2021-10-28, 13:12
  #1
Medlem
Hej, försöker förstå ett certifikats pris/värde. Ett bull certifikat ska följa index(terminen) inkluderat dess hävstång.

När omx30 står i -0,60 är Bear OMX 20 ava 16 respektive 15 +15,15 % respektive 14,88 %. Tycker inte alltid dessa certifikatet följer sitt index men hör har vi likadana som har olika procentuell ökning (ibland är skillnaden större). Borde de inte vara + 12 % (0,6 x 20).

Missar uppenbart något och vet inte hur man ska räkna men tacksam för svar.
Citera
2021-10-28, 13:39
  #2
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Hej, försöker förstå ett certifikats pris/värde. Ett bull certifikat ska följa index(terminen) inkluderat dess hävstång.

När omx30 står i -0,60 är Bear OMX 20 ava 16 respektive 15 +15,15 % respektive 14,88 %. Tycker inte alltid dessa certifikatet följer sitt index men hör har vi likadana som har olika procentuell ökning (ibland är skillnaden större). Borde de inte vara + 12 % (0,6 x 20).

Missar uppenbart något och vet inte hur man ska räkna men tacksam för svar.
Det är omöjligt att räkna exakt på certifikat, då hävstången ändras under dagen.
Läs noga på t.ex. denna sidan för BEAR OMX X20 AVA 16: https://etp.morganstanley.com/SE/SV/product-details/GB00BL08BL88

Dom har ett mål att hävstången ska vara x20, men det är så gott som aldrig du får exakt det, just nu när jag skriver detta är den t.ex. 17,68, mer än 10% för lite .

Hävstången kan variera kraftigt, här är t.ex. ett bull certifikat där hävstången ~3x högre än målet på x20, det är alltså ca 15% för mycket:
https://etp.morganstanley.com/SE/SV/product-details/GB00BL02GT32

Som du ser är alltså hävstången högre för bullcertifikat när börsen går ner och lägre för bearcertifikat.
__________________
Senast redigerad av TheRiddle- 2021-10-28 kl. 13:41.
Citera
2021-10-28, 14:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Det är omöjligt att räkna exakt på certifikat, då hävstången ändras under dagen.
Läs noga på t.ex. denna sidan för BEAR OMX X20 AVA 16: https://etp.morganstanley.com/SE/SV/product-details/GB00BL08BL88

Dom har ett mål att hävstången ska vara x20, men det är så gott som aldrig du får exakt det, just nu när jag skriver detta är den t.ex. 17,68, mer än 10% för lite .

Hävstången kan variera kraftigt, här är t.ex. ett bull certifikat där hävstången ~3x högre än målet på x20, det är alltså ca 15% för mycket:
https://etp.morganstanley.com/SE/SV/product-details/GB00BL02GT32

Som du ser är alltså hävstången högre för bullcertifikat när börsen går ner och lägre för bearcertifikat.

Ok, hävstången ändras i realtid alltså (hade förstått det som att den ändrades efter varje dag vilket inte skulle vara ett problem om man inte håller över natten). Bear 20 ava 16 hade alltså innan (mot ex ovan) en hävstång över 20 (därför ökat mer än 12 %) och nu är den under.

Man undrar ju om de sätter i system att nästan alltid ge sämre hävstång i "fel riktning" för kunden så att de tjänar mer pengar.

Man bör kanske undvika dessa produkter.

Edit: ser bara daglig hävstång 20 (hittar inte 17,68) siffran.
__________________
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-10-28 kl. 14:11.
Citera
2021-10-28, 14:12
  #4
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Ok, hävstången ändras i realtid alltså (hade förstått det som att den ändrades efter varje dag vilket inte skulle vara ett problem om man inte håller över natten). Bear 20 ava 16 hade alltså innan (mot ex ovan) en hävstång över 20 (därför ökat mer än 12 %) och nu är den under.

Man undrar ju om de sätter i system att nästan alltid ge sämre hävstång i "fel riktning" för kunden så att de tjänar mer pengar.

Man bör kanske undvika dessa produkter.
Det finns så många nackdelar mot att handla dom här certifikaten att du så gott som är garanterad att förlora på dom ju mer du handlar dom. Så ja, du bör undvika dom. Handla terminerna istället, mycket billigare och mycket mer genomskinligt exakt vad du kan förvänta dig.

Edit: Leta upp ditt certifikat i den här listan och kolla på kolumnen "hävstång" då: https://etp.morganstanley.com/SE/SV/produkter?f_pc=LeverageProducts&f_pt=ConstantLever age&f_isLong=false&f_asset=OMX_Index&p_s=10&s_c=c_ factor&s_o=desc&p_n=1
__________________
Senast redigerad av TheRiddle- 2021-10-28 kl. 14:15.
Citera
2021-10-28, 14:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Det finns så många nackdelar mot att handla dom här certifikaten att du så gott som är garanterad att förlora på dom ju mer du handlar dom. Så ja, du bör undvika dom. Handla terminerna istället, mycket billigare och mycket mer genomskinligt exakt vad du kan förvänta dig.

När man läser på sidor så står det överallt att ex med 5 x hävstång om index går upp 1 % så ökar värdet med 5 % men sen märker man att det kan bli mer eller mindre även under bara 1 dag ..... Värdet ändras inte lika ofta och snabbt som index ser jag också....

Det står en spead som är mellan köp och säljkurs (antar att man får den sämsta möjliga) och sen en spread under avgift (verkar motsvara courtage d.v,s en engångsavgift om jag förstår rätt).
__________________
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-10-28 kl. 14:21.
Citera
2021-10-28, 14:25
  #6
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
När man läser på sidor så står det överallt att ex med 5 x hävstång om index går upp 1 % så ökar värdet med 5 % men sen märker man att det kan bli mer eller mindre även under bara 1 dag .....

Det står en spead som är mellan köp och säljkurs (antar att man får den sämsta möjliga) och sen en spread under avgift (verkar motsvara courtage d.v,s en engångsavgift om jag förstår rätt).
Ja, det stämmer inte alls. Du får så gott som alltid mindre vinst och mer förlust.

Spreaden är helt och hållet en avgift market maker tar ut av dig ja. Dom kan även öka spreaden när dom vill och känner för det. Terminerna har mycket lägre spread, jämför t.ex. spreaden i denna terminen: https://www.avanza.se/terminer/om-terminen.html/1261349/omxs301k
mot ditt certifikat.
Citera
2021-10-28, 14:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ja, det stämmer inte alls. Du får så gott som alltid mindre vinst och mer förlust.

Spreaden är helt och hållet en avgift market maker tar ut av dig ja. Dom kan även öka spreaden när dom vill och känner för det. Terminerna har mycket lägre spread, jämför t.ex. spreaden i denna terminen: https://www.avanza.se/terminer/om-terminen.html/1261349/omxs301k
mot ditt certifikat.

Ok. Jag får läsa på och återkomma med frågor vid behov.

Ser redan nu att när börsen gåt ner 0,77 % (så hatar den du länkade till gått ner 0,67 eller 0,66 % ) så värdena verkar inte följa helt (här i positiv bemärkelse) men har kanske en anledning (ser ingen hävstång på denna).
Citera
2021-10-28, 16:26
  #8
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Ok. Jag får läsa på och återkomma med frågor vid behov.

Ser redan nu att när börsen gåt ner 0,77 % (så hatar den du länkade till gått ner 0,67 eller 0,66 % ) så värdena verkar inte följa helt (här i positiv bemärkelse) men har kanske en anledning (ser ingen hävstång på denna).
Om jag inte har fel så är det terminerna certifikaten använder för att hedga sina positioner. Så det är alltså egentligen terminer du köper när du köper certifikaten, fast med en massa extra avgifter och daglig ombalansering.
Terminerna på omxs30 har x100 hävstång.
Citera
2021-10-28, 17:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Om jag inte har fel så är det terminerna certifikaten använder för att hedga sina positioner. Så det är alltså egentligen terminer du köper när du köper certifikaten, fast med en massa extra avgifter och daglig ombalansering.
Terminerna på omxs30 har x100 hävstång.

Nu är olåst -0, 65 men värdet på OMX terminen - 0,60 utveckling. Vet du varför ?


Annat: den här terminen kan man köpa och sälja när som antar jag då motparten blir 2 olika personer?
Citera
2021-10-28, 17:35
  #10
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Nu är olåst -0, 65 men värdet på OMX terminen - 0,60 utveckling. Vet du varför ?


Annat: den här terminen kan man köpa och sälja när som antar jag då motparten blir 2 olika personer?
Terminerna går inte exakt som underliggande av lite olika anledningar, bla riskpremie, vad de som handlar terminen tror om framtida rörelser, utdelningar m.m. Det är ganska komplicerade instrument att förstå men i det stora hela går dom på ett ungefär som börsen. Certifikaten bygger ju på dessa instrument så dom går i varje fall inte mer fel än certifikaten.
Mer info: https://www.investopedia.com/articles/active-trading/070113/using-index-futures-predict-future.asp
Citera
2021-10-28, 17:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Terminerna går inte exakt som underliggande av lite olika anledningar, bla riskpremie, vad de som handlar terminen tror om framtida rörelser, utdelningar m.m. Det är ganska komplicerade instrument att förstå men i det stora hela går dom på ett ungefär som börsen. Certifikaten bygger ju på dessa instrument så dom går i varje fall inte mer fel än certifikaten.
Mer info: https://www.investopedia.com/articles/active-trading/070113/using-index-futures-predict-future.asp

Ok, tack för länken.
Citera
2021-10-29, 01:57
  #12
Medlem
Kan vi inte hyfsa diskussionen. Optioner/terminer följer det underliggande instrumentet 24/7, medan certifikat följer utveckligen under marknadstider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in