Citat:
Ursprungligen postat av
MoonInLeo
Utveckla gärna ifall du har mer kunskap och ge mig en riktig bild av hur genomsnittet bodde och levde år 1900, ifall du är så fruktansvärt upplyst. Du talar om de mest primitiva levnadsförhållandena, vissa lever så än idag så du vet.
Romarna använde t.ex mer vatten/person än vad vi använder idag.
Svenskarna lyckades gräva Göta kanal under 1800-talet, som historien säger.
Min poäng är att man sällan vet hur tidigare generationer levde.
Men du kanske kan förklara? Du kanske har svar på hur de lyckades gräva Göta kanal och bygga komplexa vattensystem, frakta bort all jord, spränga bort stenar, fälla träd, hantera stora skillnader i höjd i landskapet? Om du vet så vill jag höra.
Samma sak gäller egyptierna, åh det var slavar som byggde det.

ellerhur.

Vi pratar om 1900 nu.
Vill du veta hur värdelöst det fortfarande var gällande vatten i göteborg så står det här.
https://goteborg.se/wps/portal/start...vfallshistorik
1,5 miljoner svenskar emigrerade till Nordamerika , folk övergav sina bostäder för att trängas i storstäder där det var bostadsbrist.
Det fick lån av staten för att bygga småhus där de bodde trångt och jävligt.
All syn på lyx de hade då, har väl de flesta människor idag.
Rena kläder, rent vatten, färsk mat(valmöjligheter gällande mat importerat från hela världen),kaffe/tea/kryddor/frukt o grönt osv, sjukvård, bekvämligheter som sängar, värme, varmvatten, handfat dusch , toalett, elektrisk spis eller mikrovågsugn, telefon , radio (datorer, mobiler , tv är inga självklarheter för än långt senare)
Vad exakt tror du man kunde köpa egentligen 1900?
Mycket från den tiden anses dessutom vara en ren hälsofara gällande gifter i allt möjligt.
Om du tycker de hade någon lyx på den tiden i jämförelse med idag så förklara.