hoppas att de nästkommande generationerna motar bort det här tankesättet.
Citera
2021-11-03, 06:13
Medlem
Jag bryr mig om pengar. Okej?
Vet inte varför jag viftar bort det.
Vad består min jävla vardag utav? Helvete bara. Klart som fan att man hade hittat ett värde i det. Med det sagt, glöm inte att det är det är ett fiktivt komplement. Är som det är.
”Roten ur att vara ifred” är vad jag skulle säga idag. Inte mer än så.
Man kan aldrig vara ensam, så är det bara. Däremot kommer man väldigt nära med att kunna göra en del.
Förresten; håll tyst bara.

Trött på att försöka vifta bort det.
Men men, med det sagt. Jag tycker åtminstone att detta stämmer i vanliga fall.
Stordåd är någonting helt helt annat.
Elon musk suger kuk.
Längtar tills vi dör just nu.
Fy helvete vilken äcklig hor värld.

Hoppas man aldrig är återfödd. Vill verkligen se livet flyga ut ur allihopa på naturlig basis.
Vad ni fucking leker dumma.
Jag såg direkt vilken idiot min pappa var i sina SISTA ord. Ni är verkligen omöjliga.

Jag ska bevisa att min osympatiska sida är stor och helt naturlig trots allt. Jag påverkar världen mer än vad en neger Gates nånsin kan göra.

Jag ska få hjälp med stora stora översittare. Vänta ni bara. Jag vet precis vad ni vill med allt.

Jag väntar inte på ett ”annars”
Sånt är bara trams som är utanför min livstid ändå.
Ingenting kommer hända.
Det kokar i mig. Jag bär på en hel värld och lite till. Säg vad ni vill.
Senast redigerad av Eminalshewani 2021-11-03 kl. 06:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in