2021-10-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Tror ni svensken kommer vakna upp nu en masse och inse att han blivit både rånad och rövknullad? Det tror inte jag.

De flestas reaktion över massinvandringskatastrofen: "Se där. Vem hade kunnat tro det? *axelryckning*. Nå vi ha det ju så bra ändå."
Folk i allmänhet är inte speciellt upplysta om vad som sker, de flesta vill ty sig till auktoriteter så de slipper tänka själv. Om det ska ske någon förändring måste folk organisera sig, inse att de politiska partierna inte är förändringsbara.
”Spontana” folkuppror är en myt.
Citera
2021-10-30, 09:57
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vi får vara tacksamma att två tunga akademiska titlar som docent och professor lyckats utreda denna tunga fråga sedan 2016! Anmäl nu er till det "lanseringswebbinarium" som det flaggats för i rapporten, så att ni inte missar att ta till er den kunskap som lanseras i den.

Jag vill dock påminna om att den alternativa kompetens som finnes här på Flashback redan frekvent informerat om självförsörjningsproblemet sedan 2016. Men vi hade väl bara "tur" som kom till samma slutsats som dessa akademiska höjdare i Lund?

Skönt ändå att se att forskarna kommit fram till åtgärder som ska bryta utanförskapet: "insatser som sänker kostnaderna för arbetsgivarna att anställa liksom fler enkla jobb och lärlingsplatser."

Inte för att jag vill regna på paraden, men på min arbetsplats har jag en individ som vi får betalt för att ha anställd, och han är då fan mer en belastning än en tillgång. Så hur "enkelt" ska ett jobb vara för att vara meningsfullt att utföra?

Men det är klart, skicka ut dom på svedjebruk och fåravel och stryp bidragskranen helt. Det är i varje fall min medicin, Flashback-forskare som jag är. Men vad vet väl jag, som har genomgått livets hårda skola, en smula högskola, samt är Svärjje-vän.

Ja, lite så kan jag tycka (men förbaskat svårt ändå, saknar ju högre utbildning trots allt)
Citera
2021-10-30, 10:01
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Ja, lite så kan jag tycka (men förbaskat svårt ändå, saknar ju högre utbildning trots allt)
Det kanske är så att det ibland inte är någon fördel att ha en högre utbildning? Tvärtom så har man väl mer att förlora när man har en titel och ett jobb där man måste följa med strömmen.

Att det tagit 5 år att komma fram till en självklar slutsats för akademikerna har snarare att göra med att det idag är en bättre jordmån för att säga den självklara sanningen.
Citera
2021-10-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ny rapport om pensionsräddarna från 3e världen.

https://entreprenorskapsforum.se/2021/10/29/ny-rapport-langt-kvar-till-sjalvforsorjning-%e2%80%a8/

”Genomsnittsindividen född utanför västvärlden blir aldrig självförsörjande över sin livscykel”.

Ur sammanfattningen på PDFn.

Det hela är väldigt avvikande från tidigare rapporter.

Att diskutera:
Rapporten som sådan.
Hur illa är det med tanke på den mängd personer som kommit de senate åren.
Varför kommer rapporten först nu?
Totalt sett är inte invandringen till Sverige lönsam utan en stor kostnad som påverkar hela välfärdssystemet negativt.

Självklart finns det flera invandrare som är lönsamma och bidrar, det är ju till exempel de som SVT, DN och Aftonbladet lyfter fram i sina återkommande agendaskapande artiklar.

Dock är det ett faktum att det stora antalet bidragstagare bland invandrare belastar det svenska samhället enormt.

Höjning av pensionsåldern, kris inom skolan, kris inom polisen, kris inom sjukvården är några exempel på vad som händer när resurser flyttas till bidragssektorn.

Politik handlar främst om fördelning av skattefinansierade resurser och landar alltid i att man ställer grupp mot grupp, hur mycket Löven-Lööf-Bolund än förnekar detta faktum. En begränsad kaka skall fördelas och S MP Lööf har valt att fördela ett stort kakstycke till invandrare i stället för till andra samhällsgrupper- och funktioner.
Citera
2021-10-30, 10:45
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Va? Är inte invandringen lönsam?

Men dom sa ju att...

Måste faktiskt erkänna att jag också är totalt chockad. Hur är detta möjligt?
Citera
2021-10-30, 10:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant rapport som är väl värd att studera, men visst måste det rimligtvis bero på när i livet man kommit till Sverige?

Kommer man som somalisk kvinna i 45-årsåldern, då är det helt orimligt att tro att man ska bli självförsörjande och nettobetalare under sin livstid.

Kommer man som 18-20-årig afghansk kille, då är det lika orimligt att tro att denne inte ska bli självförsörjande och nettobetalare under sin livstid.
Citera
2021-10-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Måste faktiskt erkänna att jag också är totalt chockad. Hur är detta möjligt?

Hur kan analfabeter och terrorister som inte jobbar kosta? Borde inte skolan försöka minska antalet läskunniga och utbildningsnivån i samhället?

Chockerande.... hur kan något som är negativt om det vore svenskar inte tvärtom vara positivt och en vinst om man har en annan kultur/hudfärg?

Ska inte pensionsåldern sänkas snart?
Citera
2021-10-30, 10:59
Medlem
Sverige borde utveckla en modell där vi betalar individer en summa mot att de avsäger sig medborgarskapet, sätter sig på ett flyg ut ur landet och lovar att aldrig samt förbjuds att någonsin återvända till Sverige.
Citera
2021-10-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant rapport som är väl värd att studera, men visst måste det rimligtvis bero på när i livet man kommit till Sverige?

Kommer man som somalisk kvinna i 45-årsåldern, då är det helt orimligt att tro att man ska bli självförsörjande och nettobetalare under sin livstid.

Kommer man som 18-20-årig afghansk kille, då är det lika orimligt att tro att denne inte ska bli självförsörjande och nettobetalare under sin livstid.

Afghaner är väl bland den sämsta gruppen i världen, skulle tippa på näst sämst efter somalier. Klanland, dåligt utbildade med lågt humankapital. Har du pratat med en Afghan?

Hur många knarkar och är brottslingar? Varför är inte Afghanistan ett blomstrande land som har så pass många unga afghaner ( gynnsam befolkningsstruktur)?

Sveriges behov av Afghaner = 0.
Citera
2021-10-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Sverige borde utveckla en modell där vi betalar individer en summa mot att de avsäger sig medborgarskapet, sätter sig på ett flyg ut ur landet och lovar att aldrig samt förbjuds att någonsin återvända till Sverige.

En person kan få 30 000 kr och en familj max 75 000 enligt migrationsverkets hemsida men verkar bissart nog vara för de som fått avslag och inte de som blivit beviljade.

Inflödet måste strypas innan liknande införs som du föreslår, vore en nettovinst även rent ekonomiskt.
Citera
2021-10-30, 11:09
Medlem
Citat:
Varför kommer rapporten först nu?

För nu är "mission completed" och det går inte att återställa eller backa.
Hade man berättat detta innan (vad man givetvis visste) så hade planen riskerat spolierats.

Det säger sig självt - västländerna har under mer än 10 år sett hur automatiserng/digitalisering (vad man vill kalla det) leder till arbetslöshet och ett kraftigt minskat behov av arbetskraft vilket rationellt bara kan lindras med att INTE öka befolkningen och definitivt inte med analfabeter eller svårutbildat folk.

Det är ren och skär ondska men vi kan knappast lasta de som kommer. De kommer för att de får komma och dessutom lockas hit.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-10-30 kl. 11:14.
Citera
2021-10-30, 11:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Afghaner är väl bland den sämsta gruppen i världen, skulle tippa på näst sämst efter somalier. Klanland, dåligt utbildade med lågt humankapital. Har du pratat med en Afghan?

Hur många knarkar och är brottslingar? Varför är inte Afghanistan ett blomstrande land som har så pass många unga afghaner ( gynnsam befolkningsstruktur)?

Sveriges behov av Afghaner = 0.

Om jag har "pratat med en afghan"? Det jobbar två killar med afghansk bakgrund på min utvecklingsavdelning, ca 100 pers totalt. Båda kom till Sverige från Afghanistan i mitten av 10-talet och har sedan dess pluggat på högskolan och jobbar nu som sagt sedan något år som mjukvaruutvecklare. Lön ca 35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in