2021-10-28, 05:59
Medlem
Hej, min fysik lärare säger att jag behöver bli bättre på algebraiska härledningar för att få högre betyg. Har ni något tips på bra trådar/filmklipp där sådant diskuteras? Har ganska svårt för att bland annat lösa ut t.ex, en okänd massa ur gravitationsformeln, alla de formler för rörelse vid konstant acceleration, arkimedes princip samt att lösa ut hastighet ur tidsdilatation och längdkontraktion har även haft problem med friktionstal och friktionskraft vid lutande plan.

Behöver kunna redovisa steg för steg hur jag löser ut okända värden ur dessa. Jag brukar kolla på Börje Sundvalls klipp på youtube.
Citera
2021-10-28, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoll
Hej, min fysik lärare säger att jag behöver bli bättre på algebraiska härledningar för att få högre betyg. Har ni något tips på bra trådar/filmklipp där sådant diskuteras? Har ganska svårt för att bland annat lösa ut t.ex, en okänd massa ur gravitationsformeln, alla de formler för rörelse vid konstant acceleration, arkimedes princip samt att lösa ut hastighet ur tidsdilatation och längdkontraktion har även haft problem med friktionstal och friktionskraft vid lutande plan.

Behöver kunna redovisa steg för steg hur jag löser ut okända värden ur dessa. Jag brukar kolla på Börje Sundvalls klipp på youtube.
Det låter som att du redan har gått igenom hela gymnasiefysiken och är lite sent ute. Har du redan gått igenom relativitetsteorin och har problem med friktionstal, så känns det som att du är lite sent ute.
Citera
2021-10-28, 13:36
Medlem
Jag går tekniskt basår vilket innebär att hela kraftkapitlet kommer på tentan som kommer. Därav detta inlägg.
Citera
2021-10-28, 15:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Kan det möjligen vara så att du inte riktigt har greppat själva principerna för förenklingar och ekvationslösning? Det finns ju ett par genvägar, vilket är bra när man vet vad man gör, men inte annars.

Exempel:
Lös ut t i
v = s/t .

Genvägar: allt i stil med "flytta från höger till vänster".

När man vet vad man gör:
Båda sidor multipliceras med t:
t v = t s/t
I H.L. kan t förkortas bort:
t v = s
Dividera nu båda sidorna med v:
t v/v = s/v
och förkorta V.L. med v:
t = s/v

Poängen: ALL ekvationslösning handlar om att göra samma operationer på båda sidor.
Citera
2021-10-28, 15:47
Medlem
magpests avatar
Citat:

Du måste bara "manipulera" ekvationen (symbolerna) på samma sätt som du gör med exempelvis 2x - 3 = x. Du kan väl räknereglerna?
Citera
2021-11-21, 13:25
Medlem
Dimensionsalalys (kallas ibland enhetsanalys eller enhetsbetaktelse) är en bra sak att lära sig. Det innebär att man räknar alla tal med sina enheter. Alternativt räknar man formeln på prov, bara med enheterna. Men kan då se om svaret är rimligt genom att se vilken enhet det får. Får man fel enheter är det något i beräkningen som är fel.

Åker jag sträckan 100 [km] på tiden 2 [h] och ska beräkna medelhastighet är det rimligt att dividera 100 med 2 eftersom svaret då blir 50 [km] /[h] o. s. v.

Hade jag gjort tvärtom hade jag fått svaret 0.02 h/km vilket inte är det normala sättet att uttrycka hastighet även om det på sitt sätt är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in